• Mrs Van Derkamp

Vad är det för fel med påkostade bröllop?

Hej!
    Jag undrar vad det är för fel på dyra och påkostade bröllop?Jag har alltid själv drömt om ett påkostat bröllop men insett att jag inte kommer få den drömmen uppfylld om jag inte blir miljonär...Men vad säger det att man inte kan drömma och läsa om påkostade bröllop?Men här på BT verkar det inte vara så många som har påkostade bröllop?Är det jantelagen som spökar eller vanlig svensk avundsjuka?Finns så många budgettrådar,varför inte lika många påkostade bröllop-trådar?

• Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?
  • Lilla My

Stenbruden: nej du och jag har ju lämnat helikoptern bakom oss. Det var ett svar till Ohlala.

• ohlala

sorry lilla my, glömde ju att man inte fick ta upp saker som inte sagts i tråden. det var på sthlms brudfikan du sa det.

• ohlala

åh länka gärna till den, stenbruden

• Masha

Oh my god.
    Är man emot helikopterflygning en liten stund över staden av miljöskäl bör man absolut inte sätta sig i ett flygplan över huvud taget. Ett charterflyg drar mycket mer bränsle per person räknat än en helikopter så det blir en mycket konstig dubbelmoral i så fall.

• lycklig78
    johansdotter skrev 2008-04-09 12:23:55 följande:
    Jag förstår ärligt talat inte varför det måste göras en till tråd med "alla måste se hur mycket pengar jag minsann kan lägga på mitt bröllop" tema...
    Jag har inte sett någon sådan tråd som du beskriver och jag har hängt här ett tag nu. Men skulle det inte lika gärna kunna finnas sådana trådar utan att du ska behöva störa dig? Läs inte trådarna då om det nu skulle va så. Du skriver i ditt inlägg att du skiter i vad folk lägger på sina bröllop. Tydligen inte säger jag...

Denna tråd handlar om "vad är det för fel på påkostade bröllop" den handlar inte om "alla måste se hur mycket pengar jag minsann kan lägga på mitt bröllop". Sen blir det jun alltid diskussioner kring ekonomi, men det är ju det som är så intressant. Tycker man inte om tråden, så strunta i den då.
  • Efter 11 år är det min tur

Jag förstår faktiskt inte problemet med detta. Låt folk kosta på vad dom vill och kan på sitt bröllop och låt det sedan va!! Jag kan väl också känna att jag skulle vilja vara i en situation där jag kunde lägga mer på vårat bröllop men nu blev det inte så och lika djävla lycklig är jag för det!! så länge det inte skadar någon annan så tycker jag att ni som kan lägga mer ska göra det med gott samvete fast det finns "Fattiga" människor som jag som gnäller för det. Go for it//Anna

• Zozo

Jag kan ju tillägga att vi firade bröllop tva ganger.. efter första ceremonin hade vi en "budgetfest" hemma med enkel plockbuffet och efter den andra ceremonin hade vi festen jag beskrivit tidigare : båda var precis lika roliga, känslosamma och lyckade. Budgetvarianten var inte "genuinare" och den mer pakostade var inte stel och pompös - bada var helt underbara om än olika.

Idéen med speciella tradar för mer pakostade brôllop är ju samma som den för budgetbröllop; att man ska kunna tipsa och fa tips om passande saker. jag haller med som nagon ovan sa att JAG inte hittade mig i dessa tradar; jag hittade bättre tips och idéer i tradarna för alternativa brôllop, där det inte skreks att borgerligt var trist, vit kläning och klädkod ett maste etc etc

• lycklig78

It was me Zozo

Vi funderade ett tag på hur vi ville ha bröllopet. Vi var inne på picknik på en sommaräng och fest i trädgården. Det finns helt enkelt inte en enda lokal i trakten jag skulle kunna tänka mig. Så tanken var inte från början att lägga så mycket pengar men nu blev det så för att vi hade möjlighet och hittade en drömplats. Så för oss är det värt det och jag hoppas alla andra också känner så om sina bröllop.

• FoxyLoxy

Och jag vidhåller att det är den godaste champagnen JAG har smakat... Agree to diagree??

konichiwa girl skrev 2008-04-09 16:43:52 följande:

FoxyLoxy skrev 2008-04-09 14:41:06 följande:
    Haha, ja. Det är det verkligen. Fast jag vidhåller att det är plånboken man flashar med och inte sin goda smak, när man köper Cristal.
  • konichiwa girl

Var inne och tjuvläste i din gästbok och förstod av vad jag kunde läsa att du skulle ge din blivande man en tunna whiskey? Får man vara nyfiken och fråga vad? Både jag och min fästman är stora fantaster och hade vi inte planerat vår bröllopsresa till Italien hade vi nog åkt till Skottland... Och jo, Islay är favoriten här hemma. Jag har övervägt att ge någonting i de regionerna i morgongåva, men kanske något mer modest som en flaska Port Ellen att lägga till samlingarna...

• FoxyLoxy

Konichiwa:

Jepp alldeles riktigt...
    Den svenska wiskeytillverkaren Mackmyra har släppt så att man kan köpa egna fat på 30 liter. Finns tre olika recept- men eftersom Lagavulin och Isley ligger i topp så blir det rökiga receptet och lagras på Sherryfat.
    Hade helst också velat köpa ett fat från Skottland men det som jag fastnade för när det gällde Mackmyra är- dels att deras wiskey har blivit mycket bättre de senaste åren och att han kommer att bli inbjuden minst en gång om året (fler gånger om han själv vill) till att smaka av sin wiskey och själv bestämma när den ska butaljeras. (Eftersom vi bor i malmö så har jag valt att det ska lagras ute på Häckeberga slott som ligger tre mil från Malmö.)

