• Godisråttan

Fixa vikten till bröllopet!

En tråd för alla som vill komma i form till bröllopet
    Vår gamla tråd är avstängd.

• Svar på tråden Fixa vikten till bröllopet!
  • tonårsmorsa

Men Nusse då. Såg precis att du bara äter ostmacka, mjölk och frukt till middag. Fy på dig. Se genast till att du börjar äta ordentlig middag !

• Anja 19 juli 2008

Nusse

så är det för mig oxå... Det är själva grejen, är sååå mysigt! Ska jag se en film så måste jag få mysa med att tugga på nåt...

Grönsaksdipp är ju perfekt!

Så här brukar en dag se ut för mig:

frukost kl.9: Nutrilett bar och kaffe m mjölk och sötningsmedel

kl.10.30 ett ägg, en tomat eller en frukt och ett glas a-fil (beroende på hur hungrig jag är)

kl.12: en sallad (tex fullkornspasta, tonfisk, räkor, ägg, tomat och gurka och majs) och citronvatten

kl.14 fullkornsbröd, osötat med ost och mjölk att dricka

kl.16.30 Middag, tex köttgryta och fullkornsris

kl.18 En frukt eller grönsak, citronvatten

När jag jobbat kväll blir allt tyvärr försjkutet och jag äter sista melliset på väg hem från jobbet kl. 22.30 ungefär. Skulle aldrig kunna somna annars, mår skitilla om jag lägger mig hungrig

• Nusse
    tonårsmorsa skrev 2008-02-11 22:39:43 följande:
    Men Nusse då. Såg precis att du bara äter ostmacka, mjölk och frukt till middag. Fy på dig. Se genast till att du börjar äta ordentlig middag !
    [/citat]

Borde kanske det, men jag tycker inte om lagad mat på kvällen. Älskar, älskar ostmackor! Har försökt att äta sallad, men det varinte gott på kvällen heller. I bland försöker jag vara duktig och äta kalkon...men ost är ju smaskigare.
    tonårsmorsa skrev 2008-02-11 22:37:05 följande:
    [citat]
    Nusse:Tror du skulle må bra av att byta ut dina fruktstunder mot stadigare mellanmål. Mellan frukost och lunch går det ju faktiskt 6 timmar och med bara en fruk emellan får du inte i dig tillräckligt för att hålla blodsockret på en jämn nivå.
    Har du något bra förslag..ja, förutom smörgås då

Jag äter faktiskt lördagsgodis sedan nyår , problemet är att jag har ätit glass istället de andra dagarna..
  • Nusse

Vad konstigt mitt inlägg blev. Jag är kanske superbegåvad när det gäller datorer...

• tonårsmorsa

Anja:
    Om det sista målet bara är en frukt eller grönsak så gör det absolut ingenting att du äter det sent. Det där med att inte äta efter 19:00 och liknande är jag inte alls för. Om man sen ska vara vaken flera timmar behöver man ju faktiskt påfyllning. Och då är det ju bara bra att man redan planerat in något nyttigt istället för att i panik stoppa i sig skräpmat.

Att du äter Nutrilett antar jag bara gäller nu och inte jämt. Frukosten är dagens viktigaste mål och ska ge ca 25% av dagens hela energiintag.

En annan sak som kan vara bra att ha som målsättning är att äta frukost inom en timme från att man vaknat. (För att blodsockret inte ska hamna allt för lågt.)

