• Mrs Van Derkamp

Vad är det för fel med påkostade bröllop?

Hej!
    Jag undrar vad det är för fel på dyra och påkostade bröllop?Jag har alltid själv drömt om ett påkostat bröllop men insett att jag inte kommer få den drömmen uppfylld om jag inte blir miljonär...Men vad säger det att man inte kan drömma och läsa om påkostade bröllop?Men här på BT verkar det inte vara så många som har påkostade bröllop?Är det jantelagen som spökar eller vanlig svensk avundsjuka?Finns så många budgettrådar,varför inte lika många påkostade bröllop-trådar?

• Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?
  • Nalle Puh 40

På ett sätt vill jag ha ett påkostat bröllop med allt som man drömt om hela livet men samtidigt kan jag känna att det är onödigt att lägga hela sin ekonomi på en enda dag...

Är lite kluven...

• JJES

Det är absolut inget fel i att ha ett påkostat bröllop om det är det man vill ha. Själv är jag inte alls intresserad av den biten o har aldrig haft nån dröm om det ens som barn.

Att det finns fler budget trådar här kanske beror på att mertalet av oss "medelsvenskar" inte har råd till så påkostat kanske?

• Lilla My

Zozo mfl: Bra poäng! Man kan ha dyra ( i tusenlappar räknat) bröllop utan att hamna i klorna på bröllopsindustrin. Det sticker i alla fall inte i mina ögon att lägga krutet på icke-materiella saker (som t ex att hyra ett band).

Aleta: Kruxet är ju att det mest miljövänliga man kan göra är att inte ha något bröllop alls (gifta sig kan man ju göra ändå, cykla till rådhuset!). Och om man nu ska ha ett bröllop så tycker jag att man har ett ansvar att välja moraliskt och inte bara efter plånboken. Oftast finns ju billigare meny-alternativ (vegetariskt t ex!) så man kanske kan få råd ändå. Så det handlar faktiskt inte om vilka som har råd, alla måste göra det de kan.

Och ja, jag tycker nog att det är direkt omoraliskt att okynnesåka helikopter. Även om det är ens stooora daaaag.

• stenbruden

Jag tog helikoptern som ex för jag känner ett brudpar som gjorde det.. Tycker inte alls att det är fel. Det va säkert skithäftigt att ta en tur över stan innan festen, dom sa att det var en kanonupplevelse sm de kommer att minnas för resten av livet!! Och de kanske hade gjort det ändå vid ett annat tillfälle så varför inte på bröllopsdagen?

Det är ju inte alltid som folk gör saker BARA för att det är just den stora dagen utan kanske för att de drömt om de länge och ändå skulle gjort det. Då kan man ju passa på att göra det på en speciell dag, eller?

Vad jag menar är att det alltid ska krävas en förklaring av de som väljer att lägga mer pengar, göra lyxigare saker etc.

Vi har nog en ganska "mittemellan" budget så jag försvarar inte mig själv utan bara uttrycker mina åsikter.
    Så jag tar inte åt mig alls som någon påpekade

• Lilla My

Jag tycker att det är fel att åka helikopter för att se på utsikten oavsett. Man får faktiskt ta sitt ansvar, och att åka helikopter är inte med i de mänskliga rättigheterna, det får man vara beredd att avstå från.

• stenbruden

Mänskliga rättigheterna?? Nu fattar jag inte alls vad du menar??

• Aleta

Att folk svälter ihjäl och ozonhålet blir större förstås och detta för att vi i i-länderna ska kunna roa oss och leva gott.

• Masha

Men jösses, det handlar om EN helikopterresa EN enda dag. Har ni någon aning om hur många människor som dagligen ligger och privatflyger små flygplan (och helikoptrar) ENBART för nöjes skull. Dessa människor har detta som hobby och intresse och jag kan lova att de flyger ett stort antal timmar per år - vardera.

• Masha

Förresten - vad är ett gaffelöverdrag????

• frida79

Marginalnytta
    Allt handlar om ekonomi, resurserna är allt annat än obegränade och vi har alla olika gränser för vad vi vill lägga ner.

Men visst, när jag hör om folk som lägger ner otroliga summor på sitt bröllop så undrar jag om det är bröllopet eller äktenskapet som är det viktiga.

Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?