Pendlingsavstånden till Skottland är något längre

Vart i Italien ska ni på bröllopsresa? Vi sticker nämligen oxå dit- till Venedig och Florens.

• konichiwa girl

Ah, Mackmyra. Min fd svärfar äger ett par fat från Mackmyra. Jag är personligen inte särskilt förtjust i Mackmyra (tycker att 02 är bäst hittills) men det är ju riktigt kul med en svensk whisky. Lagavulin är för övrigt min egen favoritwhisky, även om jag är jätteförtjust i Ardbegs Connaisseurs Choice som dessvärre var limiterad (fästmannen har dock en oöppnad i barskåpet. Få se när jag får ta del av den godsaken!)

Vi ska åka till Rom och Pistoia, som ligger mellan Florens och Siena. Det kändes som ett självklart val för oss att åka till Italien.

• Mrs Van Derkamp

Åh vad roligt med så mycket gensvar på tråden och folk tyckte att det var ett bra ämne som togs upp!

Jag saknar verkligen inspirationslyxtrådar på BT,här är det annars bara budgettrådar.Jag skulle vilja drömma mej bort i glamouren och lyxens värld...Vem har sagt att det är presentgäster,toakorgar,chokladbuffer mm som är det som kostar pengar i ett påkostat bröllop?Det kan lika gärna vara att brudparet valt ett slott/hotell/herrgård med övernattning som dom bjuder gästerna på,proffsfotograf från stockholm kostar oxå en hel del för en dag,mängder med blommor kanske?Bröllopskoordinator?Fantastisk fyrverkeri?Äkta champagne?

Givetvis kostar även detaljerna i ett bröllop så som choklad buffer,toakorgar,välkomstkorgar och gästpresenter men det är ju inte bara det som gör ett bröllop påkostat tycker jag.Utan även det som jag nämde ovan.

• 071023 2

TS

Jag håller med dig, det är väldigt mycket snack om "hålla budget" och alla dessa 20000kr-trådar. Lite vardagstrist faktiskt.

Jag säger inte att det är fel att ta upp sånt men dom är så MÅNGA till skillnad mot dom som lägger ut lite mer pengar.

Sen kan jag även tycka att det är fånigt att sitta och planera sitt bröllop i flera år in i minsta detalj. Det gör ju dessvärre att många blir snopna när allt är över. Det är väldigt mycket som kan gå fel. Men det är ju den bistra verkligheten. Men å andra sidan så är det väl planeringen av bröllopet som är det allra roligaste? Bröllopet i sig själv är ju snabbt över på några få timmar om man nu inte öppnar på lädret och drar till med 3-dagars bröllop eller liknande.

• Zynxen

Det är inget fel på att bröllop kostar pengar. Man lägger ner vad man själv tycker det är värt och har möjlighet till.

Vi hade ett tre dagars som vi inte planerade i minsta detalj, då vi hade att göra med proffisionella människor så var det mycket lätt, bara att beskriva hur vi villa ha det så fixade de det.

Något att rekommendera med ett 3 dagars är att ett par dagar innan så har man ett gemensamt möte med ALLA som är inblandade och som skall hjälpa till. På det sättet får alla kontakt med varandra och det hela flyter smidigt under dagarna. Våra mobiltelefoner var avstängda under hela tiden, när väl allt började på fredagen så skötte personalen om allting och vi inte behövde bry oss. Praktiskt och oerhört skönt.

• Lily Rose

Det är såklart inget fel med att ha ett påkostat bröllop - folk får väl spendera hur mycket de själva vill. Det är så väldigt typiskt svenskt att reta upp sig och komma med moraliska argument mot att spendera mycket cash på ett bröllop (eller vad som helst egentligen - tänker på handväskdebatten tex). Från ett utlandssvenskt perspektiv är det väldigt fånigt, och ofta håller inte de moraliska pekpinne argumenten i alla fall. Money makes the world go round! Konsumtion är bra för alla länders ekonomi, även Sveriges, och tänk vad många arbetstillfällen som skapas när bröllopsindustrin växer. Det är ju ofta små privata företag som är inblandade i bröllopsarrangemang - catering firmor, florister, sömmerskor etc. Det är väl jättebra att de företagen har att göra?

Fast jag tycker inte det är så konstigt att det finns fler budgettrådar än lyxtrådar. Alla smarta spartips man kan hitta här är ju ovärderliga om man skulle försöka planera ett bröllop på en liten budget. Om man däremot har mycket cash är det inte så svårt att hitta saker att spendera dem på. Man behöver helt enkelt inte så mycket tips, tycker jag - det är bara att köpa så många härliga amerikanska bröllopstidningar man kan komma över, helst Martha Stewart och Elegant Bride - då har man tillräckligt med idéer på hur man kan spendera sina pengar.

På tal om det hittade jag ett roligt spartips häromdagen från just Martha Stewart Weddings. De skrev att om man såg till att fixa smalare bord till middagen så skulle man spara oerhört mycket pengar eftersom centerpiece dekorationen inte behövde vara så stor! Det tyckte jag var ett underbart superamerikanskt verklighetsfrånvarande budgettips.

• Aleta

Lily Rose skrev 2008-05-09 18:17:31 följande:

På tal om det hittade jag ett roligt spartips häromdagen från just Martha Stewart Weddings. De skrev att om man såg till att fixa smalare bord till middagen så skulle man spara oerhört mycket pengar eftersom centerpiece dekorationen inte behövde vara så stor! Det tyckte jag var ett underbart superamerikanskt verklighetsfrånvarande budgettips.
    Klockrent! Hahaha
Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?