• Godisråttan

Fixa vikten till bröllopet!

En tråd för alla som vill komma i form till bröllopet
    Vår gamla tråd är avstängd.

• Svar på tråden Fixa vikten till bröllopet!
  • GME76   080802

Det var så jag blev av med en massa kilon efter andra barnet . Mkt effektivt!

Little Nikki skrev 2007-12-06 21:07:28 följande:

Jag har ett bra tips för att slippa godissuget..... Var så totalt jä...a busy så ni inte hinner tänka på det.... hahaha...så e det för mig nu... Efter träningen som ja går på två dagar i veckan så får jag äta godis - 50 mg direkt efter! Det e perfa!
  • söttros

Hej Tjejer

Mitt första inlägg blir här :D

Det värsta som kan hända en tjej är att hon får problem med sin vikt.. och speciellt innan man skall gifta sig.
    Så jag rekomenderar ett bra program som jag följer, heter Xtravaganza, jag har gått ner 18 kg sen den 10 oktober i år dvs 2 månader..... Det är en mycket snabb och enkel metod. Jag mår prima och rekomenderar det starkt men men DET ÄR VIKTIGT ATT MAN ÄR MOTIVERAD OCH VERKLIGEN VILL GÅ NER I VIKT. Forum gymmet har köpt konceptet och har bättre priser samt bra erbjudande till studenter......

• Anja 19 juli 2008

Hej alliop

nu har vi flyttat men datorerna är fortf inte internetanslutna, suck... så jag tittar in från jobb

Det har inte rört sig så mkt på viktfronten, står ltie still just nu. Har varit så stressigt att jag inte riktigt hunnit fixa bra mat osv... trist

Men men, så länge det inte går uppåt

En sak som min mamma berättade om. En väninna t henne hade varit hos en homeopat (alternativ medicin osv) för hon hade stora problem att gå ner i vikt. Han hade sagt till henne att förutom det hon gjorde, dvs äta bättre och promenera massor, så skulle hon tugga maten omsorgsfullt, verkligen tugga och sen rasade hon i vikt...

Jag som knappt tuggar *asg*

• tonårsmorsa

Anja 19 juli 2008 skrev 2007-12-08 08:32:40 följande:

En väninna t henne hade varit hos en homeopat (alternativ medicin osv) för hon hade stora problem att gå ner i vikt. Han hade sagt till henne att förutom det hon gjorde, dvs äta bättre och promenera massor, så skulle hon tugga maten omsorgsfullt, verkligen tugga och sen rasade hon i vikt...Jag som knappt tuggar *asg*
    Jo det är sant att det är viktigt att tugga maten. Saliven innehåller ett enzym som bidrar till spjälkningen av kolhydrater. Därför är det viktigt att tugga maten ordentligt. Dels för att produktionen av enzymet ska sätta igång, men också för att födan ska sönderdelas i små delar och blandas ordentligt med saliven.
  • dreams

Hej tjejer! Hoppas ni har en trevlig helg.

Jag har en liten fråga som jag hoppas att nån kanske kan ha en förklaring till....

För ca 2 månader sen trodde jag att jag var gravid.... typ i 5 månaden såg det ut som på min ballong mage.... men icke. Saken är den att sen jag började äta mini-p så har mensen försvunnit så jag har ju noll koll på när det är den tiden i månaden.

Men jag är även en kaffemissbrukare (inget skämt, helt allvarligt!!!) drack ca 8 STORA glas om dagen fram till 2 veckor sen då min mamma påpekade att svullnaden kunde bero på det, nu har jag minskat till 3 glas om dagen, men svullnaden kvarstår dock inte lika mkt. Men jag kan knappt hålla andan och dra in magen heller.

Lider verkligen av detta så finns det nån här som har tips ideer eller erfarenhet av detta så får ni gärna dela med er till mig.

Ha det gott!!

