Fixa vikten till bröllopet!
En tråd för alla som vill komma i form till bröllopet
Vår gamla tråd är avstängd.
En tråd för alla som vill komma i form till bröllopet
Vår gamla tråd är avstängd.
Just de ja nu när det är så goda apelsiner brukar jag äta en som efterrätt till både lunchen och kvällsmaten=)
Nusse
jag är faktiskt inte ett enda dugg ledsen över att ha tagit bort min kvällsmacka! tänker inte ens på det längre...
Däremot morgonmackan, speciellt när jag jobbar kväll coh är hemma helt ensam under förmiddagen och bara kan ta det lugnt... då kan jag sakna den...
Men jag blir så fruktansvärt svullen om magen utav bröd. Det räcker med en macka... hela magen blir helt pluffsig... hela jag blir pluffsig!
Visst jag kan äta sånt där mörkt bröd som är syrligt och består utav bara en massa "frön" osv, men sånt bröd njuter jag inte av så då hoppar jag hellre över det.
Bröd som är gott är onyttigt har jag märkt... med det menar jag sånt som grekiskt lantbröd, nybakade frallor, franskbröd, rågbröd etc...
Något som är bra är visserligen att jag inte alls gillar sötade bröd. Tycker inte det är gott... Bakar rågbullar ibland ohc då har jag bara jäst, salt, vatten, dinkelmjöl och rågsikt och det blir jättegott! Lägger jag till baksirap eller socker eller honung så är det inte alls lika gott sen!
Nilia
låter jättenyttigt allting...
det enda jag reagerar på är att du äter middag kl. 15 (tidig middag) och att det är ditt enda lagade mål under dagen!
Det är säkert ok, men jag vill gärna ha både "lagad" lunch och lagad middag...
alltså inte bara en massa måltider som enligt mig är mellanmål, som fil och mysli, gröt, frukt etc...
Så jag hade nog försökt att senarelägga middagen och lägga till en mer rejäl lunch... Typ så här:
9:00 Fiberhavregrynsgröt med linfrön, äpplemos och mjölk, 2 kokta ägg och en kopp med grönt te.
10.30 Frukter och russin(sådana man köper i hälsobutik) och några mandlar. Och en kopp grönt te.
12.00 en sallad med tex kyckling och fullkornspasta
14.00Ett glas yoghurt och 1 banan
16.30 Någon lagad måltid med kött/fisk/kyckling och fullkornspasta, bulgur eller couscos. Och en massa sallad.
Efter träningen: A-fil med allbraun,linfrön. Ägg och grov knäckemacka med smör, ibland lite morötter och andra grönsaker. Och en kopp grönt te.
anja: Jao jag vet jag borde nog egentligen få in ett till lagat mål. När jag äter vi 15 blir det både sen luch och tidig middag=)
Men jag vet att jag nog borde få in 2 lagade mål/dag men det är så svårt för antingen så blir det för tätt inpå min träning eller så blir det efter och då blir det så himla sent. Brukar komma hem vid 20.30 och sen ska man ju duscha osv.. då blir det sååå jobbigt att ställa sig och laga mat=(
Får antsälla en kock som har det klart tills jag kommer hem=)
När det gäller ditt brödätande så förstår jag precis vad du menar=) Grova mackor för mig = blä! Det bara växer i munnen!
Så nu har jag skippat bröd helt och hållet och äter bara knäckemackor som är riktigt grova istället. Vet inte om det är så mkt bättre än bröd men jag känner mig inte lika svullen när jag har ätit det iaf!
Nilia
Jag tycker precis som Anja att du ska äta mer "riktig" mat. Sen när du skriver frukter och russin (från hälsokost) så antar jag att det är torkad frukt du menar. Detta är inte alls något nyttigt meellanmål eftersom det ger alldeles för mycket snabb energi. Spara detta till efter träningen istället, då kroppen är i behov av en snabb energikick. Och precis som Nusse låter du det gå för lång tid mellan målen. 6 timmar från frukost till nästa ordentliga mål är på tok för mycket.
Sen måste jag bara säga en sak: NI ÄTER FÖR LITE TJEJER!!!
Anja - jag gillar nyttigt bröd, helst mitt egna surdegsbröd, smaskens. Enda gången jag äter vitt bröd (eller blajbröd som mamma kallar det=)) är när jag slår på stort och äter laxtoast mmm.
Däremot kan jag bli lite svullen av bakeoff bröd, måste vara konstiga grejer i det för jag har i vanliga fall en riktig järnkista!
Tonårsmorsa - hur mycket lördagsgodis är OK, har verkligen inte en aning?
Nilia:
Varför får du inte in både lagad lunch och lagad middag före träningen? Tror du skulle få bättre balans om du bytte ditt mål med frukt och russin mot lunch. Sen behöver du ju inte äta middagen så väldigt sent för det. När börjar träningen? Vad tränar du?
Ok tonårsmorsa
jag har ändrat liiite i min matsedel... är detta mer ok? Vad hade du lagt till eller ändrat för att detta, i dina ögon skulle se ok ut!
Vill JÄTTEGÄRNA veta för det är inte lätt det här, att äta rätt!!!
frukost kl.9: Nutrilett bar (ibland 1,5 sådan) och kaffe m mjölk och sötningsmedel
kl.10.30 1-2 ägg, en tomat eller en frukt och ett glas a-fil (beroende på hur hungrig jag är)
kl.12: en sallad (tex fullkornspasta, tonfisk, räkor, ägg, tomat och gurka och majs) och citronvatten
kl.14 fullkornsbröd, osötat med ost eller skinka/rostbiff och mjölk att dricka
kl.16.30 Middag, tex köttgryta och fullkornsris och sallad m vinägrette
kl.18 En frukt eller grönsak och ev knäckemacka med ost, citronvatten
Nusse
jag skulle jättegärna vilja ha receptet på ditt surdegsbröd om du vill dela med dig