• Mrs Van Derkamp

Vad är det för fel med påkostade bröllop?

Hej!
    Jag undrar vad det är för fel på dyra och påkostade bröllop?Jag har alltid själv drömt om ett påkostat bröllop men insett att jag inte kommer få den drömmen uppfylld om jag inte blir miljonär...Men vad säger det att man inte kan drömma och läsa om påkostade bröllop?Men här på BT verkar det inte vara så många som har påkostade bröllop?Är det jantelagen som spökar eller vanlig svensk avundsjuka?Finns så många budgettrådar,varför inte lika många påkostade bröllop-trådar?

• Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?
  • Sanfor
    lycklig78 skrev 2008-04-06 11:44:28 följande:
    ...Jag hör till dem som anser att var och en väljer sin väg. Vill man utbilda sig till något som ger en mindre lön så är det DITT val, vill du inte utbilda dig alls så är det DITT val, vill du tjäna fett så är det DITT val.
    Ursäkta mig, men jag kan verkligen inte låta bli. Tror du man VÄLJER att ha låg lön? Ursäkta mig, men vad har du för verklighetsuppfattning? Har du inte hört talas om förutsättningar, ekonomiska och sociala? Tror du att en person med en taskig ekonomisk och social bakgrund har samma valmöjligheter som en från en familj med bra ekonomiska förutsättningar och med studievana? Tror du inte att sådana saker påverkar möjligheterna till val? Har du inte sett att personer med en taskig bakgrund har mycket svårare att "välja" att "tjäna fett"?
    Att välja att se de sociala och ekonomiska skillnadera eller inte - det är det riktiga "valet"..
  • lycklig78

Jag tycker inte det är någon som sätter näsan i vädret eller viftar med sina pengar.

• konichiwa girl

Mrs Van Derkamp: Nej, de allra flesta här inne tyckte inte att hon var ödmjuk. Det fanns de som tyckte det. Och så fanns det de som inte tyckte det (jag ska tillägga att jag aldrig skrev i hennes trådar). Till exempel tycker jag inte att det är ödmjukt att förutsätta att trafiken ska upphöra för att man ska ackompanjeras av ett marschband, eller som sagt, att hyra in securitasvakter för att hindra folk att komma in på vigseln (som trots allt SKA VARA öppen för allmänheten). Det kallar jag megalomani. Oavsett hur mycket eller lite pengar man lagt ner.

• konichiwa girl

lycklig78: Var då någonstans? I överhuvudtaget? Här på bröllopstorget?

• lycklig78

Det är sorgligt att sätta sig själv i ett fack. Jag står för min åsikt. Alla har ett val, trots förutsättningar från barndom och annat. Men det hör inte hit.

• lycklig78

konichiwa girl skrev 2008-04-06 11:57:12 följande:

lycklig78: Var då någonstans? I överhuvudtaget? Här på bröllopstorget?
    Jag menar i denna tråden.
  • konichiwa girl

lycklig78: Du borde läsa Bourdieu.

• konichiwa girl

lycklig78 skrev 2008-04-06 11:59:27 följande:

konichiwa girl skrev 2008-04-06 11:57:12 följande:Jag menar i denna tråden.
    Nej, det kan inte jag heller säga. Jag menar i allmänhet. Jag tror inte att någon tycker att det är "fel" med dyra eller påkostade bröllop, däremot tror jag att det sticker en hel del i ögonen på folk när man skyltar med hur dyrt och påkostat ens bröllop ska vara. Och det behöver man faktiskt inte göra.
  • Munchkin

Mrs Mommy skrev 2008-04-06 11:25:58 följande:

Har bara ströläst och vet inte om detta har tagits upp.Om de med liten budget klankar ned på dem som spenderar om att det finns de som svälter osv säger jag så här.När du jagar budget så bidrar du till barnarbete osv för hur fet lön kan den stackaren i ex Kina ha som syr din klänning för 1500 som egentligen hade kostat 10 000Om inte du betalar för produkten hur ska då de som framställer den få betalt
    Fast oftast är de exakt samma fabrik som syr upp min 1500:- klänning som syr upp den klänning som kostar 10 000:-. Skillnaden är bara att jag beställt den direkt från fabriken, medans den person som betalar 10 000:- för den får betala för alla mellanhänder och att det sitter ett designermärke i den också. Så chansen är stor att samma personen har sytt både den billiga och den dyra klänningen....
  • lycklig78

Det har jag:

Ett socialt fält är en grupp av människor som förenas genom ett gemensamt intresse, en gemensam ekonomisk status eller kulturell status, skriver han.

Vi har dock endast ett gemensat intresse

konichiwa girl skrev 2008-04-06 12:00:19 följande:

lycklig78: Du borde läsa Bourdieu.
Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?