• Mrs Van Derkamp

Vad är det för fel med påkostade bröllop?

Hej!
    Jag undrar vad det är för fel på dyra och påkostade bröllop?Jag har alltid själv drömt om ett påkostat bröllop men insett att jag inte kommer få den drömmen uppfylld om jag inte blir miljonär...Men vad säger det att man inte kan drömma och läsa om påkostade bröllop?Men här på BT verkar det inte vara så många som har påkostade bröllop?Är det jantelagen som spökar eller vanlig svensk avundsjuka?Finns så många budgettrådar,varför inte lika många påkostade bröllop-trådar?

• Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?
  • Aleta

konichiwa girl skrev 2008-04-09 10:22:15 följande:

Aleta: Den går jättebra att köpa på systemet. Jag tror till och med att den ingår i standardsortimentet som finns överallt. Commandaria (jag stavade fel, ursäkta) är ett cypriotiskt vin som smakar väldigt mycket av russin och är ganska sött, artnr 2040. Även Amedei rekommenderar det. Jag gillar dock också att dricka recioto till bittrare choklad.
    Jaså, jag trodde du menade någon ny sorts choklad
    Den har jag provad och den är toppen som desertvin. Snygg flaska också...ser dyr ut
  • johansdotter

Finns förvisso påhopp i så gott som varje tråd...men det som jag syftade på var just frågan om varför dom var så få....
    Poängen är juh att som sagt...det är inte svårt att få ett fantstiskt bröllop om man har obegränsade resurser (kan juh hyra in en som fixar allt)....däremot kan det vara svårt att få sina drömmars bröllop om man har väldigt "lite" pengar...därav finns det mer behov av tips...då råd många gånger är dyra...

Zozo skrev 2008-04-09 12:39:49 följande:
    johansdotter.. det var just det.. Det är inte "alla måste se hur mycket pengar jag minsann kan lägga på mitt bröllop" tema... utan tradar om bröllop med lite större budget där det gensast dyker upp nagon med pekinne om just "det här gör du för att alla ska se hur mycket pengar du har" eller liknande...
  • Lavendelblomma
    Stardusty skrev 2008-04-09 09:42:13 följande:
    Blir så trött på det typiska svenska att man inte får vara bättre än någon annan! Vad gör det mig om min kompis har mer pengar, inte skulle jag bli sur om hon unnade sig något lyxigt när vi var och shoppade t.ex. som inte jag själv skulle ha råd med? Fattar inte varför man alltid ska behöva lägga sig på en lägre nivå av sympati med de som har det sämre...Däremot håller jag med om att onödiga lyxaktiviteter som att flyga helihopter kanske inte hör hemma på ett bröllop. Men har man råd kan jag ändå förstå varför man gör det.
    Det handlar väl om en avvägning. Jag hade själv inte tyckt att det kändes så kul att köpa en kläder för 10 000 kr och sen följa med min kompis till H&M och handla en topp. Det hade känts fel för mig. Men alla är vi väl olika...
  • stenbruden

Jag ska hälsa det paret som tog en helikopter tur att det minsann inte var accepterat av vissa på BT.. Tror inte dom bryr sig särskilt, för dom var det en höjdpunkt och för gästerna en häftig överaskning när det visade sig att limon som kom till festen var tom och det började smattra i luften!

Hade jag haft den drömmen och haft den pengen så hade jag gjort likadant!
    Nu är min dröm häst o vagn så det ska jag väl inte behöva försvara...

Nä vad jag menar är att man ska göra sitt bröllop som man själv vill, utan att behöva ursäkta sig till allt o alla.

