• Mrs Van Derkamp

Vad är det för fel med påkostade bröllop?

Hej!
    Jag undrar vad det är för fel på dyra och påkostade bröllop?Jag har alltid själv drömt om ett påkostat bröllop men insett att jag inte kommer få den drömmen uppfylld om jag inte blir miljonär...Men vad säger det att man inte kan drömma och läsa om påkostade bröllop?Men här på BT verkar det inte vara så många som har påkostade bröllop?Är det jantelagen som spökar eller vanlig svensk avundsjuka?Finns så många budgettrådar,varför inte lika många påkostade bröllop-trådar?

• Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?
  • Mrs Van Derkamp
    lycklig78 skrev 2008-04-06 13:25:36 följande:
    Mrs Van Derkamp skrev 2008-04-06 13:21:48 följande:
    Shit pommes frittes! Jag med!Vi gifter oss på Thorskogs slott och hade vi haft råd så hade vi bokat hela helgen Hur ska du ha ditt planerade bröllop?
    Tyvärr ska jag inte gifta mej ännu men sitter här ändå för jag älskar bröllop.
  • Sanfor
    lycklig78 skrev 2008-04-06 11:57:21 följande:
    Det är sorgligt att sätta sig själv i ett fack. Jag står för min åsikt. Alla har ett val, trots förutsättningar från barndom och annat. Men det hör inte hit.
    Argh! Det hör väl visst hit, du kan inte basera ett helt resonemang på ett argument, som när det sedan ifrågasätts säger "det hör inte hit"

Alla har ett val, men vad valet består av beror till stor del på de ekonomiska och sociala förutsättningarna man har. Om man inte är studievan eller kan förvänta sig hjälp hemifrån är det ofta svårt att "välja" ett välbetalt akademiskt yrke. De som har det väl ställt har många fler valmöjligheter än de som inte har det.

Jag blir så otroligt trött på:
    1. De som säger att en människa står helt skild från det sociala sammanhang hon lever i.
    2. Folk som kastar ut åsikter och sen håller fast vid den utan att kunna argumentera utan bara säger "jag står för min åsikt"
  • konichiwa girl

Ja, med ett sådant bröllop springer ju pengarna iväg! Ja, ok, det hade faktiskt inte varit helt fel om Lars Wallin hade designat en brudklänning åt en. Jag antar att man får satsa på de där små detaljerna i sådana fall, som gör att det känns lyxigt. Äkta champagne behöver inte bli så överdrivet dyrt (det finns mycket goda champagner som inte är hajpade Christal), man kan få chokladpraliner specialgjorda till bröllopet och det behöver inte vara så dyrt och så vidare.

• Peggy sue

Man värdesätter väl saker olika.. Själv får jag svindel av tanke på att lägga ut 1000 tals kronor på allt från tablettaskar på toalätterna, monogram på precis allt, specialbestälda servetter osv och är 100% övertygad om att mina gäster överhuvudtaget knappast skulle uppskatta det, utan snarare se det som tacky.
    Jag har begränsad budgett men om jag hade hur mkt som helst så skulle jag lägga pengar på bra råvaror på en buffe, inte servering och sittande middag då jag tycker att det är trevligare för gästerna att själva välja vad dem vill äta och få röra på sig..
    Sen skulle jag inte titta på prislappen på klänning eller ring men där skulle det hellet inte hamna på så mkt tror jag.
    bröllopsresan skulle nog kosta en 50 000, men jag har svårt att komma på vad jag skulle spendera pengarna på vad gäller just bröllopet.
    Annat än vissa kvalitets saker som råvaror och dricka osv.

jag tycker att överdådighet som självändamål är smaklöst och krystat, det blir lixom press på en att man måste vara JÄVLIGT lycklig och allt måste vara perfekt, för man har lagt ut så mkt pengar på det, samma sak för gästerna, dem vågar väl knappt röra sig bland allt lull lull och designertårtor och grejer...

Har man massor av pengar så kan man väl gott spendera dem på saker som man verkligen uppskattar, men tänka efter innan så det inte skenar iväg och blir onödigt dyrt och onödiga prylar.

En släkting till mig gifte in sig i en rik amerikansk familj, men bröllopet hölls i värmland med buffe, i mammans trädgård (stoor vid älven) dekoreringen och brudbuketten var svenska ängsblommor, klänningen var enkel men supersnygg.
    Altså hade dem skippat allt amerikanskt tjaffs och bara laggt krut på saker som dem värdesatte och tro mig, man tyckte INTE att det var ngt lågbudget bröllop utan det var väldigt mäktigt, men det var dem och stämmningen som var det centrala, inte en jäkla massa pryttlar..
    Dessa människor är några slags lokal celebrities dessutom och saknade inte finanserna för ett mer påskostat bröllop, men dem försökte inte göra det så dyrt som möjligt utan så trevligt som möjligt..

