• Mrs Van Derkamp

Vad är det för fel med påkostade bröllop?

Hej!
    Jag undrar vad det är för fel på dyra och påkostade bröllop?Jag har alltid själv drömt om ett påkostat bröllop men insett att jag inte kommer få den drömmen uppfylld om jag inte blir miljonär...Men vad säger det att man inte kan drömma och läsa om påkostade bröllop?Men här på BT verkar det inte vara så många som har påkostade bröllop?Är det jantelagen som spökar eller vanlig svensk avundsjuka?Finns så många budgettrådar,varför inte lika många påkostade bröllop-trådar?

• Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?
  • lycklig78

Vi har absolut inga prestigemärken eller annat "lull lull" som vi kallar det på vårt bröllop ändå kommer vi upp i rätt höga summor. Det är bara platsen i sig för många kan kännas överdrivet verkar det som.

Alla dyrare bröllop behöver inte betyda extrema tillställningar och specialbeställd prestige. Konichiva girl förklarar högre upp i tråden att hon har ett rätt påkostat bröllop och väljer att lägga pengarna på maten. De är också gourmetälskare, som oss verkar det som.

För oss blir den största biten mat och alkohol. Väljer man en plats som vi gör så har man ingen möjlighet att handla i Tyskland eller laga maten själv. Vi beräknar att varje kuvert i snitt går på 1500:- ca, men det vet vi inte riktigt förän efteråt. Vi blir 75 st som det ser ut idag.

När vi fastnade för denna platsen så ville vi helt enkelt inte tänka om.

• Zozo

Jaaa.. först och främst det där med att lägga hela sin budget pa bröllopet.. Man kan väl kanske anta att OM man har en högre bröllopsbudget sa har man kanske ocksa mer att ta av. Det betyder inte nödvändigtvis att man är rik... (Jojo, om man jämför med U-länderna sa är man klart det men..) men även pa vad man har för utgifter i livet och hur man prioriterar.
    Vi har bada hyfasde inkomster, lever ensamma i par, hade ingen bil när vi gifte oss, lag hyra och inga lan och mycket lite fasta kostnader. Vad vi i vanliga fall gör är att vi (oh so väldigt oekologiskt) reser upp mycket av vara "överblivna pengar" samtidigt som vi naturligtvis sparar en del till framtida behov. Aret innan bröllopet drog vi in pa resandet och andra "lyxutgifter" och vips hade vi en bröllopsbudget.

Jag kör definitivt pa kvalitet över pris. Asti är överhuvudtaget inget jag skulle fundera pa eftersom jag tycker det är sötsliskigt och äckligt, Cristal ser jag ingen vits med och Moët tycker jag faktiskt inte är nagon höjdare. Vi var och provsmakade pa mindre champagnegardar och valde ut en god champagne som kostade ungefär vad en vinflaska skulle kostat i Sverige. Även övriga viner köpte vi fran lokala odlare. Vi hade ju nära till Alsace, Champagne och Bourgogne, sa det var ju lämpligt. Mat och dryck valde vi verkligen kvalitetsalternativ.

Min klänning var inte fran Kina men heller ingen designersak.
    Min ring VET jag inte ens om det är en äkta pytteliten diamant som sitter i och kunde inte bry mig mindre..

Vissa tycker det är ok att beställa fran Kina; jag gör det inte. Vissa gillar Asti, jag gör det inte. Vissa vill ha en ring för 20 000, jag vill det inte. Alla prioriterar vi olika.

Sedan maste jag väl säga att vi inte satte upp en skylt vid infarten om att vart bröllop har kostat X kr... Vad jag lägger pa en kjol, en bil eller mitt bröllop har ingen annan med att göra. Hâr inne pa BT kan det vara intressant att diskutera men jag maste vâl erkänna att av alla de bröllop jag varit pa har jag ALDRIG funderat pa vad brudparet givit för kalaset...

• Aleta

Jag tror att man om man vill ha en tråd här på BT för påkostade bröllop så får man göra som de som vill diskutera hur brudöverlämningen ska gå till.
    Dvs man skriver redan i trådstarten att negativa kommentarer hör hemma i andra trådar som t ex den här.

konichiwa girl...choklad, min svaghet... Där är det svårt med det ekologiska när det absolut bästa jag vet är Amedeis Porcelana. 119:- för 50 gram....
    Det blir inte ofta, men när jag får en så bjuder jag INTE!

• Aleta

Eller är de på 100 gram? De är alltid för små och för dyra i alla fall ...

• Stardusty

Blir så trött på det typiska svenska att man inte får vara bättre än någon annan! Vad gör det mig om min kompis har mer pengar, inte skulle jag bli sur om hon unnade sig något lyxigt när vi var och shoppade t.ex. som inte jag själv skulle ha råd med? Fattar inte varför man alltid ska behöva lägga sig på en lägre nivå av sympati med de som har det sämre...

Däremot håller jag med om att onödiga lyxaktiviteter som att flyga helihopter kanske inte hör hemma på ett bröllop. Men har man råd kan jag ändå förstå varför man gör det.

• lycklig78

Fast det där med budgettrådar behöver inte ha med inkomsten eller brudparets budget att göra. Alla vill väl ha bästa pris.

Men i budgettrådarna kan man oftast hitta tips på vart man hittar billigast bordsdekorationer och dyl och eftersom vi helt enkelt valt bort det så blir det inte så intressant.

Lyxtrådar är egentligen inte heller så intressanta eftersom de går mest på prestige men jag ÄLSKADE tråden om "hur skulle ditt drömbröllop" se ut. Där kan alla få sväva ut, oavsett inkomst och budget.

• Zozo

Och jag blir bara saaaa tokig pa tradstarter av den typen "Vad tycker ni om det här? men OM ni INTE tycker som jag far ni ga och skriva nagon annanstans"

Jisses... att folk har olika uppfattning om saker är väl naturligt. Jag gar inte och blir sur pa den som vill ha ett budgetbröllop eller ett bröllop som kostar 400 000 mer än mitt... Däremot kan jag ha en mening om tex brudöverlämning eller slöja eller vita klänningar eller vad det nu är. Att uttrycka sin asikt är en sak - att lata andra uttrycka sina asikter är en annan, lika viktig sak.

• Aleta

Det är det som är så kul med sådana här trådar. Speciellt när diskussionerna går höga.
    Lyckad tråd Mrs Van Derkamp!

• lycklig78

Jepp, tummen upp för Mrs Van Derkamp

• konichiwa girl
    Aleta skrev 2008-04-09 09:38:41 följande:
    konichiwa girl...choklad, min svaghet... Där är det svårt med det ekologiska när det absolut bästa jag vet är Amedeis Porcelana. 119:- för 50 gram....Det blir inte ofta, men när jag får en så bjuder jag INTE!
    Ja, den är verkligen god! Fast jag vill minnas att jag föredrog Chuao när jag satt och jämförde. Jodå, det är femtiogrammare... Där kan man för övrigt snacka om att budget är bäst - Commaderia St John är ju helt grym till choklad.

Zozo: Vilken grej att kunna resa runt och välja viner och champagne! Min egen favorit är för övrigt Bollingers special cuvée och Pol Roger brut.
Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?