• bridesilly

jag som gäst hade tyckt att det var en jätterolig överraskning, speciellt när det kommer en tom limmo först

stenbruden skrev 2008-04-09 14:28:12 följande:
    Jag ska hälsa det paret som tog en helikopter tur att det minsann inte var accepterat av vissa på BT.. Tror inte dom bryr sig särskilt, för dom var det en höjdpunkt och för gästerna en häftig överaskning när det visade sig att limon som kom till festen var tom och det började smattra i luften!Hade jag haft den drömmen och haft den pengen så hade jag gjort likadant! Nu är min dröm häst o vagn så det ska jag väl inte behöva försvara...Nä vad jag menar är att man ska göra sitt bröllop som man själv vill, utan att behöva ursäkta sig till allt o alla.
  • stenbruden

Ja det var jätteuppskattat! Jag var inte med men har sett foton på allas förvånade ansikten.. Skitkul!

• bridesilly

Då är det lyckat när man till och med har foton på förvånad miner

• FoxyLoxy

Som tur är smaken som baken....

konichiwa girl skrev 2008-04-08 21:55:05 följande:

Jag tycker att det blir lite löjeväckande när man inte tar det som är bäst, utan det som är kändast och dyrast. Jag håller inte Asti Cinzano högt, men Cristal är långt ifrån den godaste champagnen som finns även om det är ett prestigemärke. Den är för övrigt inte en prestigechampagne bland finsmakare; Cristal är känd för att vara världens DYRASTE champagne och inte världens GODASTE champagne. Och jo, då tycker jag nog att man flashar med pengar. Då väljer man efter prestigen och pengarna, inte efter vad som är bäst.
  • MariaNyckelpiga

Jag gissar att det inte så många som har råd helt enkelt.. och även om man kan fixa fram pengarna kanske man känner att det är viktigare att lägga dem på hus, bil etc än en klänning för 50 000 och blommor för ofantliga summor som vissnar bort..

• tolonta

Grundläggande "netikett" vore kanske bra om alla hade...

Ber man om åsikter i ett allmänt forum ska man inte tro att alla håller med, man kan få avvikande åsikter. Det är bra att ha detta i åtanke innan man skriver, kanske...? Vill du inte höra avvikande åsikter så kan du ju skriva det i trådstarten. Fast det blir ganska tråkiga trådar om man skriver "Vi hade tänkt göra så här, håll med om att det blir jättefint. Ni som inte håller med behöver inte skriva här", vet inte vad man får ut av det. En jäkla massa medhåll av folk som inte har bättre för sig? Men ingen som vågar säga att "vore det inte bättre att göra si och så istället, det blir enklare/billigare/lättare/mer miljövänligt..."

Svara inte något i en tråd som inte har med trådstarten att göra...! Och för att ta ett relevant exempel (OBS! Helt påhittat bara för att exemplifiera) så är det ingen idé att skriva att det är mycket billigare att beställa klänning från Kina i en tråd där ts vill veta vilka svenska designers som gör snygga brudklänningar...

Skriv TYDLIGT i rubriken vad inlägget handlar om. Det är mycket tydligare att skriva "Vill ha tips på lokal i centrala Stockholm" än att skriva "Hjälp, hittar ingen lokal" som rubrik. Ingen hinner titta på alla trådar, och någon av dem som inte orkar klicka på at "hjälp, hittar ingen lokal-trådar" kanske har ett jättebra tips, och hade klickat på tråden och gett det tipset om man redan i rubriken fattat vilket område det handlade om.

Gör gärna en sökning bland gamla trådar och kolla. Många saker kommer upp fleera gånger, och bara genom att kolla litet tillbaka i forumet kanske du kan hitta svar på det du frågar. Och undrar man något mer kanske man kan liva upp en gammal tråd istället för att det ska finnas fem-sex trådar om samma ämne. Efter tre månader låses tråden dock, så då är det helt ok att starta en ny om man har fler frågor.

Stava rätt! Ska man läsa sig igenom en lång tråd där man har missat många inlägg är det ganska trevligt om folk stavar någorlunda rätt (fast alla kan ju slinta på tangenterna) . Det är också bra om man kommer ihåg att sätta ett mellanrum efter punkt, innan man börjar en ny mening. Så att inte det sista ordet i den ena meningen och det första ordet i den andra meningen misstas för en länk, och blåmarkeras.

Finns det fler grejer att tänka på?

Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?