Lilla My skrev 2008-04-07 18:32:52 följande:
Jag har inte läst tråden från början men jag lovar att göra det.Några första reflektioner: Vad man tycker är "påkostat" är högst individuellt, för oss är 100 papp en närmast oöverstiglig summa, men det är ju verkar inte ovanligt att spendera när man läser i flera trådar här. Men 100 000 är ju alltid mycket pengar och det kan sticka i ögonen på den som tycker att det är "för mycket" att lägga. Varför sticker det då i ögonen på somliga? Jag ser flera skäl: man kan se det som oansvarigt när nu arbetsmarknaden/huspriserna/whatever ser ut som de gör. Man kan se det som ett utslag av jantelagen, att lägga så mycket på en fest till sin egen ära måste ju bara anses irriterande i landet lagom. Ett tredje skäl (som sticker i ögonen på de som GILLAR påkostade bröllop) är att det av en del anses smaklöst med påkostade bröllop så till vida att man köper en massa grejer som "aldrig" kommer användas igen. Det är inte direkt klimat-smart, och är man välutbildad medelklass känner man lätt att man inte vill "ställa upp" på den kommersialism som skapas kring moderna bröllop.Observera nu att jag inte nödvändigtvis ställer mig bakom alla skälen jag framför, men jag tycker det är kul/intressant att resonera kring varför vissa saker anses "fint" eller "fult". Naturligtvis får och ska alla ha precis de bröllop de vill.
Bra skrivet.
Vill framföra att alla påkostade bröllop INTE behöver innebära onödiga saker. Nu säger jag inte att just vårat bröllop är jättepåkostat men vi har sparat ett tag för att kunna ha bröllopet på den plats vi vill. Vi har däremot skippat speciella tvålar, give-aways, speciellt toappapper, specialbeställda servetter och en massa annat som jag inte ens visste att det fanns innan jag tittade in på BT. Det är helt enkelt inte vår stil.