• Mrs Van Derkamp

Vad är det för fel med påkostade bröllop?

Hej!
    Jag undrar vad det är för fel på dyra och påkostade bröllop?Jag har alltid själv drömt om ett påkostat bröllop men insett att jag inte kommer få den drömmen uppfylld om jag inte blir miljonär...Men vad säger det att man inte kan drömma och läsa om påkostade bröllop?Men här på BT verkar det inte vara så många som har påkostade bröllop?Är det jantelagen som spökar eller vanlig svensk avundsjuka?Finns så många budgettrådar,varför inte lika många påkostade bröllop-trådar?

• Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?
  • lycklig78
    Zozo skrev 2008-04-08 13:28:10 följande:
    lyckling78.. Ja det var VARt bröllop, men jag ville mest ge lite konkreta exempel för att visa att lite större budget inte behöver betyde färgmatchande gaffelöverdrag med monogram utan även kan vara annat.
    Det var det jag ville få fram också.Vi har inget sånt vi heller.
  • stenbruden

Men om man nu vill ha gaffelöverdrag med monogram så är väl det helt ok?

• Miss (snart mrs) A

Håller med Zozo fullständigt, vi har ett väldigt dyrt budgetbröllop kan man väl säga, vi lägger pengarna på lokal, musik, fina ringar, köper våra kläder, middagen, goda viner och skumpa. Mamma gör tårtan och syr slöjan som jag vill ha den och svärmor syr en cape. Bara för att vårt bröllop kostar över 100 tkr betyder inte det att vi har specialsydda rispåsar och designade tårtor. Iställer blir det mysigt och härligt och spm vi vill ha det!

Men, det har väl alltid varit lite fult att prata om vad saker kostar pga den vanliga avundsjukan vilket är lite trist, bröllopen kommer ju vara precis lika härliga oavsett kostnad!

• Aleta
    stenbruden skrev 2008-04-08 13:37:54 följande:
    Om de är ekologiskt odlade och rättvisemärkta så tycker jag att man kan spendera 10 miljoner på sådana! (Helst närodlade på lokala gaffelöverdragsbuskar också )
  • stenbruden

Hahaha

Aleta skrev 2008-04-08 13:40:15 följande:
    Om de är ekologiskt odlade och rättvisemärkta så tycker jag att man kan spendera 10 miljoner på sådana! (Helst närodlade på lokala gaffelöverdragsbuskar också )
  • lycklig78
    stenbruden skrev 2008-04-08 13:37:54 följande:
    Absolut! Det handlar om vad man prioriterar och hur man vill ha det, och framförallt : Hur mycket pengar OCH tid vill du lägga ner? Bröllopet ska kännas rätt för de som gifter sig. Jag tycker det är jättefint när någon har lagt ner sig med pyssel och färg, men jag är inte sådan själv. Skulle förmodligen se ut som om dagis varit i farten om jag fixade.
  • Aleta

Jag tycker allvarligt att om man verkligen har (vem har det egentligen?) så mycket pengar att man inte behöver titta på vad det kostar så har man en plikt att handla miljövänligt, rättvisemärkt osv.
    Det tycker jag egentligen att alla har. I alla fall om vi ska lämna över den här jorden till våra barn och barnbarn utan att skämmas.

Med detta sagt så ska jag tillägga att jag inte är guds bästa barn själv, men jag försöker...
    Hade jag obegränsad bröllopsekonomi så skulla jag hyra en sådan där bröllopskonsult och ge honom/henne i uppdrag att bara handla och tänka ekologiskt och rättvist.

• stenbruden

Aleta - ja det är ju ingen skillnad på vilka som ska vara miljövänliga tycker jag, det ansvaret har vi alla.
    Så jag hänger inte med på vad det har med stor budget att göra...?

• Goldensea

Som några sagt förut så är ju påkostat ytterst personligt. Med bröllopsresa inkluderat hamnar vi nog runt 180 000. Det innebär ju dock inte att vi "slösar" på allt som har med bröllopet att göra. Vi har valt en av de billigare lokalerna i det området vi gifter oss i med mat till ett rimligt pris.. tårtan däremot kostar 49 kronor per bit vilket inte är så billigt men då får vi den som vi vill ha den. Bröllopsresan kan man nog också kalla påkostad. Men då vi inte haft en enda semester utomlands sedan vi blev tillsammans för 3 år sedan så tycker vi att vi är värda det.

Jag tror nog att de flesta här gärna vill ha tips om hur man gör saker billigare. Det vet jag iaf att jag vill även om vi har en bröllopsbudget som kanske överstiger mångas.

• irresolute

Tycker inte det är något FEL med påkostade bröllop, men ibland kan jag känna att "det finns väl viktigare saker man kunde lagt alla de tio till hundratals tusenlapparna på" - därför att det GÅR att få ett fint bröllop billigare än vad många lägger ner på sitt bröllop. Sen tycker jag det viktigaste är att man planerar ÄNNU mer för sitt äktenskap än vad man planerar och investererar på själva bröllopsdagen.

Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?