Fixa vikten till bröllopet!
En tråd för alla som vill komma i form till bröllopet
Vår gamla tråd är avstängd.
En tråd för alla som vill komma i form till bröllopet
Vår gamla tråd är avstängd.
Thailand 08 skrev 2008-01-13 11:30:59 följande:
Thailand 08,
Ge inte upp! Precis så kände jag förra veckan när det stod still, men det börjar alltid ticka neråt igen om man bara fortsätter kämpa!
Bara ynka 2 kilo som måste bort inom 3 veckor.Men jag är envis och har bestämt målvikt innan resan!
Här är ett recept på ett lättbakat och fiberrikt bröd:
www4.arla.se/Default_17653.aspx
Hm, blev fel på länken. Nytt försök:
www5.arla.se/Default____17653.aspx
Okej, lite pyssligt med surdegsbröd men som sagt väldigt gott. Allra bäst blir det som man använder ekologiskt och stenmalt mjöl. Jag använder helst mjöl från Saltå kvarn (brukar finnas på större Coop, hemköp och hälsokostaffärer), suveräna bakegenskaper. Här är receptet på själva surdegen, om man inte ska använda den direkt håller den sig hur länge som helst i kylskåpet.
Dag 1 kväll
1 1/2 dl ljummet vatten
1 tsk flytande honung
80 gr (1 1/2 dl) rågmjöl
Rör ut honungen i vattnet. Blanda sedan i mjölet tills alla klumpar har löst sig. Täck med plast och låt skålen (ej plastskål) stå på ett varmt ställe. Jag brukar ställa surdegen i skåpet ovanför kylskåpet.
Dag 2 morgon
1 dl ljummet vatten
50 gr (1 dl) rågmjöl
Blanda ljummet vatten och rågmjöl i skålen med degen från kvällen innan. Täck med plast och låt skålen stå varmt.
Dag 2 kväll
1 dl ljummet vatten
50 gr rågmjöl
Upprepa samma procedur som innan.
Dag 3 morgon
1 dl ljummet vatten
50 gr rågmjöl
Upprepa samma procedur som innan.
Dag 3 kväll
Nu bör surdegen vara klar. Den färdiga grunden ska bubbla lite och lukta lite syrligt.
Om man har haft surdegen i kylen måste man väcka den först. Har den stått ett tag kan den skikta sig och se lite läskig ut men det är helt ok, bara att röra om. Ställ den önskade mängden i en skål täckt med plast varmt, låt den stå över natten eller ett par timmar, tills den börjar att bubbla lite.
Här är receptet på valnötsbrödet, ibland byter jag ut valnötterna mot solrosfrön, eller blandar, också gott. Har man inte en hushållassistent blir det väldigt jobbigt. Degen ska arbetas länge.
7 dl ljummet vatten
40 gr jäst
18 dl rågsikt
2 msk olivolja
2 dl surdeg
250 gr valnötter
1 msk salt
Lös jästen i vattnet, hacka nötterna i stora bitar.
Tillsätt alla ingredienser. Arbeta degen i 5 - 10 min. Låt degen jäsa övertäckt i 60 min. Dela degen i 30 - 60 bitar forma till runda bitar. Låt jäsa övertäckt i 25 min. Baka i 250 grader i ca 15 min. Om man slänger in lite vatten i botten på ugnen så får man en kraftigare skorpa.
Jag brukar frysa frallorna direkt när de har svalnat och ta fram vid behov (de tinar på mindre än en timme). De smakar inte gott om de har liggat framme i en plastpåse.
Jag hittade ett dinkelrecept i Jan hedhs bok Bröd, hinner inte skriva av det just nu, det får bli vid ett annat tillfälle. Hans bok är väldigt bra. Gillar även en bok som heter Riddarbageriets bröd.
Oj va duktiga alla har varit men sina tappade kilon. Vad äter ni för att lyckas? Eller vad äter ni inte kanske man ska fråga istället?=)
För mig tar det sån tid att tappa vikt! denna veckan har jag verkligen ätit nyttig mat och tränat 4 ggr och varit ute och gått långpromenader 3 ggr. Igår gick jag 9.4km=) Ska snart ge mig ut och gå en sväng. Hur länge/långt brukar ni gå?
gjorde mig illa idag och hamnade på akuten, utan att få med mig mat och det enda som fanns där va kex choklad!!! efter 4 tim slank en dån ner :( så nu sitter jag i soffan med ett kross skadat finger och känner mig deppig, somdet bultar nu trots smärtlindring kliver jag helst inte ur soffan ens :(