• tonårsmorsa

Orsakerna till svullen mage kan vara många. Trög mage kan vara en orsak. Vår västerländsak mat innehåller i regel för lite fibrer vilket leder till förstoppning och svullen mage. Så tänk på att äta fibrer, dricka vatten och röra på dig ordentligt. Att dricka vatten är jätteviktigt eftersom fibrerna behöver vätska för att kunna svälla ordentligt. Att röra sig är också nödvändigt eftersom det även påverkar tarmrörelserna. En rask promenad 1 timme om dagen räcker, det behövs inga gympass för detta ändamål. Gör du detta bör magen fungera som den ska (regelbundna toabesök 1 gång om dagen). Är magen ändå svullen så gå till läkaren.

• dreams

Tack tonårsmorsa!!
    Du gav nog mig nu svaret.

Toabesök brukar det bli varannan var tredje och väldigt trög (ursäkta detaljerna!)

Rör på mig gör jag nog ganska bra 3 gympapass och 3 stryrkepass med 40 min kondis först i veckan.

Därimot kanske jag ska hoppa över allt vitt ris å pasta hedanefter. Vatten är jag tyvärr urusel på....

Tack tack tack för svaret!!!

• tonårsmorsa

Hoppa du inte över ris och pasta. Kolhydrater behöver kroppen också (Det är den energi som hjärnan behöver för att fungera). Men tänk däremot på hur du fördelar maten på tallriken. Lägg kött/fisk/ägg på en fjärdedel av tallriken. Den del som är kvar delar du i två och lägger ris/pasta/potatis på den ena och grönsaker på den andra. Äter du bröd till maten ska det räknas in i ris/pasta/potatis delen. Vill man gå ner i vikt fördelar man istället maten enligt följande: Grönsaker på halva tallriken och en fjärdedel vardera av de andra två grupperna.

Träna dig sedan på att få in vatten naturligt i din vardag. Jag är själv jättedålig på det (trots att jag vet bättre). Tänker därför alltid på att inleda varje måltid med ett till två glas vatten. Då vet jag att jag åtminstone fått i mig det, även om jag inte dricker något till maten sen. Ett annat tips är att starta dagen med två glas vatten, för på morgonen gör det susen. Gör blodet mer lättflytande och därmed får kroppen också lättare att transportera näringsämnen dit de ska samt transportera bort slaggprodukter ur kroppen. Så skål, nu går jag och tar ett glas vatten!!!

• dreams

Jag har faktiskt redan ställt fram min träningsflaska på 11/2 liter så den står brevid mig....

Jag brukar äta frukost knäcke till maten räknas det då som ris/ pasta eller är det bara mjukt bröd?

Får nog följa den sista tallriken då jag har 8 grav kilon kvar som gärna får försvinna innan april då jag ska prova brudklänningar.
    Men de får gärna försvinna tidigare så man har lite tid på sig.

Men visst blir man gärna trög i magen av kaffe oxå, eller har jag fått det om bakfoten?

• tonårsmorsa

Även hårt bröd räknas som ris/pasta. Och jo man kan nog bli trög i magen av kaffe, kaffe är ju vätskedrivande. Kaffe kan f.ö. vara ett riktigt gift. Själv blev jag beroende av cappuccino förrut. Kunde inte låta bli att dricka för då fick jag världens huvudvärk. Drack säkert 6 koppar om dagen när det var som värst. Försökte sluta men det gick inte alls. Sen blev jag sjuk med världens huvudvärk. Bestämde mig då för att passa på och avgifta mig. När jag ändå var tvungen att äta alvedon för huvudvärken kunde jag ju lika gärna ha lite extra ont!!! Det fungerade. Nu tänker jag mig verkligen för innan jag dricker kaffe. Vill inte att det ska bli till en vana igen, eftersom jag förstått att jag inte klarar att dricka varje dag och hålla mig till en lagom dos.

Svar på tråden Fixa vikten till bröllopet!