• Mrs Van Derkamp

Vad är det för fel med påkostade bröllop?

Hej!
    Jag undrar vad det är för fel på dyra och påkostade bröllop?Jag har alltid själv drömt om ett påkostat bröllop men insett att jag inte kommer få den drömmen uppfylld om jag inte blir miljonär...Men vad säger det att man inte kan drömma och läsa om påkostade bröllop?Men här på BT verkar det inte vara så många som har påkostade bröllop?Är det jantelagen som spökar eller vanlig svensk avundsjuka?Finns så många budgettrådar,varför inte lika många påkostade bröllop-trådar?

• Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?
  • vintergården

Jag tycker att det känns som en öm punkt för många tyvärr. För vissa kan ju ett "budgetbröllop" vara på 10 000 kr o för andra 100 000 kr. Man kan ju bara hoppas att man lägger sig i den nivå som man själv klarar av, för det vore nog hemskt om man fick gå i KK för att man överbudgeterar en dag i livet, även om den är stor i flera anseenden.

Jag har räknat med en budget på ca 75 000 kr, då har vi bjudit 104 gäster, tyvärr har några tackat nej. Men vi vill bjuda på allt, men mättar mun efter matsäck. Vi serverar tre-rätters men huvudrätt o dessert blir som buffé, för att få ner serveringskostnaden. Syster fixar tårtan och bror fixar maten, grannens dotter fixar bukett. Men vissa saker lägger vi mer på t ex fotograf, frisör, hans skor (ska ju användas fler ggr)och vårt bröllopsnatt (inklusive smekdag) med bröllopssvit på hotell.
    Visst för många kan detta tyckas var en "hutlös" budget men nu har vi underbara föräldrar som bidrar med en slant.

Ha nu en trevlig kväll o natt ni som är kvar ett tag till. Nu ska jag mysa ner mig i soffan med m2b.

Kramar på ER alla

• jennysnartfru

Det är nog väldigt varierat här på BT hur mycket folk lägger på sina bröllop. Däremot har jag sett ett mönster att det efterfrågas mer efter budgetbröllop, hur man kan fixa billigaste maten och andra tips för att hålla nere kostnaderna.
    Själv så fick vi ett väldigt påkostat bröllop. Mina föräldrar stod helt och hållet för bröllopet. Fick mitt drömbröllop. Fast under planeringens gång så inser man att det är mycket som man inte behöver.
    Många drömmer säkert om ett exklusivt bröllop men alla har ju inte den möjligheten. Tipsen som florerar här har väl xå att göra med att allt faktiskt är väldigt dyrt. Så fort man säger bröllop i en butik så ökar priset med 100%.

• lycklig78

Lilla My skrev 2008-04-07 18:32:52 följande:

Jag har inte läst tråden från början men jag lovar att göra det.Några första reflektioner: Vad man tycker är "påkostat" är högst individuellt, för oss är 100 papp en närmast oöverstiglig summa, men det är ju verkar inte ovanligt att spendera när man läser i flera trådar här. Men 100 000 är ju alltid mycket pengar och det kan sticka i ögonen på den som tycker att det är "för mycket" att lägga. Varför sticker det då i ögonen på somliga? Jag ser flera skäl: man kan se det som oansvarigt när nu arbetsmarknaden/huspriserna/whatever ser ut som de gör. Man kan se det som ett utslag av jantelagen, att lägga så mycket på en fest till sin egen ära måste ju bara anses irriterande i landet lagom. Ett tredje skäl (som sticker i ögonen på de som GILLAR påkostade bröllop) är att det av en del anses smaklöst med påkostade bröllop så till vida att man köper en massa grejer som "aldrig" kommer användas igen. Det är inte direkt klimat-smart, och är man välutbildad medelklass känner man lätt att man inte vill "ställa upp" på den kommersialism som skapas kring moderna bröllop.Observera nu att jag inte nödvändigtvis ställer mig bakom alla skälen jag framför, men jag tycker det är kul/intressant att resonera kring varför vissa saker anses "fint" eller "fult". Naturligtvis får och ska alla ha precis de bröllop de vill.
    Bra skrivet.

