Sanfor skrev 2008-04-06 00:42:26 följande:
Väldigt svåra men intressanta frågeställningar du har, som verkligen ställs på sin spets i bröllopssammanhang där så mycket pengar läggs på en egentligen icke nödvändig händelse. * Pengarna hade gjort mer nytta bland svältande, slavande människor med usla arbetsförhållanden och för att motverka klimatförändringar och miljöförstöring* Å andra sidan - är livet värt att leva om man försakar allt utom det nödvändigaste?Och hur hittar man ett vettig punkt mellan dessa ytterligeheter?Om man har de här påkostade bröllopen - har de med mer pengar större ansvar för att använda sig av människo- och miljövänliga varor och tjänster än de som måste vända på varje krona..(Har skrivit flera olika fortsättningar på resonemanget, men får inte till det - visar hur svårt ämnet är. SKulle vara intressant att fortsätta diskutera här på BT faktiskt, eftersom frågorna verkligen ställs på sin spets iom bröllop..)
Vi kanske ska starta en ny moral- och dåligt samvetetråd?
Många skulle nog undvika den som pesten!
Men visst, lite känner jag att jag inte riktigt vågar rannsaka mig själv fullt ut vad gäller alla utgifter till bröllopet. Man vill ju så gärna ha den där härliga festen!
Jag har faktiskt i efterhand funderat på om vi inte borde ha önskat oss att gästerna skänkte till något välgörande ändamål som present. (Nu önskar vi oss festen i present istället.)
Jag kommer nog i alla fall att göra slag i saken och skaffa oss ett fadderbarn. Det kanske vore en trevlig morgongåva?