• Mrs Van Derkamp

Vad är det för fel med påkostade bröllop?

Hej!
    Jag undrar vad det är för fel på dyra och påkostade bröllop?Jag har alltid själv drömt om ett påkostat bröllop men insett att jag inte kommer få den drömmen uppfylld om jag inte blir miljonär...Men vad säger det att man inte kan drömma och läsa om påkostade bröllop?Men här på BT verkar det inte vara så många som har påkostade bröllop?Är det jantelagen som spökar eller vanlig svensk avundsjuka?Finns så många budgettrådar,varför inte lika många påkostade bröllop-trådar?

• Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?
  • konichiwa girl

lycklig78: Han talar också om kulturellt kapital som en faktor som kan hjälpa eller stjälpa i vidarebildning och sociala sammanhang.

• lycklig78

konichiwa girl skrev 2008-04-06 12:02:18 följande:

lycklig78 skrev 2008-04-06 11:59:27 följande:
    Nej, det kan inte jag heller säga. Jag menar i allmänhet. Jag tror inte att någon tycker att det är "fel" med dyra eller påkostade bröllop, däremot tror jag att det sticker en hel del i ögonen på folk när man skyltar med hur dyrt och påkostat ens bröllop ska vara. Och det behöver man faktiskt inte göra.
    Jag tror ingen skriver för att det ska sticka i ögonen på folk. Alla hamnar på olika summor, och det bör framföras i ett forum där det disskuterad ekonomi.

Vi var på ett bröllop i somras där de hade en budget på 10 000 kr, och det var det mysigaste bröllopet jag varit på. Men vi väljer att ha 3-rätters på slott för att vi älskar platsen. INTE för att vifta med pengarna.
  • Mrs Van Derkamp

konichiwa girl skrev 2008-04-06 11:56:04 följande:

Mrs Van Derkamp: Nej, de allra flesta här inne tyckte inte att hon var ödmjuk. Det fanns de som tyckte det. Och så fanns det de som inte tyckte det (jag ska tillägga att jag aldrig skrev i hennes trådar). Till exempel tycker jag inte att det är ödmjukt att förutsätta att trafiken ska upphöra för att man ska ackompanjeras av ett marschband, eller som sagt, att hyra in securitasvakter för att hindra folk att komma in på vigseln (som trots allt SKA VARA öppen för allmänheten). Det kallar jag megalomani. Oavsett hur mycket eller lite pengar man lagt ner.
    Men vad är det för skillnad på om hon,överklass eller en kändis har vakter på bröllopet?Skulle du komma inklankades på ett kändisbröllop bara för att det är "öppen gudstjänst" och vem som helst får bevittna vigseln?
  • konichiwa girl

lycklig78: Men då missförstår du vad jag menar! Spela roll att ni har trerätters på slott. Spela roll att ni lägger en halv miljon på ert bröllop. Det handlar inte om det, och det skulle aldrig falla mig in att klanka på någon för att han/hon väljer att lägga mycket pengar på sitt bröllop. Jag talar om den här attityden: "Låt pengarna rulla...Och låt kortet dansa på bordet!" Förstår du hur jag menar? Då handlar det ju inte om att man vill ha det bröllop man drömmer om, oavsett vad det kostar. Utan om ett bröllop som SKA kosta en massa pengar bara för att kosta en massa pengar.

Kan för övrigt berätta att vi har en ganska omfattande budget och inget budgetbröllop, trots att vi har buffé och fest i Folkets Hus. Ett bröllop behöver inte *kännas* exklusivt trots att det är det... Så jag skulle inte dra några förhastade slutsatser kring vad brudparet har lagt på sitt bröllop.

• Troll1

Om jag jämför, så har de "enklare" bröllopen varit mysigast. Var på ett sk "överklass-bröllop" på Lidingö och så tråkigt folk hade. Synd, för brudparet är helt underbara. MEN det skulle vara så fiint men blev steelt. Vi bodde förstklassigt och vi var tacksamma för det, men det fanns inte så mkt värme och glädje under middagen och "festen".
    Därmed inte sagt att ett dyrt bröllop per automatik blir stela och tråkiga.

• konichiwa girl

Mrs Van Derkamp: Nej, det skulle jag inte. Men jag skulle heller inte hyra in vakter till mitt bröllop, även om jag lade en miljon på det. Och jag skulle nog prioritera mycket annorlunda mot vad den bruden gjorde.

• Mrs Van Derkamp

konichiwa girl skrev 2008-04-06 12:29:08 följande:

Mrs Van Derkamp: Nej, det skulle jag inte. Men jag skulle heller inte hyra in vakter till mitt bröllop, även om jag lade en miljon på det. Och jag skulle nog prioritera mycket annorlunda mot vad den bruden gjorde.
    Hur skulle du gjort då?*nyfiken*

Jag tyckte hon hade ett fantastiskt bröllop
  • lycklig78

konichiwa girl skrev 2008-04-06 12:26:42 följande:

lycklig78: Men då missförstår du vad jag menar! Spela roll att ni har trerätters på slott. Spela roll att ni lägger en halv miljon på ert bröllop. Det handlar inte om det, och det skulle aldrig falla mig in att klanka på någon för att han/hon väljer att lägga mycket pengar på sitt bröllop. Jag talar om den här attityden: "Låt pengarna rulla...Och låt kortet dansa på bordet!" Förstår du hur jag menar? Då handlar det ju inte om att man vill ha det bröllop man drömmer om, oavsett vad det kostar. Utan om ett bröllop som SKA kosta en massa pengar bara för att kosta en massa pengar.Kan för övrigt berätta att vi har en ganska omfattande budget och inget budgetbröllop, trots att vi har buffé och fest i Folkets Hus. Ett bröllop behöver inte *kännas* exklusivt trots att det är det... Så jag skulle inte dra några förhastade slutsatser kring vad brudparet har lagt på sitt bröllop.
    Ja, men då är vi i så fall ganska rörande överens för jag har aldrig sagt att pengarna ska rulla. Vi vill ha vårat drömbröllop, och det är på den här platsen. Sen skulle vi kunnat fläskat på till en mille på samma ställe, men det är inte aktuellt. Vi vill gifta oss där och dela dagen med de närmsta och våra vänner.

Att min vän la 10 000 på sitt bröllop vet jag, eftersom hon sa detta till mig.

Nu är jag lite nyfiken, men vad har ni valt att lägga de mesta pengarna på i bröllopet?
  • lycklig78

Nu va vi nyfikna åt höger och vänster

• lycklig78
    Troll1 skrev 2008-04-06 12:28:36 följande:
    Om jag jämför, så har de "enklare" bröllopen varit mysigast. Var på ett sk "överklass-bröllop" på Lidingö och så tråkigt folk hade. Synd, för brudparet är helt underbara. MEN det skulle vara så fiint men blev steelt. Vi bodde förstklassigt och vi var tacksamma för det, men det fanns inte så mkt värme och glädje under middagen och "festen". Därmed inte sagt att ett dyrt bröllop per automatik blir stela och tråkiga.
    Min släkt och mina vänner är allt annat än stela, så det är jag inte orolig för

Tärnorna fixar festprogrammet och jag ska inte få se det innan festen. *Lite smånervös*
Svar på tråden Vad är det för fel med påkostade bröllop?