Vill framföra att alla påkostade bröllop INTE behöver innebära onödiga saker. Nu säger jag inte att just vårat bröllop är jättepåkostat men vi har sparat ett tag för att kunna ha bröllopet på den plats vi vill. Vi har däremot skippat speciella tvålar, give-aways, speciellt toappapper, specialbeställda servetter och en massa annat som jag inte ens visste att det fanns innan jag tittade in på BT. Det är helt enkelt inte vår stil.
  • lycklig78
    Sanfor skrev 2008-04-06 13:37:46 följande:
    Argh! Det hör väl visst hit, du kan inte basera ett helt resonemang på ett argument, som när det sedan ifrågasätts säger "det hör inte hit"Alla har ett val, men vad valet består av beror till stor del på de ekonomiska och sociala förutsättningarna man har. Om man inte är studievan eller kan förvänta sig hjälp hemifrån är det ofta svårt att "välja" ett välbetalt akademiskt yrke. De som har det väl ställt har många fler valmöjligheter än de som inte har det.Jag blir så otroligt trött på:1. De som säger att en människa står helt skild från det sociala sammanhang hon lever i.2. Folk som kastar ut åsikter och sen håller fast vid den utan att kunna argumentera utan bara säger "jag står för min åsikt"
    Men bli trött då
  • stenbruden

Hur kan det vara onödigt för någon som har mycket pengar att spendera dom på vad de vill?
    Budget är inte samma som så billigt som möjligt utan ett sätt att lägga upp en ekonomisk plan över någonting man ska göra.
    För vissa är den 20 000 kr för ett bröllop och för andra är den kanske 1 miljon. Det är ju upp till var och en utifrån vilken ekonomi man har.

• Zozo

Vi hade väl en relativt stor budget men den gick inte at broderade tablettaskar, monogram, toalettkorgar etc. Vi satsade pa en större budget, färre och närmare gäster pa ett fint ställe med boende pa plats pa en större egendom/slott pa landet i en vecka. Däri lag den största delen i var budget, sa langt fran specialbeställda praliner man kan komme men med rikligt med äkta champagne (vi gifte ju oss i Frankrike).

Vi lade nâr vi började planera en budget som vi hade rad med och höll denna sedan förvanansvärt bra. Vi behövde inte ta nagra lan, kräva föräldrar pa pengar eller sälja barnens skolväskor (ok, nu har vi inga barn än, men det skulle vara ett exempel )

Sa mycket pengar "till var ära"? Nja.. inte riktigt men ok; vi ville ha nöjet att spendera en hel vecka med de 30 närmaste eftersom vi bor langt fran dem alla. Det var VARA pengar och vi bestämde vad vi skulle anvânda dem till. Vad andra ev kan ha haft att tänka om den saken skiter jag högaktningsfullt i..

Alla prioriterar olika: Sâg att var budget lag pa ca 100 000 totalt, exkl resa.
    ca 50 000 av det gick till festlokal, gemensamt boende för oss och alla gâster i en vecka.
    Vara ringar gick pa totalt 5000, vilket inte är mycket nâr man tittar runt
    Mina kläder gick pa ca 7000 allt som allt (klänning och bh var det enda som var nytt. Underkjol lanades, smycken och skor fanns redan) och makens gick väl pa ca det samma (fast han har ju mer anvândning av iaf kostymen)
    Har & smink & blommor (bukett och dekoration) gick pa sammanlagt ca 1000-1500.
    Övriga kostnader var väl cateringen och drickat ungefär.

Sa visst, vi kunde ju skippat lokalen/hyran och kommit ner pa drygt halva summan, men da försvann hela var idé med bröllopet. Da skulle vi alltsa fraktat vara gäster världen över för en enda kvâll.. Den kvällen hade jag ansett VALDIGT dyr, medans jag inte anser att det dubbla för en hel vecka var speciellt dyrt.

• lycklig78

Vilket härligt bröllop Zozo

• PennyJenny

Att inte så många här inne ska ha "påkostade" bröllop beror är ju som så många andra säger: De flesta har inte de pengarna att lägga på ett bröllop.

Sedan är det ju oxå som flera andra sagt så individuellt vad som är påkostat. 200 000 tycker jag verkligen är as mycket pengar, men för vissa är det helt ok att lägga på ett bröllop.

MEN, jag håller med dig, när det startas trådar om lyxigare/påkostade/överdrivna bröllop, så får de trådarna sällan vara i fred för folk som ska in och skriva att det är fånigt att lägga så mycket pengar på chokladfontäner, give aways, övernattningar, klänningar, ringar osv. Det tycker jag är synd, för lika lite som man ska sitta och se ner på de som gör ett budget bröllop så ska man inte sitta och förta de som vill skriva om eller planera ett dyrare bröllop.

• Zozo

lyckling78.. Ja det var VARt bröllop, men jag ville mest ge lite konkreta exempel för att visa att lite större budget inte behöver betyde färgmatchande gaffelöverdrag med monogram utan även kan vara annat.

• emeliek45

jag ska också ha ett dyrt bröllop, har längtat efter den här dagen jätte länge, har inte orkat läsa tråden, såååå långa inlägg. men starta gärna en tråd med bra tips, så kommer jag att titta in ofta!!

Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?