• Mrs Van Derkamp

Vad är det för fel med påkostade bröllop?

Hej!
    Jag undrar vad det är för fel på dyra och påkostade bröllop?Jag har alltid själv drömt om ett påkostat bröllop men insett att jag inte kommer få den drömmen uppfylld om jag inte blir miljonär...Men vad säger det att man inte kan drömma och läsa om påkostade bröllop?Men här på BT verkar det inte vara så många som har påkostade bröllop?Är det jantelagen som spökar eller vanlig svensk avundsjuka?Finns så många budgettrådar,varför inte lika många påkostade bröllop-trådar?

• Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?
  • Aleta

Så om alla gör det så får jag också?
    Jag tycker inte att man kan resonera så tyvärr.
    Det finns väldigt otäcka saker som många gör som är direkt brottsligt, i så fall så vore det också ok enligt det resonemanget.

Sedan är jag som sagt inte perfekt, jag var på semester förra året med flyg och jag kör bil t ex.

• FoxyLoxy

Oh vad det är intressant så fort pengafrågan tas upp!
    Hatten av för "Mrs van der Kamp" som tar i diskutionen.
    Ska försöka vara kortfattad- många, långa inlägg.

Håller med Mrs V.d.K, vi som har en hög budget (nu pratar jag om 400,000 och över) får en lite stämpel om att vara bortskämda, uppnosiga och snorkiga, vilket jag själv känner är vääääldigt långt borta från min personlighet.

Om vi som har pengarna väljer att "slänga" bort dem på en dag- vad gör det alla er andra? JAG kan inte lösa världssvälten själv... om min klänning kostar 30,000 eller 3,000? Så länge det är min drömklänning?

Som så många av er andra som väljer att hålla en högre budget så handlar det inte om att flasha att man har pengar utan om att få ERT bröllop till att just bli er! Och vissa saker kostar pengar- vill man ha Cristal på sitt bröllop så går det inte lika bra med Asti Cinzano = det kommer att kosta mer pengar, vilka budgettips som än finns här i världen!

• FoxyLoxy
    Aleta skrev 2008-04-08 19:20:18 följande:
    Att folk svälter ihjäl och ozonhålet blir större förstås och detta för att vi i i-länderna ska kunna roa oss och leva gott.
    Vad har detta med bröllopsbudgetar att göra?? Släpper de med högre budget ut mer CO2 än de med mindre budgetar????????????
  • Aleta
    FoxyLoxy skrev 2008-04-08 19:58:27 följande:
    Vad har detta med bröllopsbudgetar att göra?? Släpper de med högre budget ut mer CO2 än de med mindre budgetar????????????
    Inget, det var en förklaring på en fråga om ett annat inlägg som någon annan gjorde, du måste nog ha läst för att hänga med på just det

Kontentan från mitt håll var att spendera gärna mycket, men ju mer man har råd att spendera desto "bättre" produkter har man också råd med.
    T ex att sömmerskan som sydde klänningen fick betalt. (Vilket kanske inte sker när man sparar för mycket.)

Alla bör vara medvetna, men det är lättare när man har mycket att spendera.
    Dessutom tycker jag att bara för att man gifter sig så är det inte ok att strunta i alla hänsyn som man (förhoppningsvis) tar i vardagslivet.
  • Lavendelblomma

Ni får ju gärna ha vilket bröllop ni vill och det är kul för er som har råd till det, men det e ju inte så kontsigt att folk lyfter på ögonbrynen eller så, vissa har knappt råd med månadens räkningar eller har aldrig åkt utomlands, det e klart att 400 000 kronor känns extremt mycket i vissas ögon då. Gör som ni vill såklart, men man kanske inte behöver skylta med summan framför dem som hade varit glada de överhuvidtaget haft råd med ett 40 000 kronors bröllop.

