• Godisråttan

Fixa vikten till bröllopet!

En tråd för alla som vill komma i form till bröllopet
    Vår gamla tråd är avstängd.

• Svar på tråden Fixa vikten till bröllopet!
  • Little Nikki

Ha ha! Du e la för rolig - ditt nick e ju så passande! Om du låter bli kakor så går du nog lättare ner! Det hela handlar ju om att få rätt på ämnesomsättningen - den blir ju lite störd av att man äter kakor å sånt!

• Godisråttan

little nikki
    argghhhhhhh finns d ingen annan väg..grrr!men visst jag fattar tror dock stenhårt på detta att inte äta efter kl 18.på måndag vill jag vara nere på 68,9 men just nu ser det INTE ljust ut Ska springa idag dock!

• Anja 19 juli 2008

tobiasochlinda

hittar inte exakt den sidan men jag hittade en annan sida, där man själv får räkna ut det.

Här fick jag en annan siffra men det skilde inte så värst mkt...

Enligt denna sida kräver min kropp 1568 kcal för att fungera som den ska.

För en kvinna i åldern 30-60 år ska du ta 8,7 x VIKTEN + 829

så får du fram din kaloriförbrukning (din BMR = basalmetabolism)

För att kroppens alla delar, hjärtat, lungor och alla organ ska fungera, behöver kroppen energi, den andelen energi kallas för den basalametabolismen (BMR).

Basalametabolism (BMR), hur mycket energi (kalorier) din kropp behöver för att leva.

www.nsd.se/material/livslust/livs7.htm

• Anja 19 juli 2008

Idag hade jag ett riktigt ilskeutbrott här på jobbet (inuti alltså) så jag "straffade ut mig själv" genom att äta TVÅ STORA SEMLOR COH TVÅ STORA BITAR VETELÄNGD enbart för att jagär så jä..la arg på min egen kropp som istället för att gå ner i vikt går UPP i vikt trots att jag är skitduktig och äter precis som man ska, precis så mkt som jag bör och helt regelbundet och rör mig mer än nånsin.

Det gör mig så jä..la arg att jag snart bryter ihop

• Nusse

Hej, jag har varit på resande fot så nu har jag inte särskilt bra koll på mina värden, men jag har ju sett att det har hänt en hel del hos er. Grattis till alla tappade kilon=)

Seriöst Anja! Att ta reda på behovet kalorier menar jag! Räknar du kalorier sedan på allt du äter? Är det inte jättekrångligt?

Och så en fråga om nån kanske vet svaret....När jag bor på hotell (som jag hatar att göra) brukar jag tröstäta sushi (nigrbitar med lax), nyttigt, onyttigt? Vad säger ni? Att allt det där saltet man får i sig inte kan vara nyttigt begriper jag, men ur viktsynpunkt?

• Nusse

Oj Anja, läste just ditt senaste inlägg. Ge inte upp! Tänk på att du inte går ner i vikt bara för ditt bröllop utan för hela livet.

Ta en långpromenad och förlåt dig själv!

• Little Nikki

Anja! JAg trodde verkligen att jag va skitduktig med maten ända tills jag gick på min makes dietschema - då förstod jag hur mycket de där små grejerna som jag inte tänkte skulle göra så mycket egentligen gör! Är du stenhård med minsta lilla grej så kan du - jag lovar!

• Little Nikki

Idag e jag förresten fett peppad!!!! Jag beställde två par byxor på nätet och det ena paret beställde jag i en storlek för små!!! He he! Jag ska komma i dom - så e det bara!!!

• nilia

NU äntligen kunde jag logga in här på bt=) Har inte funkat på flera dagar så jag hade lite att läsa i kapp!
    Ser att många gör fina resultat, BRA JOBBAT!!! Jag blir impad!
    Kör alla invägningsdag på måndagar?

Själv så skulle jag ju köra en hälsosam urrensrings månad nu.. går sådär. Har ätit både semla, rulltårta och bulle. Men det går ju inte att tacka nej när farmor bjuder. Då blir hon ju ledsen + att hennes bakverk är världens godaste!
    Men nu kom jag iaf precis hem från ett stenhårt step-pass, helst genomsvett! Gött=) och nu ska jag ut och gå med en kompis och hennes hund!
    Så kör jag ju bio drain nu, tror det börjar göra lite effekt för herregud va jag springer på toa och gör både det ena och andra;)

• tonårsmorsa

Anja:
    En vuxen kvinnas energibehov ligger runt ca 2000 kcal/dag. Sen skiljer det mycket mellan olika individer. De uträkningar som man kan göra ger därför bara en fingervisning. Det bästa beviset för om man får i sig den energi man behöver är att man håller vikten (varken går uppåt eller neråt). För att gå ner måste man minska intaget eller öka utgifterna. Men om kaloriintaget blir alldeles för lågt gör kroppen vad den kan för att spara energi, hjärtat slår långsammare och blodcirkulatioen försämras - det är därför man fryser. Så som du säger kräver din kropp mer energi.

Lågkaloridieter har diskuterats mycket på detta forum och de som förespråkar det återkommer ständigt till att det används vid överviktsenheterna på olika sjukhus. Detta är bara delvis sant. Vid överviktsenheten används ibland lågkaloridiet i ett initialt skede, men den primära vården ligger i att lära patienten nya matvanor. Gå gärna in på överviktsenheten (Karolinska) och läs vad som där står:

ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp&a=36608&l=sv

Sen tolkar jag dig som att du gått upp i vikt, men tappat cm. Då vill jag bara säga grattis! Men nu är det kanske dags att gå från diet till bättre vanor istället. Och försök att inte fixera dig vid kalorier (det går inte att räkna hela livet). Lär dig att äta ofta och leva efter tallriksmodellen isället, för det fungerar verkligen. Och lycka till med stavgången!!!

Svar på tråden Fixa vikten till bröllopet!