• Mrs Van Derkamp

Vad är det för fel med påkostade bröllop?

Hej!
    Jag undrar vad det är för fel på dyra och påkostade bröllop?Jag har alltid själv drömt om ett påkostat bröllop men insett att jag inte kommer få den drömmen uppfylld om jag inte blir miljonär...Men vad säger det att man inte kan drömma och läsa om påkostade bröllop?Men här på BT verkar det inte vara så många som har påkostade bröllop?Är det jantelagen som spökar eller vanlig svensk avundsjuka?Finns så många budgettrådar,varför inte lika många påkostade bröllop-trådar?

• Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?
  • lycklig78

Mrs Mommy skrev 2008-04-06 11:25:58 följande:

Har bara ströläst och vet inte om detta har tagits upp.Om de med liten budget klankar ned på dem som spenderar om att det finns de som svälter osv säger jag så här.När du jagar budget så bidrar du till barnarbete osv för hur fet lön kan den stackaren i ex Kina ha som syr din klänning för 1500 som egentligen hade kostat 10 000Om inte du betalar för produkten hur ska då de som framställer den få betalt
    Det var en jättebra vinkel, som jag också tänkt på
  • konichiwa girl

Mrs Van derkamp: Jag kommer faktiskt ihåg Amelie, "miljonbruden", eftersom jag själv planerade bröllop i samma veva. Hon gifte sig bara någon vecka efter mig. Och jag måste i ärlighetens namn säga att jag reagerade på hennes *attityd* - inte det faktum att hon lade en miljon på sitt bröllop. Det finns många som planerar sina bröllop efter devisen "money's not an option", ge mig tips på det bästa för jag vill ha det bästa - och det är klart att det blir påkostat då. Det är skillnad mellan påkostat och överdrivet. Och ja, jag tycker att det är jävligt överdrivet att hyra in securitasvakter för att hindra folk att komma in på en för allmänheten öppen gudstjänst.

För oss är "money's not an option", men vi vill ändå ha ett bröllop som inte kostar multum eftersom vi också köper ett hemman nu i dagarna, och ska börja renovera hus. Men jag hoppas också att jag har en schysst och ödmjuk attityd, och inte beter mig snorkigt mot de som tipsar mig om JP Chenet istället för Amarone Tommasi.

• lillP

det har jag full förståelse för. jag tycker dock att det verkar vara dåpligt med förståelse åt andra hållet.

vi har absolut pengar i överflöd. vi sparar helt och hållet till vårt bröllop och lagt det så långt fram för att vi ska hinna spara. min sambo fick ny tjänst förra sommaren och jag en skaplig löneförhöjning. alla dessa "nya" pengar har vi lagt undan varje månad plus att vi dragit ner på amorteringen av bostadslånet tillfälligt. så utan dessa förändringar så hade vi kanske sparat ca 2000kr/mån mot i snitt 13000kr/mån nu.

Lucia05 skrev 2008-04-06 11:25:14 följande:
    En anledning till att det inte finns så många trådar om påkostade bröllop kan ju vara att de flesta helt enkelt inte har råd, utan får hålla till godo med lite billigare varianter.
  • flowerrose

Mrs van der kamp...

Tack för att du tar upp detta ämne. Om man har någon annan åsikt än budget så blir man direkt nedröstad och påhoppad... Så trist.

Min m2b har jobbat häcken av sig hela sitt liv och lyckats... Nu ska vi ha vårt drömbröllop och vi satsar mycket pengar på det för att vi vill det. (Det är han som vill ha ett stort bröllop, för mig är det inte lika viktigt.)

Visst kan man lämna alla pengarna till välgörenhet istället,men vad är det som säger att min m2b och jag inte ska få njuta av de frukter vi har skördat efter många års slit?!

