• Godisråttan

Fixa vikten till bröllopet!

En tråd för alla som vill komma i form till bröllopet
    Vår gamla tråd är avstängd.

• Svar på tråden Fixa vikten till bröllopet!
  • Anja 19 juli 2008

Jo fast här talar vi nog mer om själva kaloriförbränningen... och visst gör det skillnad på kroppen om man går mycket varje dag eller om man sitter stilla och degar.

Möjligt att man ur träningssyfte inte kan räkna vardagsmotionen, men det är ju just det en stegräknare gör, räknar ALLA steg du tar under en hel dag och där är rekommendationerna 7000-10.000 vad jag förstått coh det GÖR skillnad om man rör sig så pass mycket.

Själv undrar jag om jag NÅGONSIN har kommit upp i så många steg.

Tänk själv om du plötsligt slutat på ditt jobb och plötsligt ej gått mellan 10-21 varje dag! Nog hade du märkt skillnad på din kropp ifall du ej rört på dig så mycket och du hade ju inte bränt lika mycket kalorier heller...

På 10.000 steg bränner man MÅNGA kalorier vare sig det är vardagsmotion eller inte.

• Anja 19 juli 2008

Inlägget var till Disan alltså

Kul att du ska fria på skottdagen Skönt att veta vad svaret blir, annars hade man nog varit läskigt nervös

• Disan

nej jag hade hört detta även från en kompis som jobbar som personlig tränare och ska jag gå efter mina mått som inte minskat fast jag springer runt hela dagarna så verkar det ju stämma med att är kroppen van vid ett visst tempo så händer det inget utan man ska typ chocka kroppen med ett extra hårt pass nån gång ibland och de är då det börjar ta sa hon.. men jag vet inte hur jag ska få ork eller tid så nu blir de nödlösningen nutrilett

tonårsmorsa skrev 2008-02-11 20:44:38 följande:
    Disan:Det tror jag det att de inte vill att du ska räkna vardagsmotionen, för då kanske du inte kommer dit och tränar. Klart att du ska räkna in det du går i jobbet. Det är ju en väldans skillnad på en som arbetar med ett rörligt arbete och den som sitter på kontor.
  • Disan

jo precis slutar jag med detta jobbet så lär jag nog gå upp en hel del men ner går jag inte så går väl precis lagom då kanske haha
    Anja 19 juli 2008 skrev 2008-02-11 20:46:04 följande:

Jo fast här talar vi nog mer om själva kaloriförbränningen... och visst gör det skillnad på kroppen om man går mycket varje dag eller om man sitter stilla och degar.Möjligt att man ur träningssyfte inte kan räkna vardagsmotionen, men det är ju just det en stegräknare gör, räknar ALLA steg du tar under en hel dag och där är rekommendationerna 7000-10.000 vad jag förstått coh det GÖR skillnad om man rör sig så pass mycket.Själv undrar jag om jag NÅGONSIN har kommit upp i så många steg.Tänk själv om du plötsligt slutat på ditt jobb och plötsligt ej gått mellan 10-21 varje dag! Nog hade du märkt skillnad på din kropp ifall du ej rört på dig så mycket och du hade ju inte bränt lika mycket kalorier heller...På 10.000 steg bränner man MÅNGA kalorier vare sig det är vardagsmotion eller inte.
  • Disan

ja jag vet.. tack så mycke.. jo vi har redan pratat om att gifta oss och vilka ringar vi vill ha och hur bröllopet ska vara.. bara ingen av oss som friat än så tänkte ta tag i de som traditionen säger :D
    Anja 19 juli 2008 skrev 2008-02-11 20:47:31 följande:

Inlägget var till Disan alltså Kul att du ska fria på skottdagen Skönt att veta vad svaret blir, annars hade man nog varit läskigt nervös
  • Anja 19 juli 2008

Haha ja men då lär min kropp bli chockad när jag börjar gå...

idag har jag kommit upp i ca 400 steg *asg* men så har jag cyklat massor! Jag har ju visserligen inte stegräknaren på mig här inne... den sitter i mina byxor och dem tar jag av så fort jag kommer inomhus, är så varm av mig... går med trosor och linne inomhus lixom...

och jag som har rusat upp och ner i trappan här hemma och storstädat som en galning... kanske borde ha haft stegräknareni BH:n som du sa Tonårsmorsan...

Hmmm...

• tonårsmorsa

Nusse:

Att människan gillar socker (kolhydrater) ligger i vårt genetiska arv (människans och inte individens). I vårt samhälle har vi en obegränsad tillgång på mat, men så såg ju inte människans ursprungliga miljö ut. Då krävdes att våra kroppar ropade på energi för att vi skulle överleva. Tyvärr har inte cellernas funktion förändrats trots våra nya livsförhållanden. För att inte få i oss för mycket socker måste vi därför lära oss hur vi bör äta.

Kolhydrater finns i stor mängd i potatis, ris, pasta, spannmål etc. Kvalitén på kolhydraterna skiljer dock mycket. Eftersom det finns många olika sockerarter och dessa bryts ner olika i kroppen kommer de också att påverka blodsockernivån olika mycket. En sockerart som snabbt höjer blodsockernivån gör också att nivån snabbt sjunker efter avslutad måltid. När blodsockernivån sjunker blir vi sugna och vill ha mer. Om blodsockernivån blir allt för låg (t.ex. om du hoppar över frukosten eller låter det gå för lång tid mellan målen) drabbas du lätt av huvudvärk. Risken är då stor att du stoppa i dig något som snabbt höjer blodsockernivån.

Alla människor mår bra av att äta långsamma kolhydrater (råris, fullkornsproduketer) eftersom de bidrar till ett jämnare blodsocker. Risken att drabbas av sockersug minskar då. Särskilt viktigt är det att tänka på att börja dagen rätt. Ät en ordentlig frukost bestående av t.ex. havregrynsgröt. Se sen till att det inte går mer än 3 timma mellan målen (eftersom blodsockret annars sjunker för mycket). Att utesluta snabba kolhydrater helt behöver man däremot inte göra, men de ska intas med måtta. Att äta lördagsgodis efter middagen är faktiskt inte helt fel (öch det är inte lördag hela veckan lång).

Får man fråga vad och när du äter en vanlig dag?

• tonårsmorsa

Disan:
    Träningen står bara för en liten del av det som påverkar vikten. Det viktigaste är kosten. Går du ner med Nutrilett lär du tyvärr gå upp igen om du inte först ser över dina matvanor.

• hgav

Ett tips till Disan (och alla andra)- istället för Nutrilett prova Modifast som finna att köpa på apoteket eller på nätet (www.modifast.net). Smakar mycket godare än Nutrilett och de andra pulverdieterna (tycker ialla fall jag).

Lycka till!

• Disan

vad är de för skillnad på modifast och nutrilett? är de inte nåt muskelförhöjande eller sånt?

hgav skrev 2008-02-11 21:14:13 följande:
    Ett tips till Disan (och alla andra)- istället för Nutrilett prova Modifast som finna att köpa på apoteket eller på nätet (www.modifast.net). Smakar mycket godare än Nutrilett och de andra pulverdieterna (tycker ialla fall jag).Lycka till!
Svar på tråden Fixa vikten till bröllopet!