• Mrs Van Derkamp

Vad är det för fel med påkostade bröllop?

Hej!
    Jag undrar vad det är för fel på dyra och påkostade bröllop?Jag har alltid själv drömt om ett påkostat bröllop men insett att jag inte kommer få den drömmen uppfylld om jag inte blir miljonär...Men vad säger det att man inte kan drömma och läsa om påkostade bröllop?Men här på BT verkar det inte vara så många som har påkostade bröllop?Är det jantelagen som spökar eller vanlig svensk avundsjuka?Finns så många budgettrådar,varför inte lika många påkostade bröllop-trådar?

• Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?
  • konichiwa girl

Mrs Van Derkamp: Oj! Vilken svår fråga. Men jag är inte lika "överdådig" av mig, jag gillar sådant som är nedtonat. Att hon hade ordnat aktiviteter för sina gäster tycker jag också är roligt och det hade antagligen blivit någonting sådant, fast här uppe i Lappland - hundspann? Lapplandssafari? Maten och drycken skulle absolut få högsta prioritet, vi har inte snålat på den men då skulle jag anlita en förstklassig kock som har vana vid att jobba med lokala råvaror. Jag skulle abonnera hotellet och betala flygbiljetterna till alla våra gäster. Antagligen skulle jag flyga in en proffsfotograf från Stockholm. Det är nog sådant som mina pengar skulle läggas på. Sådant som kanske inte syns eller märks väldigt påtagligt.

Jag skulle inte vilja gifta mig någon annanstans.

• konichiwa girl
    lycklig78 skrev 2008-04-06 12:33:12 följande:
    Nu är jag lite nyfiken, men vad har ni valt att lägga de mesta pengarna på i bröllopet?
    På maten och drycken (ja, allt ät- och drickbart). Vilket är helt förståeligt, eftersom både jag och min fästman är gourmeter av stora mått. Nu gifter vi oss på en väldigt liten ort och det gör faktiskt att det blir ganska billigt i jämförelse med till exempel blommor och hår - men det innebär också nackdelar i form av att det inte finns allt att tillgå. Jag kommer till exempel att baka tårtorna för att få de tårtor jag vill ha, men så mycket billigare blir det inte pga dyra råvaror (valrhonachoklad och åkerbär till exempel). Jag har inte heller någon sminkös utan kommer att sminka mig själv. Att det blir buffé beror på att jag och min fästman vill ha en familjär stämning, men rent kostnadsmässigt är det dyrare än de menyförslag på trerätters vi fick, också på grund av dyra råvaror.
  • lycklig78

konichiwa girl skrev 2008-04-06 12:48:32 följande:

På maten och drycken (ja, allt ät- och drickbart). Vilket är helt förståeligt, eftersom både jag och min fästman är gourmeter av stora mått. Nu gifter vi oss på en väldigt liten ort och det gör faktiskt att det blir ganska billigt i jämförelse med till exempel blommor och hår - men det innebär också nackdelar i form av att det inte finns allt att tillgå. Jag kommer till exempel att baka tårtorna för att få de tårtor jag vill ha, men så mycket billigare blir det inte pga dyra råvaror (valrhonachoklad och åkerbär till exempel). Jag har inte heller någon sminkös utan kommer att sminka mig själv. Att det blir buffé beror på att jag och min fästman vill ha en familjär stämning, men rent kostnadsmässigt är det dyrare än de menyförslag på trerätters vi fick, också på grund av dyra råvaror.
    Jag är helt övertygad om att det blir ett fantastiskt bröllop. Jag väljer också att sminka mig själv.
  • Mrs Van Derkamp

konichiwa girl skrev 2008-04-06 12:42:07 följande:

