• Mrs Van Derkamp

Vad är det för fel med påkostade bröllop?

Hej!
    Jag undrar vad det är för fel på dyra och påkostade bröllop?Jag har alltid själv drömt om ett påkostat bröllop men insett att jag inte kommer få den drömmen uppfylld om jag inte blir miljonär...Men vad säger det att man inte kan drömma och läsa om påkostade bröllop?Men här på BT verkar det inte vara så många som har påkostade bröllop?Är det jantelagen som spökar eller vanlig svensk avundsjuka?Finns så många budgettrådar,varför inte lika många påkostade bröllop-trådar?

• Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?
  • Lavendelblomma

Fult och fult...Man kanske kan visa respekt för människor som har det svårare än en själv. Nu menar jag inte här i tråden utan jag menar i verkliga livet. Om jag har en kompis eller kollega som jag vet har det ganska dåligt ställt så kanske jag kan hålla igen med uppgifter om hur mkt pengar jag har. Likaså tycker jag inte att man behöver gnälla om hur fattig man är i andra människors sällskap. Vanligt hyfs tror jag att man kan kalla det. Eller i alla fall stil.

lycklig78 skrev 2008-04-08 21:51:55 följande:
    Här måste väl alla få yttra sig...? När det disskuteras ekonomi så fattar jag inte varför det ska va "fult" att tala om att man har ett bröllop för 400 000 kr, lika gärna som någon skriver att de har ett för 40 000 kr.
  • lycklig78
    Lavendelblomma skrev 2008-04-08 22:06:45 följande:
    Fult och fult...Man kanske kan visa respekt för människor som har det svårare än en själv. Nu menar jag inte här i tråden utan jag menar i verkliga livet. Om jag har en kompis eller kollega som jag vet har det ganska dåligt ställt så kanske jag kan hålla igen med uppgifter om hur mkt pengar jag har. Likaså tycker jag inte att man behöver gnälla om hur fattig man är i andra människors sällskap. Vanligt hyfs tror jag att man kan kalla det. Eller i alla fall stil.
    Då är jag med. Helt enig. Men jag kan bli trött på vissa kompisar som gnäller att de är så fattiga, när de heller går och köper fiskeutrustning för 10 000 kr ist för att betala räkningarna. Så ibland känns det som att fattig är en rätt relativ fråga.
  • Lavendelblomma

Precis! Fattig kan också betyda att man bara kan göra nagelmanikyr en gång i veckan istället för två... Stör mig
    också på alla gnällspikar "med dålig ekonomi" som i själva verket har mer pengar än en själv men ändå kan tillåta sig att sitta och beklaga sig med jämna mellanrum.

lycklig78 skrev 2008-04-08 22:10:24 följande:
    Då är jag med. Helt enig. Men jag kan bli trött på vissa kompisar som gnäller att de är så fattiga, när de heller går och köper fiskeutrustning för 10 000 kr ist för att betala räkningarna. Så ibland känns det som att fattig är en rätt relativ fråga.
  • Lilla My
    Masha skrev 2008-04-08 19:20:29 följande:
    Men jösses, det handlar om EN helikopterresa EN enda dag. Har ni någon aning om hur många människor som dagligen ligger och privatflyger små flygplan (och helikoptrar) ENBART för nöjes skull. Dessa människor har detta som hobby och intresse och jag kan lova att de flyger ett stort antal timmar per år - vardera.
    Japp, jag tycker att man ska avstå från det. Jag tycker nog att man är en kvalificerad som en sjävisk människa om man flyger PJ som hobby. Och jag tycker det är rimligt att avstå från EN helikoptertur EN dag, för det är lika mycket okynnesflygande som PJ:arna. Visst är de senare sämre, men alla har ett ansvar.
  • konichiwa girl

Lilla My: Inget att skämmas för, det är det många som gör! Själv tycker jag i regel att mousserande vin är alldeles för sött (om det inte är exempelvis cava som är tillverkat som champagne). Faktiskt blir man lite mer kräsen när man tränar smaklökarna. Men, viktigast att komma ihåg - det är att dyrt eller dyrast absolut inte alltid är bäst när man diskuterar kvalitet. Jag har druckit viner som kostar tusenlappar, men mina favoriter ligger faktiskt i en prisklass mellan 100-300 kronor.

• Peaches n cream

Kan inte hjälpa att hoppa in mitt i tråden (och jag har inte orkat läsa mer än sista sidan).

Jag ääälskar glamour och lyx, och önskar helhjärtat att jag hade en ekonomi som tillät mig att gå helt bananas på bröllopet, kläder, mat, musik ALLT.

Nu har jag som många andra här en begänsad tillgång till pengar så jag bara gläder mig åt er som kan.

Håll fanan högt och förverkliga ert drömbröllop - dyrt eller bra, spelar inte mig någon roll, bara ni får det precis så som ni vill. Om ni skriver om det här, ska jag läsa och njuta.

• silvera

Jag tycker att Mrs van Derkamp har intressanta åsikter, och startar ofta intressanta trådar.

Men jag är fascinerad av att trådar om dyra bröllop gör så många upprörda/avundsjuka... Vet man med sig att man stör sig på dyra bröllop så behöver man ju inte gå in och läsa i tråden, än mindre kommentera andras val.

I en sådan här tråd om dyra bröllop så får man ju "skylta med" att sitt bröllop kostar mycket, de som har ett billigare bröllop har ju andra trådar att läsa i.

Lavendelblomma skrev 2008-04-08 21:48:10 följande:
    ... men man kanske inte behöver skylta med summan framför dem som hade varit glada de överhuvidtaget haft råd med ett 40 000 kronors bröllop.
  • konichiwa girl

silvera: Nu undrade ju Mrs Van Derkamp om varför folk tycker att det är fel med dyra bröllop, det lades inte fram som en "inspirationstråd" för lyxbröllop. Så jag förmodar att det är fritt fram och diskutera och läsa?

Jag kan inte påstå att jag är särskilt upprörd eller avundsjuk, däremot tycker jag att det är intressant - och det är ett intressant fenomen. Som att man å ena sidan säger att man inte flashar med hur mycket pengar man har men å andra sidan väljer dyra och kända prestigemärken istället för att vara kvalitetsmedveten. Jag tycker faktiskt att det luktar lite illa.

• Lavendelblomma

Du tog citatet lite ur sitt sammanhang....

Som jag skrev i mitt inlägg efteråt gäller detta inte nätet, bröllopstorget, utan jag ansåg (anser) att man inte behöver skylta med sina rikedomar framför mindre ekonomiskt "lyckade" kompisar eller kollegor. Härinne tycker jag självklart att man ska få diskutera sitt bröllop, dyrt som billigt.

Mitt svar försökte förklara varför vissa människor reagerar "konstigt" när man berättar att ens bröllop går på ca 400 000.

silvera skrev 2008-04-08 22:26:09 följande:
    Jag tycker att Mrs van Derkamp har intressanta åsikter, och startar ofta intressanta trådar.Men jag är fascinerad av att trådar om dyra bröllop gör så många upprörda/avundsjuka... Vet man med sig att man stör sig på dyra bröllop så behöver man ju inte gå in och läsa i tråden, än mindre kommentera andras val. I en sådan här tråd om dyra bröllop så får man ju "skylta med" att sitt bröllop kostar mycket, de som har ett billigare bröllop har ju andra trådar att läsa i.
Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?