• Mrs Van Derkamp

Vad är det för fel med påkostade bröllop?

Hej!
    Jag undrar vad det är för fel på dyra och påkostade bröllop?Jag har alltid själv drömt om ett påkostat bröllop men insett att jag inte kommer få den drömmen uppfylld om jag inte blir miljonär...Men vad säger det att man inte kan drömma och läsa om påkostade bröllop?Men här på BT verkar det inte vara så många som har påkostade bröllop?Är det jantelagen som spökar eller vanlig svensk avundsjuka?Finns så många budgettrådar,varför inte lika många påkostade bröllop-trådar?

• Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?
  • Tooticki

Detta med påkostat kan ju vara en fråga om referensramar också. Jag tycker att vårt bröllop är påkostat då vi utformat det som vi vill och inte behövt göra avkall på något, det kommer kosta 50 000 kr. Att vi har ytterligare 50 000 kr undanstoppade innebär inte att vi behöver lägga dem på bröllopet eftersom vi får det bröllop vi vill ha nu.

Jag tycker att folk får göra som de vill men jag tycker inte att ett påkostat bröllop är ett ändamål i sig.

• vintergården

Mitt favoritsenario på mitt drömbröllop är att bjuda (dom jag har bjudit nu) till ett ställe typ herrgård/slott med övernattningsmöjligheter. Där alla skulle få en "minisemester" i samband med vårt bröllop.
    Klädsel är inte så viktigt men visst hade det varit fint om klädkoden hade varit långklänning o frack. Helst vintertid med snö, massor av ljus, häst o släde till alla från vigselplats till festplats.
    Det skulle vara middag med mkt serveringspersonal så ingen fick vänta. Själva maten är inte så viktig. Under middagen skulle det vara underhållsmusik med inslag av sång o stim. Visst får väl folk hålla tal om dom vill =)
    Efter middagen skulle det bli lite underhållning för/med gästerna med ngn sorts lek eller annat upptåg. Så dom lär känna oss och varandra ännu bättre.
    Sen stäms det upp till dans med en brudwienervals, när mer än halva dansen gått hoppas jag att de flesta är på tå =)
    Kvällen bryts för TÅRTAN en chokladdröm i fem våningar.
    Sen fortsätter dansandet hela natten igenom (för den som vill o orkar) med lite nattvickning för dom som behöver.

Dagen efter bjuds det till megabrunch och för mer umgänge med våra underbara gäster.
    Nu ska det helst finnas tid till pulkaåkning, varm choklad i snön, bastubad, varma bad o helst en lite spa-anläggning.

Detta skulle vara något helt underbart att kunna dela sin egen kärlek o glädje ihop med de vi vill dela vår bröllopsdag med.

Men drömmen är inte så långt borta vissa delar finns med i vår planering, tyvärr kan jag inte bjuda på minisemestern som jag vet att vissa skulle behövt. Lycka till med era egna bröllop (fiktiva o verkliga) Kram Annika

• FruRålin080808

Det handlar ju om vad man har för utgångsläge när man börjar göra upp en budget för sitt bröllop. Alla har olika förutsättningar och gör det som passar dem bäst. Så är det väl med allt i livet. Om man har råd att lägga mycket pengar på sitt bröllop kan man göra det. Har man mindre pengar att rätta sig efter så anpassar man sig efter det...
    Sen kan man ju ha mycket pengar och ändå vilja hålla ner kostnaderna för man kanske tycker att vissa saker är onödiga. Personligen tycker jag att det skulle vara onödigt att lägga 100 000-200 000 kr på ett bröllop dels för att jag inte har dessa pengar, men också för att jag har svårt att se varför man väljer att lägga så mycket pengar på en enda dag. Men det är ju helt upp till var och en och jag respekterar självklart dem som väljer att lägga 10 000kr på sitt bröllop och dem som väljer att lägga 100 000kr för det är upp till var och en... Det finns säkert de som är avundsjuka på dem som kan lägga mycket pengar på sitt bröllop, men inte för att de är missunsamma utan för att de kanske önskar att de också kunnat spender dessa pengar...
    I mångt och mycket är det kanske så att man i all bröllopsyra glömmer varför man gifter sig...Kärleken! Spelar det någon roll om du gifter dig i en klänning för 200kr eller 2000kr eller 20 000kr? Huvudsaken är väl att du älskar din tillkommande och att känslorna är äkta...

