• Ab fab

Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit

Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar

Hoppas ni hittar hit!

• Svar på tråden Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit
  • Piggelin1

Aha!! Jag hade aldrig hört talas om honom innan igår!
    Snart lunch - har inte varit inne alls i andra tråden ännu idag, får se om jag hinner läsa ikapp lite i em. Mat, vin & resor lockar mig liksom alltid mest Även om jag inte skrivit många ord om detta just idag...!

• Lapinette

Piggelin - det har hänt en del på den andra tråden så gå in och kolla!

Nu drar jag på lunch!

• Originalrosen

Magnesium är intressant. Förr innehöll jorden mer magnesium och vi åt mindre halv- och helfabrikat vilket gjorde att vi i Sverige inte led av magnesiumbrist.

Numera så är faktiskt jorden utarmad och vi får bara i oss 95% via kosten om vi äter allsidigt. Tja, 95% låter väl okej, eller? Nä! Det är ju en brist om det är under 100%...

Lägg sedan till lite stress (som dränerar kroppen på magnesium), ett trauma följt av några kriser - så hade jag tömt kroppen på magnesium. Numera när någon signalerar att de har sovit dåligt en tid så puttar jag till dem en burk magnesium. Inte alla, men de flesta har tackat rejält för de har börjat sova gott igen. Hepp!

Kanske lär man sig detta i skolan numera? Den här kärringen hade aldrig hört talas om det i alla fall.

• Originalrosen

Jordnötter på golvet tarvar sin förklaring.

På Raffles Hotel i Singapore www.raffles.com finns en bar som heter Long Bar. Där skapades drinken "Singapore Sling" för en massa år sedan. Baren finns fortfarande kvar på hotellet och dit vallfärdar vi turister och dricker Singapore Sling och äter oss mätta på jordnötter med skal.

Till saken hör att skalen ska man svepa ned på golvet vartefter man äter dem. När baren stängs för dagen så sopar de upp alla skal men under hela dagen och kvällen kliver man runt bland skalen som krasar under skorna. Udda - och lite kul.

Kolla baren: www.raffles.com/EN_RA/Property/RHS/Restaurants_Bars/Long_Bar.htm

• Originalrosen

Piggelin,
    Vi åker iväg tre veckor över jul och nyår. Varje dag glädjs jag åt detta och det ger mig kraft att jobba en dag till, och en dag till. Jösses, vad jag är sliten. Nu presterar jag lite bättre än för några månader sedan men långt ifrån vad jag brukade. Det är mycket som ligger och väntar, knepigt. Har fått ok på att anställa en assistent till mig, jätteskönt faktiskt. Funderar som bäst på vilka kvalifikationer jag vill att den personen skall ha. Inte alldeles lätt.

Piggelin, roligt med familjens systersöner och brorsöner. Allvarligt talat - det är verkligen jättekul med de som är yngre och ser på världen på ett annat sätt än vi.

• Originalrosen

Lapinette, precis som du tänkte jag en hel del på Piggelin igår och tidigare i veckan.

Piggelin,
    Kloka beslut i osäkra tider. Vet ni tjejer, jag kom på en galen idé! Kanske vi ska planera in en resa tillsammans om några år till SA? En resa där vi sammanstrålar på några olika ställen och njuter av god mat och goda viner, åker vidare var och en på sitt och sluter upp igen och utbyter tips. Förstår ni hur jag menar?

Jag hoppas kunna åka tillbaka nästa år, men det är i jobbet. Håller er uppdaterade.

Piggelin, du är välkommen. Jag bollar gärna både idéer, mat och vin med dig. Du har rätt i att det är mycket slit och lite pengar - och väldigt roligt. Viktigast är affärsidén och det måste vara något du brinner för. Jag finns här eller på mailen.

• Originalrosen

...och när jag läser vidare i tråden...vad hittar jag väl där?

Et tu, Brut....nej, Lapinette!

Men då, här är fler som vill starta eget. Vad kan vi? Njuta av livet, mat och vin? Dansa kan Lappis.

Maken föreslog att vi skulle byta branch och bli testare av hotell och krogar för Michelinguiden. Jag har kommit i den åldern att jag skulle gilla det.

Själv har jag alltid haft rörlig ränta på alla lån - och tjänat massor på det genom åren. Det dröjer ett slag innan jag blir sur eller nervös, har liksom tjänat in en hel del på det genom åren.

Minns ni när räntan var 500%? Då bodde jag lyckligt i en hyreslägenhet och hade inga lån.

• Originalrosen

Lapinette,
    När det är sämre tider är det ännu viktigare med marknadsundersökningar! Ja, så att man verkligen känner sina kunder och sin marknad så att den marknadsföring man gör är effektiv och riktad till rätt målgrupp!!

Åh, jag skulle kunna prata länge om marknadsundersökningar och vikten av dessa. Det får bli en annan dag.

• Originalrosen

oh, bäst jag slutar skriva nu - f'låt! Det blev lite många inlägg på rad, men jag blev så inspirerad...

• E11a

Jag lyckas aldrig vara ute i lika god tid som ni verkar det som. Vi planerar alltid våra resor med bara ett par veckors varsel. Så och denna gång. Har just bokat flyg plus hyrbil i Neapel 10 dagar (om 3 veckor). Har hört att Amalfikusten kan vara jättefint off season. Början av November kan vara soligt och klart men man kan också få några regnskurar. Man får hoppas på det bästa. Just nu har dom 25oC och sol i alla fall. Har också hört att de mesta turistfällorna stänger efter säsongen så man kanske slipper ramla på dom. Lekte lite med tanken på Oman men ratade det eftersom flygningen är rätt lång och vi har redan haft en längre resa i Jordanien i år så mellanöstern kvotan är fylld .
    Så nu gäller det att hita pärlorna till hotell och matställen!

Svar på tråden Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit