• Mrs Van Derkamp

Vad är det för fel med påkostade bröllop?

Hej!
    Jag undrar vad det är för fel på dyra och påkostade bröllop?Jag har alltid själv drömt om ett påkostat bröllop men insett att jag inte kommer få den drömmen uppfylld om jag inte blir miljonär...Men vad säger det att man inte kan drömma och läsa om påkostade bröllop?Men här på BT verkar det inte vara så många som har påkostade bröllop?Är det jantelagen som spökar eller vanlig svensk avundsjuka?Finns så många budgettrådar,varför inte lika många påkostade bröllop-trådar?

• Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?
  • Aleta

Jag kan tänka mig att det är lite avundsjuka även om den för vissa är omedveten och lite dåligt samvete även om det också är omedvetet.

När man inte har så mycket att spendera så tror man kanske att man själv fortfarande skulle köpa den där billigare klänningen och skänka de extra pengarna till något välgörande ändamål om man var jätterik. För är det inte det folk ofta säger? Att det finns bättre saker att lägga pengarna på? Att det är oförsvarligt att lägga så mycket pengar på lyx när det finns så mycket elände i världen?
    Jag tror att om man plötligt fick råd att lägga extra pengar så är det lätt hänt att man köper drömklänningen utan att tänka, har champagne till brudskålen osv osv osv och vips så har man ett dyrt bröllop!

Det är faktiskt inte en helt lätt fråga. Å ena sidan tycker jag att det är kul att alla är olika och unnar folk att göra vad de vill så länge de inte skadar andra. Men å andra sidan är frågan huruvida man faktiskt skadar någon genom att slösa väldigt mycket? Jordens resurser är begränsade och folk svälter och miljöförstöringen som blir när vi flyger och barnarbetare syr upp våra kläder och 20000 bönder dör varje år pga att vi inte använder ekologiskt odlad bomull och jag har beställt en diamantring och...hoppsan där unnade jag mig själv något...jag kunde ju ha tagit en enkel silverring och skänkt resterande pengar till AIDS-medicin åt folk i Afrika som faktiskt dör utan den men inte har råd att köpa.
    Hur dåligt samvete ska vi ha? Var går gränsen? Vid vilken summa har vi rätt att döma någon annan för slöseri?

Där fick ni något att bita i!

• Sanfor

Väldigt svåra men intressanta frågeställningar du har, som verkligen ställs på sin spets i bröllopssammanhang där så mycket pengar läggs på en egentligen icke nödvändig händelse.

* Pengarna hade gjort mer nytta bland svältande, slavande människor med usla arbetsförhållanden och för att motverka klimatförändringar och miljöförstöring

* Å andra sidan - är livet värt att leva om man försakar allt utom det nödvändigaste?

Och hur hittar man ett vettig punkt mellan dessa ytterligeheter?

Om man har de här påkostade bröllopen - har de med mer pengar större ansvar för att använda sig av människo- och miljövänliga varor och tjänster än de som måste vända på varje krona..

(Har skrivit flera olika fortsättningar på resonemanget, men får inte till det - visar hur svårt ämnet är. SKulle vara intressant att fortsätta diskutera här på BT faktiskt, eftersom frågorna verkligen ställs på sin spets iom bröllop..)

• MaddeW

vi gjorde avkall på mycket - valde billigare alternativ - än vi "egentligen" ville från början. Det blev lite "budget" variat från ursprungliga planen, ändå gick kalaset på 80000kr, vilket är sjukt mycket pengar. Vi blev sponsrade till större delen (av våra föräldrar). Hade vi själva betalt hade vi fått vänta i några år till samt åtminstone varit tvungna att halvera kosnaden!
    Dock tycker jag att det är galet att låna pengar till ett bröllop (även andra saker)
    Har man inte råd så har man inte. punkt. Man kan ju inte betala ev en massa i flera år för en endaste dag. faktiskt.
    Hade jag haft jättemycket pengar så hade jag lagt ner mycket mer på bröllopet, men vår dag blev alldeles underbar ändå! -det roligaste bröllopet alla våra gäster någonsin varit på i alla fall så det är ju bra betyg!

• Neri05

Lätt at jag skulle ha ett påkostat bröllop om jag hade den ekonomin!

• ugla

Hej hade jag den ekonomin så ville jag också ha mitt stora drömbröllop
    Visst man kan spara flitigt men vi vill gifta oss nu.
    Jag förstår dem som lägger ner mycket pengar på denna dag.
    Vi lägger 35- 40000 kr för 40 gäster och jag tycker vi fått det som vi vill. Ingen resa, det känns lite trist men men vi blir gifta.
    Tycker å andra sidan att det är otroligt mycket pengar som försvinner på en dag.
    Ett litet klyvet inlägg.
    Ha det gott.

• AnnaochHenrik

Jag tror inte att det bottnar i avundsjuka, det beror nog mer på helt olika syn på pengar.
    En miljon är för mig ungefär vad vi tänkt låna för att köpa ett hus, då är det klart att man reagerar lite när någon annan kan "slänga bort" så mycket på en dag. Men har folk råd och tycker att det är värt det, så visst!
    Sen kan man vända på det också, en del verkar tycka att dyrare = alltid bättre. Vi får vårt drömbröllop nu och skulle inte lägga mer pengar på bröllopet oavsett hur mycket pengar vi hade. Många verkar tro att "alla" skulle lägga 300.000 på bröllopet om de kunde, men så är det ju inte.
    Sen tycker ju jag att vi har ett påkostat bröllop, även om det kanske är ett budgetbröllop i andras ögon!

• Troll1

Lite galet att planera och lägga ner så mkt pengar för en enda dag sas. Frisörer, konditorer, fotografer mfl saftar ju gärna på lite extra bara för att det ska sättas i en slöja, sättas på lite extra rosor eller fotas med långklänning Nu är jag ironisk, men när jag hörde mig för om tårtor förstod jag ganska snabbt att man helst inte skulle nämna ordet "bröllop" för vips blev tårtbitarna dubbelt så dyra (trots enklare varianten av tårta) exkl tårtställning... Frissan blev 1000:- dyrare bara för att en slöja skulle fästas... Den kan jag sätta i själv egentligen. Osv Osv Osv Alla inom denna bransch vet att vi blivande fruar (mest) gärna vill kosta på oss. (Även om vi inte har råd egentligen) Det är ju en barndomsdröm som går i uppfyllelse för många av oss.
    Jag tror också det emellanåt florerar lite avundsjuka när det gäller hur mkt pengar man kan lägga ner. Själv är jag en kyrkråtta, men får som tur är lite stöd från föräldrar.

• Aleta
    Sanfor skrev 2008-04-06 00:42:26 följande:
    Väldigt svåra men intressanta frågeställningar du har, som verkligen ställs på sin spets i bröllopssammanhang där så mycket pengar läggs på en egentligen icke nödvändig händelse. * Pengarna hade gjort mer nytta bland svältande, slavande människor med usla arbetsförhållanden och för att motverka klimatförändringar och miljöförstöring* Å andra sidan - är livet värt att leva om man försakar allt utom det nödvändigaste?Och hur hittar man ett vettig punkt mellan dessa ytterligeheter?Om man har de här påkostade bröllopen - har de med mer pengar större ansvar för att använda sig av människo- och miljövänliga varor och tjänster än de som måste vända på varje krona..(Har skrivit flera olika fortsättningar på resonemanget, men får inte till det - visar hur svårt ämnet är. SKulle vara intressant att fortsätta diskutera här på BT faktiskt, eftersom frågorna verkligen ställs på sin spets iom bröllop..)
    Vi kanske ska starta en ny moral- och dåligt samvetetråd?
    Många skulle nog undvika den som pesten!
    Men visst, lite känner jag att jag inte riktigt vågar rannsaka mig själv fullt ut vad gäller alla utgifter till bröllopet. Man vill ju så gärna ha den där härliga festen!
    Jag har faktiskt i efterhand funderat på om vi inte borde ha önskat oss att gästerna skänkte till något välgörande ändamål som present. (Nu önskar vi oss festen i present istället.)
    Jag kommer nog i alla fall att göra slag i saken och skaffa oss ett fadderbarn. Det kanske vore en trevlig morgongåva?
  • ia7

Precis som andra skrivit, det handlar nog om vilken syn man har på pengar.... Vill hellre att vi kan leva gott under vårt liv tillsammans än att lägga allt, eller ännu värre dra på sig stora skulder, på en dag... Förhoppningsvis lever man ju länge ihop Sen är det klart att har man råd med båda så

Detta är min åsikt, inte avundsjuka...

• Tooticki

Aleta och Sanfor:

Ja, gör det! Jag är på!

Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?