Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
Rosen - får vi slänga med några kartonger i er bil för maken vägrar köra ända ned dit. Vi flyger och hyr bil (som vanligt). Det kommer i sådana fall bli att vi ber vingårdarna skicka kartonger till makens mamma sen får vi plocka flaskor när vi är där. Skit att man inte kan importera hit!
Om några veckor är det vinmässa i Nice (den som vi alltid gick på) och maken har skickat inträdesbiljetter till sin mamma som åker ned. Ska be henne köpa någon kartong med Gevrey Chambertin och/eller Pouille Montrachet. "Vår" Sauterne producent är nog maken bara glad att vi slipper ... vi hamnar alltid där och kommer aldrig därifrån utan att ha köpt minst 6 flaskor (dyrt!). Sist försökte maken smita förbi men han såg oss och ropade glatt hej och sen var det kört .
Nu behöver jag er hjälp.
Jag skall annordna en kick off för avdelningen. Det är i januari och vi är 10 stycken från Sverige o Tyskland. Mötet är i tre dagar. Vart skall vi åka? Roliga hotell i Sverige eller Europa. Helst inte allt för långa resor så inte Asien eller USA. Roliga miljöer, bra aktiviteter och spännande hotell. Kom med era bästa tips!
Lapinette och Piggelin,
Vet ni, vi löser det där med importen så slipper vi släpa själva i bilen! Nu verkar det ju som att vi alla vill åka?! Menar ni att det är dags att skaffa en sparbössa som det står Bordeaux 2009 på?
Först ska vi njuta av vår resa till Singapore och Bali, sedan börjar jag gärna fundera på sommarens aktiviteter.
Tjo!
Ab fab - lite svårare i januari än i maj att hitta på något men har själv varit i Kolmården och kramat vargar samt gjort "fångarna på fortet" i deras akvarium. Lite udda och något man inte skulle ha gjort i normala fall. Hade lite olika (förutom uppgiftern i akvariet) teambildande övningar.
Om alla åker skidor så kan det också vara ett alternativ. Åka ned till Italien, Frankrike och ha sköna dagar i backen, lite konferens, kanske åka skoter, goda middagar etc.
Ab fab
Borgafjäll, kanske? Några helikopterlyft för dem som vill, annars bara hälrig tyst fjällvärd.
www.borgafjallen.se/
Kolmården lät ju inte dumt. Förra året var vi strax utanför Salsburg i en tysk by, Bad Reichenhall. Grymt pittoreskt o faktiskt en miljö som lockade fram kreativitet.
Vi har pratat om Åre eller Marseille. Jag är lite sugen på Marseille o matlagningskurs. Lapplandslänken ser fantastisk ut
Skulle behöva en meny inför en kommande födelsedagsfest....
Ca 20 gäster och i början på januari.
Gärna något som går att förbereda dagen innan eller så.
Någon som har förslag????
Skulle nämligen vilja provsmaka och laga någon gång nu i nov eftersom det är så mycket annat i december.
Mrs B
Hmmm ska fundera lite. Gjorde en kanongod paj (å spett å sallad å bröd å tapenadefyllda tomater men inget slog pajen) som innehöll soltorkade tomater, parmesan, vanlig gratella och pyntades med oliver, pinjenötter (som rostades ovanpå pajen sista 3 minuterna), prosciutto och ruccola (men det ska vara timjan eg). Och äggstanning såklart. En paj räckte till 10-12 pers när vi hade buffé. Kanske inte så fancy, men gott!
Glöm inte vickningen (fast i januari kanske man har tröttnat på jansson)!
Mrs B - vill du ha sittande trerätters, buffé eller hur ser upplägget ut?
Tänker du klassiskt svensk, klassiskt europeiskt, asisatiskt eller rustik husmanskost från Kreta? Ge mig en hint så ska jag spåna lite kring maten om du vill.
*funderar högt* Idag så har ju husmanskosten fått en renässans och grytor blir ju bara godare om man gör dem dagen innan. Sedan kan man sätta ett bröd på kvällen som kalljäser över natten och baka så att det blir klart tills gästerna kommer. Härligt att mötas av doften av nybakat bröd när man kommer in genom dörren!
Gillar ni vin eller serverar du hellre öl till maten? Fisk, skaldjur, fågel eller kött?