• Godisråttan

Fixa vikten till bröllopet!

En tråd för alla som vill komma i form till bröllopet
    Vår gamla tråd är avstängd.

• Svar på tråden Fixa vikten till bröllopet!
  • tonårsmorsa

Godisråttan:
    Precis som du säger är det nyttigt fett men också mycket kalorier. Det talas så mycket om omättade fetter (vilka är bra) att det ibland kan uppfattas som att det går att äta dessa utan problem - det är fel. Vad man däremot ska tänka på är att byta ut det mättade fettet (finns i smör, kött, charkprodukter, feta mjölkprodukter) mot omättade fetter (som finns i nötter, fet fisk, vegetabilisk olja, avocado). Men en fruktsallad med en matsked nötter på är helt ok. En 1/4 avocado i salladen likaså, men man kan inte frossa i dessa, trots allt, feta livsmedel.

• lanovia 08

Precis som tonårsmorsan säger, mellanmål skall man äta för att hålla jämt enerigbalans.
    Jag brukar köra på frukt till mellanmål. Banan på förmiddagen för då är jag som hungrigast. Visst finns de som säger att det är för mycket socker i banan, men där går gränsen för vad jag orkar bry mig.

Jag ska bli Pers fru, lycka till med vikttillgången. Finns nog många här inne som kan peppa dig oavsett hur många kilon man har att gå ner.
    Jag hör till dem som bara har några kilon att gå ner. Men eftersom det är kilon som normalt inte hör hemma hos mig (jag kämpar inte efter trådsmalhet) kan jag drabbas av dagar då jag känner mig oerhört fet och värdelös.

• tonårsmorsa

lanovia 08
    Banan är den bästa av frukter till mellanmål. Den innehåller mycket kolhydrater (socker och stärkelse), men också mer fibrer än många andra frukter. Fibrerna fungerar som en ventil som portionerar ut sockret i blodet under en längre tidsperiod, därför får man inte samma blodsockerskjuts som när man äter andra frukter. Dessutom ger det en längre mättnadskänsla. Banan är därför att föredra framför t.ex. äpple.

• tobiasochlinda

hej hej, det gick bra tills vi kom till unch tid och var tok efter i planen och landade på en grill..... jag var visserligen duktig och åt sallad först men sen blev det kebab.... efter det bjudna över på fika och jag åt glass och några choklad bitar, dock gick jag en kvällspromenad på 30 min, så det var väl iallafall nåt.....

• AnneiLund

Hej tjejer

Idag började liksom det nya livet (hmmm...hur många ggr harjag hört mig själv säga det?), men nu vid 21 tiden blev jag så sjukt sugen på chokladasken som står i skafferiet.... Då körde jag en gammal "klassiker"...proppar munnen full....känner smaken, tuggar länge och precis när jag ska svälja hela härligheten så spottar jag ut allt. Gud....det låter inte så sunt va? Men då får man känna chokladen utan att få i sig den...
    Suck
    Måste bli av med sockersuget snart!!!
    Ngn som har tips?

• Lunia

Hej hej tjejer! Får man hänga med i tråden =o) Ibland behöver man lite hjälp med motivatioen *s*

• misstrixie

Anneilund,

Gör som jag brukar göra, gå till en chokladbutik och välj ut en eller två små fina (gärna snuskigt dyra) handgjorda chokladpraliner och ät dem långsamt, med gott samvete. Unna dig det, men gör det för den goda smaken och lyxen, och inte för att tillfredsställa sockermonstret! Lite är aldrig farligt. Bara man håller det på den nivån.

• lanovia 08

Tonårsmorsan, skönt att höra. Då skall jag fortsätta äta banan med gott samvete. Värre blir det visst med äpple som jag äter ofta också. (nä den dan jag inte kan unna mig en frukt med gott samvete den dan skall jag ta ett allvarligt snack med mig själv)

• Godisråttan

Godmorgon girls!
    Har enorm träningsvärk efter gympasset. Ska försöka träna 5 ggr i veckan nu. Sprang 20 min på löpbandet också. Såååå jobbigt att bspringa, känns som jag ska dö...

Undrar om man ska börja med fil igen. Brukade köra lättfil med bramflakes, krustakli, linfrön, havregryn och lite start topping för smakens skull. Nyttigt med fil eller?Anna Skipper i du är vad du äter tycker ju inte det har jag för mig så jag är förvirrad...Man får ju i sig fibrer och det är väl bra..

• 2e advent

Godisråttan

Ähh Anna Skipper tycker ju inte att något är nyttigt Men jag har också hört en intervju med henne där hon förklarar att de tips hon ger till deltagarna i programmet handlar om en 8 veckors avgiftning och efter det får de börja äta mer normalt fast utan socker och med bara bra fett osv.

Så ät du lite fil men skippa start toppingen för det är en riktig sockerbomb, sen finns det säkert de som säger att fil inte är så bra men det finns ju också mycket nyttigheter i mjölkprodukter och då är väl dessutom lättfil en av de bättre mjölkprodukterna.

Förresten vad duktigt att både gymma och springa själv har jag fått en power yoga DVD i julklapp så jag tänkte köra den varannan dag och gå 1 timmes promenader varje dag, min sambo kommer att jobba så sent att jag inte kan springa för vi bor mitt ute på landet utan gatlyktor så löpningen får vänta till våren

Svar på tråden Fixa vikten till bröllopet!