Själv äter jag ungefär så här:
    08:00 frukost (fil och musli, smörgås)
    09:30 frukt
    11:00 lunch (lägger upp enligt tallriksmodellen)
    14:00 mellanmål (grovt bröd med t.ex. skinka och grönsak, mjölk)
    16:30 frukt
    18:00 middag (tallriksmodellen)
    20:00 fruktsallad/grönsaksdipp/smootie eller något annat

När jag har träning sent blir det gärna en drickyoghurt direkt efter ca 22:00

• Anja 19 juli 2008

Jag tillåter mig oxå lördagsgodis... Det jag gör då är att jag istället för de ENKILOSpåsar som jag tidigare brukade köpa och smälla på nån timme (ja det ÄR sant jag överdriver inte... mina godispåsar brukar ligga på runt 70 kronor och godiset kostar 6.90 hektot) och jag har inga problem att trycka i mig så mkt godis. visst jag blir superäcklad efter ett tag, mår lite småilla, men då slutar jag ju och sen är jag ändå sugen igen efter en halvtimme, så det går ju ner...

Jo det jag alltså gör nu är att jag inte tillåter mig att påsen får kosta mer än 20-25 kr. Punkt! Blir det mer (man kan ju väga själv) så lägger jag banne mig tillbaka.

Jag är URUSEL på att begränsa mig... äter med blicken lixom! För visst ÄR det så att man egentligen är helt sockermättad efter bara 5-6 bitar! Iallafall jag! Men om jag har mer så ÄTER ja ju upp det!

• Nusse

Det där med frukost inom en timme är i alla fall inget problem för min del, i bland svälter jag nästan ihjäl på väg till köket!

• tonårsmorsa

Nusse:
    Om du vill ha frukt som mellanmål tycker jag du ska prova att göra en fruktsallad som du serverar med en liten klick keso och LITE hackade nötter.

Och middag behöver du absolut äta. Smörgås är ingen bra mat, det blir på tok för lite proteiner (vilket är det näringsämne som kroppen framför allt behöver på kvällen). Gillar du inte "lagad" mat till middag kanske du kan prova att göra en kall tallrik. Behöver du nya idéer till mat kan du kanske titta på www.tasteline.com

• Anja 19 juli 2008

Hmmm frukost inom en timme efter att man vaknat!!??

Ojdå... det lyckas jag nog sällan med!

Stiger upp, gör barnen iordning, tvättar dem och mig, gör mig iordning, byter blöja, klär på tjocka ytterkläder, (tar ca 45 minuter)cyklar till dagis (ca 15 minuter), sen hem igen (om jag jobbar kväll) då blir frukosten 1 timme och 15 minuter efter jag steg upp... jobbar jag morgon så äter jag en nutrilettbar på bussen för jag har 45 minuter till jobbet så jag pallar INTE vänta på att komma fram. Är oxå en sån som vaknar utsvulten på morgonen

• Nusse

Anja 19 juli 2008 skrev 2008-02-11 23:02:43 följande:

Jag tillåter mig oxå lördagsgodis... Det jag gör då är att jag istället för de ENKILOSpåsar som jag tidigare brukade köpa och smälla på nån timme (ja det ÄR sant jag överdriver inte... mina godispåsar brukar ligga på runt 70 kronor och godiset kostar 6.90 hektot) och jag har inga problem att trycka i mig så mkt godis. visst jag blir superäcklad efter ett tag, mår lite småilla, men då slutar jag ju och sen är jag ändå sugen igen efter en halvtimme, så det går ju ner...Jo det jag alltså gör nu är att jag inte tillåter mig att påsen får kosta mer än 20-25 kr. Punkt! Blir det mer (man kan ju väga själv) så lägger jag banne mig tillbaka.Jag är URUSEL på att begränsa mig... äter med blicken lixom! För visst ÄR det så att man egentligen är helt sockermättad efter bara 5-6 bitar! Iallafall jag! Men om jag har mer så ÄTER ja ju upp det!
    Hehe..känner igen mig. Fast mina påsar brukar ligga runt tre hg. Hur mycket är OK egentligen att äta på en lördag?

Jag äter till det tar slut. En godisbit retas liksom bara lite och gör att man vill ha mer. Konstigt egentligen, jag kan äta tills jag mår riktigt illa, och sen kan jag fortsätta att äta eftersom det fortfarande smakar gott när man tuggar...sjukt!
Svar på tråden Fixa vikten till bröllopet!