• Mrs Van Derkamp

Vad är det för fel med påkostade bröllop?

Hej!
    Jag undrar vad det är för fel på dyra och påkostade bröllop?Jag har alltid själv drömt om ett påkostat bröllop men insett att jag inte kommer få den drömmen uppfylld om jag inte blir miljonär...Men vad säger det att man inte kan drömma och läsa om påkostade bröllop?Men här på BT verkar det inte vara så många som har påkostade bröllop?Är det jantelagen som spökar eller vanlig svensk avundsjuka?Finns så många budgettrådar,varför inte lika många påkostade bröllop-trådar?

• Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?
  • MsSandra

Varför måste ett bröllop vara påkostat? Jag menar, man måste inte bara köpa saker och göra saker för de kostar pengar.. man ska göra saker som är viktiga för en själv.. och som passar "paret" ifråga väl?

Jag kan inte se varför man ska välja de dyraste bara för man "måste" ha något som är dyrt..

Jag tycker alltid man ska kolla alternativen, man kan ju få sina drömmars bröllop till ett bra pris också.. utan att ge avkall på något.. om man bara kikar efter lite och inte nöjer sig med första bästa.. (och när gör man egentligen det.. ??).

Nä fritt fram för drömmarnas dag.. på ett smart vis :D

Ha en trevlig kväller!
    MVH Sandra

• Pentan

Men spelar väl ingen roll, alla får väl göra som de vill. Påkostat eller inte...

• RDF

Tja, anledningen kanske är just det att de flesta här inte är miljonärer. Jag skulle absolut kunna tänka mig att "dra på" lite extra till vårt bröllop om jag hade lite extra stålar att sätta sprätt på
    Själva vigseln skulle jag inte ändra på, det skulle vara bara vi två ändå, men nog skulle man kunna kosta på hur mkt som helst för det och sen bjuda släkt och vänner på en resa senare som bröllopsfest. Det vore häftigt!!
    Men som sagt tror jag nog det beror mest på att de flesta inte har överflöd av pengar, sen finns det väl avundsjuka här precis som över allt annars.

• Lövings

Har man pengarna så kan man väl slösa.
    Har man inte pengarna så får man spara.

• Rian

Kanske finns det fler budgettrådar för att det är betydligt lättare att göra av med mycket pengar än att hålla igen när det kommer till bröllop - därav behov av spartips...

• Inni84

För mig handlar det iaf inte om nån jantelag eller avundsjuka utan om den faktiska möjligheten att kunna betala för kalaset utan att hamna i total ekonomisk kris.

• Sanfor

Mrs Van Derkamp skrev 2008-04-05 22:04:40 följande:

Finns så många budgettrådar,varför inte lika många påkostade bröllop-trådar?
    [/citat]
    Det är väl rätt logiskt? Att sakna pengar är ett mkt mer påtagligt problem än att inte göra det?

[citat]
    Men här på BT verkar det inte vara så många som har påkostade bröllop?
    [/citat]
    Jag vet inte om jag har konstiga referensramar, men jag tycker att ett bröllop från 50 000 och uppåt ÄR påkostat. 50 000 är mycket pengar. Vårt kommer kosta ca 35 000 kr och det är extremt påkostat för oss.

[citat]
    Hej!Jag undrar vad det är för fel på dyra och påkostade bröllop?[...]Är det jantelagen som spökar eller vanlig svensk avundsjuka?
    Jag tycker nog du läser i saker som i varje fall inte jag uppfattar. Det är väl ingen som säger att det är FEL med dyra och påkostade bröllop. Att folk vill ha sitt bröllop till bästa pris är väl fullkomligt normalt, eller du kanske vill betala 10 000 kr för något när du kan få samma för 2000 kr?

Förstår inte heller vart ifrån du får in jantelagen och "vanlig svensk avundsjuka" i det hela??
  • Sanfor

men knäppa BT, sådär layoutade jag inte mitt inlägg Mina kommentarer finns till stora delar i "citat"-delen.

• Mrs Van Derkamp

För några år sedan fanns det en tjej på BT som la över 1 miljon kr på sitt bröllop men hon blev så påhoppad att hon försvann,förmodligen av av jantelagen och den svenska avundsjukan

• Sanfor

Men kan du basera en åsikt på något som hände en gång för flera år sedan?

Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?