Mrs Van Derkamp: Oj! Vilken svår fråga. Men jag är inte lika "överdådig" av mig, jag gillar sådant som är nedtonat. Att hon hade ordnat aktiviteter för sina gäster tycker jag också är roligt och det hade antagligen blivit någonting sådant, fast här uppe i Lappland - hundspann? Lapplandssafari? Maten och drycken skulle absolut få högsta prioritet, vi har inte snålat på den men då skulle jag anlita en förstklassig kock som har vana vid att jobba med lokala råvaror. Jag skulle abonnera hotellet och betala flygbiljetterna till alla våra gäster. Antagligen skulle jag flyga in en proffsfotograf från Stockholm. Det är nog sådant som mina pengar skulle läggas på. Sådant som kanske inte syns eller märks väldigt påtagligt.Jag skulle inte vilja gifta mig någon annanstans.
    Det lät jätte fint det oxå...
  • konichiwa girl

lycklig78: Ja, jag får hoppas att det blir det. Både jag och fästmannen börjar bli lite nervösa nu faktiskt, det är bara en månad kvar nu. Nu ser det dessutom ut som om min syster ska döpa sin son samtidigt (en lång och tragisk historia, vi delar gärna med oss av vår dag för att hon ska få känna sig glad och delaktig) så det är ju lite spännande det också.

• konichiwa girl

Mrs Van Derkamp: Hur ser ditt eget drömbröllop ut?

• lycklig78

konichiwa girl skrev 2008-04-06 12:55:47 följande:

lycklig78: Ja, jag får hoppas att det blir det. Både jag och fästmannen börjar bli lite nervösa nu faktiskt, det är bara en månad kvar nu. Nu ser det dessutom ut som om min syster ska döpa sin son samtidigt (en lång och tragisk historia, vi delar gärna med oss av vår dag för att hon ska få känna sig glad och delaktig) så det är ju lite spännande det också.
    Hmmm.. Lite konstigt att hon ska döpa samma dag, men det löser sig säkert till det bästa. Vi har 7 veckor kvar nu. *Biter på naglarna* Lycka till med bröllopet och det sista finslipet!
  • konichiwa girl

lycklig78: Ja, jo, jag förstår att man kan tycka det. Dock lämnade hennes man henne för en annan kvinna när hon låg på bb och hon har det skitjobbigt - så jag känner att jag vill ge henne all uppmuntran hon kan få. Tack detsamma!

• Mrs Van Derkamp

konichiwa girl skrev 2008-04-06 12:57:24 följande:

Mrs Van Derkamp: Hur ser ditt eget drömbröllop ut?
    Mina drömlokaler är;Grand hotel saltsjöbaden och Thorskogs slott

Om jag hade pengarna skulle jag hyra hela slottet hela helgen och bjuda på övernattning,sen skulle det vara italiensk buffe kvällen innnan,nån akitivitet på lördagen,äkta champagne,fyrverkerier,proffsfotograf och videofilmare.Lars Wallin skulle designa brudklänningen,en bröllopskoordinator skulle fixa hela bröllopet,Cecilia Vennersten skulle sjunga under vigseln och bröllopsresan skulle gå till Seychellerna eller Australien och Söderhavet
  • lycklig78

Mrs Van Derkamp skrev 2008-04-06 13:21:48 följande:

konichiwa girl skrev 2008-04-06 12:57:24 följande:
    Mina drömlokaler är;Grand hotel saltsjöbaden och Thorskogs slottOm jag hade pengarna skulle jag hyra hela slottet hela helgen och bjuda på övernattning,sen skulle det vara italiensk buffe kvällen innnan,nån akitivitet på lördagen,äkta champagne,fyrverkerier,proffsfotograf och videofilmare.Lars Wallin skulle designa brudklänningen,en bröllopskoordinator skulle fixa hela bröllopet,Cecilia Vennersten skulle sjunga under vigseln och bröllopsresan skulle gå till Seychellerna eller Australien och Söderhavet
    Shit pommes frittes! Jag med!

Vi gifter oss på Thorskogs slott och hade vi haft råd så ha
    de vi bokat hela helgen

Hur ska du ha ditt planerade bröllop?
Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?