• lillP

kanske ska tillägga att min sambo inte är allt för nöjd med att lägga undan så mkt pengar varje månad, medan jag tycker att det känns skönt att veta att vi kan spara ihop om vi verkligen vill. sa för ett tag sen att det är jättebra och att vi kan spara ihop till en bil sen, inte så populärt sagt... :-P

• Troll1

konichiwa girl skrev 2008-04-06 11:33:20 följande:

Mrs Van derkamp: Jag kommer faktiskt ihåg Amelie, "miljonbruden", eftersom jag själv planerade bröllop i samma veva. Hon gifte sig bara någon vecka efter mig. Och jag måste i ärlighetens namn säga att jag reagerade på hennes *attityd* - inte det faktum att hon lade en miljon på sitt bröllop. Det finns många som planerar sina bröllop efter devisen "money's not an option", ge mig tips på det bästa för jag vill ha det bästa - och det är klart att det blir påkostat då. Det är skillnad mellan påkostat och överdrivet. Och ja, jag tycker att det är jävligt överdrivet att hyra in securitasvakter för att hindra folk att komma in på en för allmänheten öppen gudstjänst.För oss är "money's not an option", men vi vill ändå ha ett bröllop som inte kostar multum eftersom vi också köper ett hemman nu i dagarna, och ska börja renovera hus. Men jag hoppas också att jag har en schysst och ödmjuk attityd, och inte beter mig snorkigt mot de som tipsar mig om JP Chenet istället för Amarone Tommasi.
    Bra skrivet!
    Det är nog ofta det en del vänder sig mot. (securitasvakter? )
    Det finns ju lika många brudpar som det finns bröllop så det får nog plats med alla varianter, men Gud förbjude att jag blir en bridezilla med näsan i vädret som fräser åt höger och vänster...
    Lite självdistans är aldrig fel.
  • flowerrose

MRS MOMMY --- Fantastisk insikt TACK för det inlägget. Såå sant!

• lycklig78

Detta är politik i allra högsta grad, och då blir det olika åsikter helt enkelt.

Jag hör till dem som anser att var och en väljer sin väg. Vill man utbilda sig till något som ger en mindre lön så är det DITT val, vill du inte utbilda dig alls så är det DITT val, vill du tjäna fett så är det DITT val. Alla kämpar vi mot olika mål.

Det är samma sak här. Har vi råd att lägga 200 000 på ett bröllop så är det VÅRT val. Min sambo tjänar bra i Norge och jag tjänar hyffsat. Vi lägger inte en massa pengar på onödiga saker annars. Vi har inga barn och jobbar mycket. Tycker ni inte det är VÅRT val att lägga mycket pengar på vårt bröllop?
    Ska man behöva känna att man skulle ha skänkt allt till välgörenhet för att vi lyckats spara....?

• Mrs Van Derkamp

konichiwa girl skrev 2008-04-06 11:33:20 följande:

Mrs Van derkamp: Jag kommer faktiskt ihåg Amelie, "miljonbruden", eftersom jag själv planerade bröllop i samma veva. Hon gifte sig bara någon vecka efter mig. Och jag måste i ärlighetens namn säga att jag reagerade på hennes *attityd* - inte det faktum att hon lade en miljon på sitt bröllop. Det finns många som planerar sina bröllop efter devisen "money's not an option", ge mig tips på det bästa för jag vill ha det bästa - och det är klart att det blir påkostat då. Det är skillnad mellan påkostat och överdrivet. Och ja, jag tycker att det är jävligt överdrivet att hyra in securitasvakter för att hindra folk att komma in på en för allmänheten öppen gudstjänst.För oss är "money's not an option", men vi vill ändå ha ett bröllop som inte kostar multum eftersom vi också köper ett hemman nu i dagarna, och ska börja renovera hus. Men jag hoppas också att jag har en schysst och ödmjuk attityd, och inte beter mig snorkigt mot de som tipsar mig om JP Chenet istället för Amarone Tommasi.
    Vad hade hon för attityd?Jag tror dom flesta här inne då tyckte hon var ödmjuk
  • konichiwa girl

Jag kan knappast tycka att det är "politik i högsta grad". Det är inte ens en politisk fråga. Däremot en fråga om uppväxt och samhällsklimat, med det är en annan sak.

Självklart är det ens eget val att lägga mycket pengar på sitt bröllop. Det gör jag och min fästman också, eftersom vi inte vill kompromissa med hur vi vill ha det. Men det är också en jävla skillnad mellan att säga: "Ge mig tips på det bästa" och "Hur får vi bröllopet så lyxigt som möjligt". Det senare har jag skitsvårt för.

En skillnad mellan överklass och nyrika, vad jag har märkt efter att ha varit ingift i en sådan familj, är för övrigt att överklassen inte behöver vifta med sina pengar och sätta sina näsor i luften.

Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?