FoxyLoxy skrev 2008-04-08 19:56:12 följande:
    Oh vad det är intressant så fort pengafrågan tas upp! Hatten av för "Mrs van der Kamp" som tar i diskutionen.Ska försöka vara kortfattad- många, långa inlägg.Håller med Mrs V.d.K, vi som har en hög budget (nu pratar jag om 400,000 och över) får en lite stämpel om att vara bortskämda, uppnosiga och snorkiga, vilket jag själv känner är vääääldigt långt borta från min personlighet.Om vi som har pengarna väljer att "slänga" bort dem på en dag- vad gör det alla er andra? JAG kan inte lösa världssvälten själv... om min klänning kostar 30,000 eller 3,000? Så länge det är min drömklänning? Som så många av er andra som väljer att hålla en högre budget så handlar det inte om att flasha att man har pengar utan om att få ERT bröllop till att just bli er! Och vissa saker kostar pengar- vill man ha Cristal på sitt bröllop så går det inte lika bra med Asti Cinzano = det kommer att kosta mer pengar, vilka budgettips som än finns här i världen!
  • lycklig78
    Lavendelblomma skrev 2008-04-08 21:48:10 följande:
    Ni får ju gärna ha vilket bröllop ni vill och det är kul för er som har råd till det, men det e ju inte så kontsigt att folk lyfter på ögonbrynen eller så, vissa har knappt råd med månadens räkningar eller har aldrig åkt utomlands, det e klart att 400 000 kronor känns extremt mycket i vissas ögon då. Gör som ni vill såklart, men man kanske inte behöver skylta med summan framför dem som hade varit glada de överhuvidtaget haft råd med ett 40 000 kronors bröllop.
    Här måste väl alla få yttra sig...? När det disskuteras ekonomi så fattar jag inte varför det ska va "fult" att tala om att man har ett bröllop för 400 000 kr, lika gärna som någon skriver att de har ett för 40 000 kr.
  • konichiwa girl
    FoxyLoxy skrev 2008-04-08 19:56:12 följande:
    Oh vad det är intressant så fort pengafrågan tas upp! Hatten av för "Mrs van der Kamp" som tar i diskutionen.Ska försöka vara kortfattad- många, långa inlägg.Håller med Mrs V.d.K, vi som har en hög budget (nu pratar jag om 400,000 och över) får en lite stämpel om att vara bortskämda, uppnosiga och snorkiga, vilket jag själv känner är vääääldigt långt borta från min personlighet.Om vi som har pengarna väljer att "slänga" bort dem på en dag- vad gör det alla er andra? JAG kan inte lösa världssvälten själv... om min klänning kostar 30,000 eller 3,000? Så länge det är min drömklänning? Som så många av er andra som väljer att hålla en högre budget så handlar det inte om att flasha att man har pengar utan om att få ERT bröllop till att just bli er! Och vissa saker kostar pengar- vill man ha Cristal på sitt bröllop så går det inte lika bra med Asti Cinzano = det kommer att kosta mer pengar, vilka budgettips som än finns här i världen!
    Jag tycker att det blir lite löjeväckande när man inte tar det som är bäst, utan det som är kändast och dyrast. Jag håller inte Asti Cinzano högt, men Cristal är långt ifrån den godaste champagnen som finns även om det är ett prestigemärke. Den är för övrigt inte en prestigechampagne bland finsmakare; Cristal är känd för att vara världens DYRASTE champagne och inte världens GODASTE champagne. Och jo, då tycker jag nog att man flashar med pengar. Då väljer man efter prestigen och pengarna, inte efter vad som är bäst.
  • lycklig78

konichiwa girl skrev 2008-04-08 21:55:05 följande:

Jag tycker att det blir lite löjeväckande när man inte tar det som är bäst, utan det som är kändast och dyrast. Jag håller inte Asti Cinzano högt, men Cristal är långt ifrån den godaste champagnen som finns även om det är ett prestigemärke. Den är för övrigt inte en prestigechampagne bland finsmakare; Cristal är känd för att vara världens DYRASTE champagne och inte världens GODASTE champagne. Och jo, då tycker jag nog att man flashar med pengar. Då väljer man efter prestigen och pengarna, inte efter vad som är bäst.
    Jag känner inte till någon av dem så så flashig är jag
    Vi har inte ens äkta champagne, men alla prioriterar vi olika. Det ska helt enkelt kännas rätt för brudparet som står för kalaset. Jag tyckr inte det är fel att vilja ha den godaste champagnen om man önskar det.
  • konichiwa girl

lycklig78: Nej nej, självklart ska man få välja själv och vill man ha den dyraste champagnen får man givetvis göra det. Men då ska man ju stå för att man vill köpa den DYRASTE champagnen och inte den BÄSTA. Det är nämligen inte samma sak. Cristal dricker man för att man vill flasha med plånboken, inte för att man vill dricka en god champagne.

• lycklig78

konichiwa girl skrev 2008-04-08 22:01:52 följande:

lycklig78: Nej nej, självklart ska man få välja själv och vill man ha den dyraste champagnen får man givetvis göra det. Men då ska man ju stå för att man vill köpa den DYRASTE champagnen och inte den BÄSTA. Det är nämligen inte samma sak. Cristal dricker man för att man vill flasha med plånboken, inte för att man vill dricka en god champagne.
    I min familj och när det gäller våra vänner så vet garanterat INGEN skillnaden på en fin eller god champagne så det är att kasta pengarna i sjön för våran del.
Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?