Amerikanerna var totalt sålda och alla var överens om att det var det vackraste bröllop dem någonsin varit på.

• Lavendelblomma

Kanske för att majoriteten av alla som hänger här inne inte är svinrika?

Mrs Van Derkamp skrev 2008-04-05 22:04:40 följande:

Hej!Jag undrar vad det är för fel på dyra och påkostade bröllop?Jag har alltid själv drömt om ett påkostat bröllop men insett att jag inte kommer få den drömmen uppfylld om jag inte blir miljonär...Men vad säger det att man inte kan drömma och läsa om påkostade bröllop?Men här på BT verkar det inte vara så många som har påkostade bröllop?Är det jantelagen som spökar eller vanlig svensk avundsjuka?Finns så många budgettrådar,varför inte lika många påkostade bröllop-trådar?
  • stenbruden

Har bara skummat lite snabbt o lätt...
    Det förvånar mig att läsa att vissa tycker att man slösar bort tex 1 miljon om man lägger det på ett bröllop.
    Men 1 miljon för just det paret det gäller kanske är fickpengar.

Pengar är ju olika för alla beroende på ekonomi.
    Hade jag haft säg *slänger till* 50 miljoner så hade jag lätt kunnat lägga 1 miljon eller 2 på ett bröllop, inga problem.
    Hade jag däremot haft 2 miljoner och la hälften på ett bröllop skulle det vara rent av korkat för den privata ekonomin.

• 20080802

TS: Jag erkänner att jag inte läst hela tråden men vill ändå kasta in ett svar på din fråga. Tror att det beror på främst två saker:

1. De allra flesta är som du, dvs man har inte råd att lägga hundratusentals kronor på ett bröllop.

2. De allra flesta tycker att det är lättare att spendera mycket pengar än lite. Dvs om du kan tänka dig att lägga massor med pengar är det mycket lättare att få till ditt drömbröllop än om du har en begränsad ekonomi. Behövs alltså mer tips om hur man hittar billiga sätt än dyra. (dessutom är det sällan ett självändamål att det ska kosta mycket medan motsatsen kan vara direkt avgörande)

• Vidalila

Oooh det finns väl inget fel med påkostade bröllop! Det är väl hu underbart som helst. Nej skit i jante och gör som ni vill! Det gör vi...

• Lilla My

Jag har inte läst tråden från början men jag lovar att göra det.

Några första reflektioner: Vad man tycker är "påkostat" är högst individuellt, för oss är 100 papp en närmast oöverstiglig summa, men det är ju verkar inte ovanligt att spendera när man läser i flera trådar här. Men 100 000 är ju alltid mycket pengar och det kan sticka i ögonen på den som tycker att det är "för mycket" att lägga.

Varför sticker det då i ögonen på somliga? Jag ser flera skäl: man kan se det som oansvarigt när nu arbetsmarknaden/huspriserna/whatever ser ut som de gör. Man kan se det som ett utslag av jantelagen, att lägga så mycket på en fest till sin egen ära måste ju bara anses irriterande i landet lagom. Ett tredje skäl (som sticker i ögonen på de som GILLAR påkostade bröllop) är att det av en del anses smaklöst med påkostade bröllop så till vida att man köper en massa grejer som "aldrig" kommer användas igen. Det är inte direkt klimat-smart, och är man välutbildad medelklass känner man lätt att man inte vill "ställa upp" på den kommersialism som skapas kring moderna bröllop.

Observera nu att jag inte nödvändigtvis ställer mig bakom alla skälen jag framför, men jag tycker det är kul/intressant att resonera kring varför vissa saker anses "fint" eller "fult". Naturligtvis får och ska alla ha precis de bröllop de vill.

• konichiwa girl

Lilla My skrev 2008-04-07 18:32:52 följande:

Ett tredje skäl (som sticker i ögonen på de som GILLAR påkostade bröllop) är att det av en del anses smaklöst med påkostade bröllop så till vida att man köper en massa grejer som "aldrig" kommer användas igen. Det är inte direkt klimat-smart, och är man välutbildad medelklass känner man lätt att man inte vill "ställa upp" på den kommersialism som skapas kring moderna bröllop.
    Det var ungefär det här jag ville säga. Och som Peggy Sue säger; "jag tycker att överdådighet som självändamål är smaklöst och krystat". Det är svårt att förklara varför man tycker någonting när man inte riktigt kan sätta fingret på vad det är. Dock tycker jag ju inte att det är något fel att lägga mycket pengar på ett bröllop, men hela den här grejen med små giveaways och fyrverkerier och sockerbitshjärtan och fan och hans moster... Det är som sockervadd, det lämnar en sliskig eftersmak.
Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?