• Mrs Van Derkamp

Vad är det för fel med påkostade bröllop?

Hej!
    Jag undrar vad det är för fel på dyra och påkostade bröllop?Jag har alltid själv drömt om ett påkostat bröllop men insett att jag inte kommer få den drömmen uppfylld om jag inte blir miljonär...Men vad säger det att man inte kan drömma och läsa om påkostade bröllop?Men här på BT verkar det inte vara så många som har påkostade bröllop?Är det jantelagen som spökar eller vanlig svensk avundsjuka?Finns så många budgettrådar,varför inte lika många påkostade bröllop-trådar?

• Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?
  • stenbruden

Vilka viktigare saker??? Och för vem är de viktigare??
    Om man nu vill tex flyga helikopter på den stora dagen så kostar det ju multum men det kanske är jätte viktigt för just DET paret som väljer det. Ska man strunta i det då för att man inte mååååste flyga helikopter utan faktiskt kaaaan åka bil eller buss...
    Varför måste man göra det billigare och välja bort vissa saker bara för att det GÅR?

Självklart är det absolut viktigaste kärleken och äktenskapet men det ena behöver inte utesluta det andra.

• Aleta
    stenbruden skrev 2008-04-08 13:54:46 följande:
    Aleta - ja det är ju ingen skillnad på vilka som ska vara miljövänliga tycker jag, det ansvaret har vi alla. Så jag hänger inte med på vad det har med stor budget att göra...?
    Det kan vara mycket dyrare med ekologisk mat t ex är tyvärr oftast de bra alternativen dyrare och en del har inte råd.

Om de som har råd köper så sjunker priserna allt eftersom efterfrågan ökar. Därmed skapas förutsättningar för fler att ha råd att vara miljömedvetna.
    Jag anser på fullaste allvar att om man har 50000 i månaden så har man ett större ansvar än den som har 12000 i månaden. Sedan finns det förstås en massa gråzoner där emellan.

Drar man det till sin spets så kan man säga att om två personer, varav en kan simma och den andra inte, står på en brygga och ser att någon håller på att drunkna så ska väl ändå den som kan simma hoppa i och rädda den nödställde (i det här fallet vår planet)?
  • Aleta
    stenbruden skrev 2008-04-08 14:56:14 följande:
    Vilka viktigare saker??? Och för vem är de viktigare??Om man nu vill tex flyga helikopter på den stora dagen så kostar det ju multum men det kanske är jätte viktigt för just DET paret som väljer det. Ska man strunta i det då för att man inte mååååste flyga helikopter utan faktiskt kaaaan åka bil eller buss...Varför måste man göra det billigare och välja bort vissa saker bara för att det GÅR?Självklart är det absolut viktigaste kärleken och äktenskapet men det ena behöver inte utesluta det andra.
    Ja, hur långt ska man gå för att unna sig själv det man vill?
    Ska man slänga alla hänsyn över axeln bara för att man gifter sig?

Sedan spelar det ingen roll om man lägger 500000 eller 50000, det är hur man gör det i mina ögon.
  • stenbruden

Och jag menar att man som människa boende på planeten jorden har ett ansvar oavsett vem man är att göra så mycket man bara kan för miljön... I vardagen...

Men återigen så vet jag inte om jag tycker att det hänger ihop med dyra bröllop...?

• Stardusty

Hej!
    Har inte följt denna tråd, men jag kan bara utgå från mig själv och säga att jag helt enkelt inte har råd. Hade jag fått ALLT jag velat på vår dag hade jag lätt lagt till 50000 på vår budget, men som sagt vi har inte råd med det.

De i ens närhet som undrar varför man lägger så mkt pengar på en enda dag har inte fattat vad det handlar om

• Efter 11 år är det min tur

Jag tycker inte att det är fel med påkostade bröllop...Det måste man ju få välja själv! Tänk om min man varit mer för bröllopsfester och stohej....ojoj va pengar det kunde det blitt
    Men nu blev det ett fint,underbart litet bröllop för bara 17000,men det var precis perfekt ändå!
    Hoppas att ni får det jättebra på era bröllop vad det än går på

• irresolute

Ta åt dig much?

Rent personligt skulle jag tex välja bort presenter (har så mkt grejor ändå) och hellre be dem skänka till välgörenhet om de nu nödvändigtvis måste ge något öht bara för att man skulle gifta sig (helst t ngt djurhem el liknande, men vilket som går bra). Sen skulle jag inte heller välja de dyraste alternativen till själva bröllopet även om jag hade kunnat utan hellre haft det lite simplare (men ändå vackert!!) och hade jag haft "pengar över" hade även det kunnat gå till välgörenhet isf.

Jag hittade tex min drömklänning som slutade på under tusenlappen. Varför i hela fridens dar välja en för en nolla eller två till när jag ändå hittade drömklänningen så billigt??

stenbruden skrev 2008-04-08 14:56:14 följande:
    Vilka viktigare saker??? Och för vem är de viktigare??Om man nu vill tex flyga helikopter på den stora dagen så kostar det ju multum men det kanske är jätte viktigt för just DET paret som väljer det. Ska man strunta i det då för att man inte mååååste flyga helikopter utan faktiskt kaaaan åka bil eller buss...Varför måste man göra det billigare och välja bort vissa saker bara för att det GÅR?Självklart är det absolut viktigaste kärleken och äktenskapet men det ena behöver inte utesluta det andra.
  • stenbruden

På vilket sätt tar jag åt mig irresolute??
    Du har väl ingen aning hur mkt vi har i vår budget?

Nä självklart behöver inte den extra nollan finnas där om det inte behövs. Men hittar man sin drömklänning och den råkar kosta 20000 och man har råd så varför inte köpa den då..?

• stenbruden

Kan tänka mig att ni hade ett kanonfint och mysigt bröllop, grattis!

Efter 11 år är det min tur skrev 2008-04-08 15:16:59 följande:

Jag tycker inte att det är fel med påkostade bröllop...Det måste man ju få välja själv! Tänk om min man varit mer för bröllopsfester och stohej....ojoj va pengar det kunde det blittMen nu blev det ett fint,underbart litet bröllop för bara 17000,men det var precis perfekt ändå!Hoppas att ni får det jättebra på era bröllop vad det än går på
  • Efter 11 år är det min tur

Ja absolut,det bästa Läs gärna om det på min blogg!!

stenbruden skrev 2008-04-08 15:27:40 följande:
    Kan tänka mig att ni hade ett kanonfint och mysigt bröllop, grattis!Efter 11 år är det min tur skrev 2008-04-08 15:16:59 följande:
Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?