• Mrs Van Derkamp
    Sanfor skrev 2008-04-05 22:32:51 följande:
    Men kan du basera en åsikt på något som hände en gång för flera år sedan?
    Men det var ju bara ett exempel!
  • Yllo

Mrs Van Derkamp skrev 2008-04-05 22:32:08 följande:

För några år sedan fanns det en tjej på BT som la över 1 miljon kr på sitt bröllop men hon blev så påhoppad att hon försvann,förmodligen av av jantelagen och den svenska avundsjukan
    Det var en brud som hade lite frågor om sitt bröllop, väldigt påkostat, för inte alls så länge sedan som också, precis som den bruden du pratar om, blev påhoppad för det.
  • Sanfor

Vintergården:
    Vad underbart det låter :)

Om vi hade obegränsat med pengar, så skulle det vara något liknande. Eller.. nä..

Bjuda ALLA som man vill (Det skulle kanske bli ett 80-tal istället för 50tal som det är nu) på en resa till värme och sol, när det behövs som mest, dvs två veckor i februari.
    Självklart skulle resan gå med lyxflyg, så att det fanns sängar och fotöljer, så att man sov gott.

Vi skulle abonnera ett 5 stjärnigt hotell till oss och våra gäster, och allt skulle ingå. Det skulle även finnas SPA-avdelning, motionscenter, hav och strand, samt annat att sysselsätta sig med.

Själva festen skulle vara av världsklass, med speciella kockar influgna, för att motsvara mina högt ställda krav på maten.

...fast å andra sidan trivs jag utmärkt med att pyssla själv för att få saker att gå ihop, leta efter billiga och bra alternativ, och jag hade aldrig lärt mig så mkt nytt, som jag gjort de senaste månaderna om jag inte gått in för att vi skall göra det mesta själva :)

• Sanfor

Mrs vanderkamp och Yllo

Nu vet jag ju inte vad som sas då, eftersom jag inte hängt så mkt på det här forumet.

Men OM (nu säger jag OM, eftersom jag inte vet hur det var då) någon går ut med att de skulle lägga typ 1 miljon på ett bröllop, så kanske man skall vara beredd på att få frågor från sådana som vänder på varenda krona för att få det att gå ihop. Är det ni menar med "påhopp" och "avundsjuka"?

Och om jag hade en dålig dag skulle jag säkert slänga in en kommentar med frågan om det inte finns bättre saker att lägga sina pengar på. Men då kommer vi in på politik, och det kanske inte vi ska diskutera här. Om jag hade en bra dag skulle jag kanske vara mer diplomatisk och kanske skriva nåt om att det uppenbart är så att man har olika prioriteringar i livet, och att det är trevligt att folk är olika. Men att jag aldig skulle lägga så mkt pengar på en enda dag.

• Mrs Van Derkamp
    Yllo skrev 2008-04-05 22:58:20 följande:
    Mrs Van Derkamp skrev 2008-04-05 22:32:08 följande:
    Det var en brud som hade lite frågor om sitt bröllop, väldigt påkostat, för inte alls så länge sedan som också, precis som den bruden du pratar om, blev påhoppad för det.
    Vad var det för brud?Kommer inte ihåg
  • Sanfor

Och..avundsjuka..vad är det?

Om man diskuterar buketter eller frisyrer, och någon visar en bukett/frisyr som man inte tycker personen passar i, är det avundsjuka att föreslå en annan bukett/frisyr då?

För så fort någon ens öppnar käften om något som handlar om pengar , och har den minsta åsikt, så är det plötsligt avundsjuka. Blir trött.

• KIKKIHOLMBLAD

Påkostat och dyrt kan ju även vara en defination. Alla ser summan olika ..

Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?