• Godisråttan

Fixa vikten till bröllopet!

En tråd för alla som vill komma i form till bröllopet
    Vår gamla tråd är avstängd.

• Svar på tråden Fixa vikten till bröllopet!
  • tonårsmorsa
    Nusse skrev 2008-02-12 00:07:41 följande:
    Tonårsmorsa - jag kollade in länken, om jag har förstått det rätt skulle ungefär 350 gr smågodis vara ok (50 gånger 7)
    Det var visst inte helt lätt att tyda hur mycket godsaker som är OK. Letade lite till för att se på ett ungefär hur mycket kcal smågodis ger. Enligt den länk jag först visade står att smågodis motsvarande 200-300 kcal per dag är OK, och de flesta godissorter (som jag hittat kalorivärde för) ligger runt 400 kcal per 100 g. Så 200 kcal gånger 7 dagar ger 1400 kcal, vilket motsvarar ca 350 g smågodis i veckan. Så du verkar ha tolkat det rätt. Men då förutsätter det att man inte småfuskar med diverse annat under veckan !

Men om man är godistokig och vet att på lördag FÅR jag äta 350 g godis, så är det förhoppningsvis lättare att sköta sig under veckan - Och bara lääängta till lördag!!!
  • Nusse

Tack för infon Tonårsmorsa, nu känns det ju mycket bättre när man vet ungefär hur mycket man kan äta! Jag trodde att det var mycket mindre.

Eftersom jag ska vara borta fem veckor har jag packat fem portionspåsar med godis, en för varje lördag, måste får min saltlakritsfix en gång i veckan..

• Nusse
    tonårsmorsa skrev 2008-02-12 20:53:17 följande:
    Men om man är godistokig och vet att på lördag FÅR jag äta 350 g godis, så är det förhoppningsvis lättare att sköta sig under veckan - Och bara lääängta till lördag!!!
    Det är så jag gör, varje vecka är en nedräkning till lördagen
  • Godisråttan

Skulle aldrig klara att enbart äta godis en dag i veckan... Äter varje dag(grovt sockerberoende och chockoholic) Skulle´nog gå ner snabbare om jag slutade med godiset..hmmm..Det som gjort att jag gått ner är att jag slutat äta godis och mackor på kvällen och tränar mycket hårdare nu.

• Anja 19 juli 2008

Jag är oxå stenhård på det och trot eller ej, sen jag slutade äta sötsaker i veckorna, så är det inga problem att vänta till lördagen... Jag går inte ens och längtar längre...

Jag är mer så att jag har svårt att stoppa NÄR jag äter...

Har svårt att tex sluta äta om maten var god. att bara äta EN lagom stor portion är nästan en omöjlighet för mig. Jag får anstränga mig till max för att klara av det.

Men jag åt godis VARJE dag i MASSOR... Nu gör jag inte det och det är hur lätt som helst, helt ärligt... Jag har slutat med det förr ohc fallit tillbaka, men då har det inte känts som nu. Då har jag räknat dagarna och typ PLANERAT i förväg, VAD JAG SKA HA osv, varit nästan besatt av at tjag ska få godis om 4 dagar, om 3 dagar, om 2 dagar etc...

Nu kan jag plötsligt komma på, oj det är lördag, hmmm är jag ens sugen, pallar jag sticka t affären Det känns skönt!

• Anja 19 juli 2008

350 g lät ju hur bra som helst... trodde inte heller det var så mkt... Kommer köra på det När man VET att det dessutom är OK så behöver man inte ha ångest över det heller eller känna att man SABBAR allt, vilket jag ofta gör. Då blir det så lätt att man ger upp för man känner sig dålig. Skitbra sida tonårsmorsan Menar det alltså... läste en hel del där inne!

allt är egentligen så logiskt så frågan är varför man gör så fel

• Godisråttan

Anja
    Om du bara lägger upp lagon portion mat på tallriken och bestämmer dig för att inte ta mer efter det funkar inte det?Det funkar för mig(för det mesta)Godis är ju som sagt problemet här...Suck!

• tobiasochlinda

jag ska försöka ta en långpromenad idag med barnvagnen. dottern är hemma och sjuk,

godisråttan, du verkar kunna det där med gym... eftersom jag födde min dotter med akut kejsarsnitt så hamnade jag i en ond cirkel att jag inte klarade röra mig och bebismagen förblev.... jag undrar om du eller nån annna har tips på bra träning hemma för att bygga magmuskler och på så sätt bli av med bebismagen.

• Sommarliv

Förstår det där med ondcirkel när man har gjort urakut kejsarnsitt.

Hoppas allt gick bra..

tobiasochlinda skrev 2008-02-13 08:58:03 följande:
    jag ska försöka ta en långpromenad idag med barnvagnen. dottern är hemma och sjuk, godisråttan, du verkar kunna det där med gym... eftersom jag födde min dotter med akut kejsarsnitt så hamnade jag i en ond cirkel att jag inte klarade röra mig och bebismagen förblev.... jag undrar om du eller nån annna har tips på bra träning hemma för att bygga magmuskler och på så sätt bli av med bebismagen.
  • Anja 19 juli 2008

Godisråttan

jodu, det där är ju precis vad jag försöker... men om du tänker dig att mitt problem är att hålla mig från att ta mer, att begränsa portionerna och ditt problem är att låta bli att äta socker i veckorna, så är det ju lika svårt för mig att hålla mig från en andra portion som det är för dig från att ta en kaka, en bulle, en godisbit, när du har det framför dig serverat!

Vi kan utmana varandra

jag tar inte mer än en portion om du håller dig borta från alla sötsaker

Svar på tråden Fixa vikten till bröllopet!