Fixa vikten till bröllopet!
En tråd för alla som vill komma i form till bröllopet
Vår gamla tråd är avstängd.
En tråd för alla som vill komma i form till bröllopet
Vår gamla tråd är avstängd.
Anja
Förstår precis vad du menar. Resultatet av en pulverdiet ger ett ganska direkt utslag på vågen och man känner sig duktig. Men som du säger så är det inget bestående.
Att ändra sina vanor tar tid, vågen rör sig långsamt och det kan då kännas tråkigt, nästan meningslöst. Ändå vet alla att det är det enda som ger bestående resultat. Hm...
Känslan av misslyckande när man tar en bulle eller lite för mycket bearnaise beror oftast på att man är så fixerad vid att nå sitt mål så man inte vågar tillåta sig några utsvävningar alls. Men livet blir så himla tråkigt om man inte får något extra ibland. Det går att gå ner i vikt även när man unnar sig lite emellanåt, men när de där extra tillfällena blir för många, det är ju först då som målet blir omöjligt att nå.
Även om man tar till en pulverdiet står valet mellan pulver eller godsak. Det borde därför inte vara svårare att avstå godsaker när man äter vanlig mat. Däremot lättare att hålla kvar sina vanor mot om man bantar med diet.
Ett tips är att försöka hitta recept på god men nyttig mat, så varje måltid känns lite lyxig. Och kanske försöka komma på alternativ att byta det mest onyttiga mot, ex: Ikväll blir det kött, klyftpotatis och sallad till middag. Ingen bearnaise utan jag gör egen rödvinssås (men skippa smörklicken i).
Sen kan det vara bra att inte försöka ändra för många vanor samtidigt. Börja med en vana och var nöjd med det. Försök att inte tänka för mycket på andra vanor som också skulle behöva brytas. Låt varje ny vana få ta sin tid. Det behöver inte vara allt eller inget...
jaha så gick det med det.... bara popcorn... tror inte det, det blev givetvis även choklad. suck,
Var ett tagsedan jag kikade i denna tråden. Så har missat massor med inlägg. MEn hur går det för er?
visst är det så att tallriksmodellen är bra, och ändra en vana i taget och allt det, men ett beroende är en sjukdom, annars hade det inte kommit medicin som hjälper till mot det, och det tar ca 6 mån att bli fri, det har inget med karaktär och göra... att inte kunna låta bli en godsak är ett tecken på att nåt är fel, eller att sluta äta innan asken är tom mm. Jag är helt enkelt sjuk och behöver hjälp. därmed inte sagt att jag ska sluta försöka, dock kan jag nog behöva den hjälpen som finns att få.
socker förstör kroppen på MÅNGA sätt, likaså felaktigt fett. och jag tror att om du kommer ur sockerfällan så kommer nog vikten komma automastiskt och att gå ner i vikt till bröllopet är ju absolut en bra sporre och mål, men i det långa loppen är vi faktiskt skyldiga våra nära och kära och börja tänka på hälsan, dom tycker nog att det är viktigare att undvika inflammationer cancer diabetes hjärt och kärl sjukdomar mer än och komma i klänningen.
Så mitt beslut.... måndag ringer jag dr och ber om hjälp. sen ska jag klara det med BT forums hjälp :) och motion /rätt kost.
tobiasochlinda
Visst finns det de som är "sockerberoende" pga någon obalans i kroppen. Men faktum är att de flesta som stoppar i sig mycket sötsaker också har ett väldigt oregelbundet ätande. Så om man vet med sig att man inte äter på regelbundna tider, låter det gå långt mellan målen och dessutom äter mycket snabba kolhydrater så är det förmodligen där problemet ligger. (Kromtabletter säljs ju t.ex. med argument att minska sockersuget, men det är få människor som lider brist på just krom.)
Hehe..kromtabletter har jag testat...funkade inte på mig!
Och det är nog allt sockerfrossande som gör att jag fortfarande är vaken:) Jag har haft tjejkompisar på besök i helgen och vi har nog överdoserat i både mysande och godis!
Nästa vecka drar jag till Australien och blir borta i fem veckor (kommer nog kanske hänga lite på BT ändå) och jag har faktiskt packat löparskorna. Kan jag få en applåd? Nu gäller det bara att använda dem
Godisråttan - jag kan relatera, varje eftermiddag kan jag höra den onda godisautomaten på våningen under ropa och locka på mig!
tonårs morsa, sockerberoende hr inget med obalansen att göra det är 2 vitt skillda saker, sockerberoende har med biokemin att göra inte tallriksmodellen.........
www.sockerberoende.se/Fakta/biokemi.htm du kanske ska läsa här.
Igår skulle jag ha lite onytig kväll med lite lite chips..
Men näpp, det var inte gott..
Hmm Får se hur det går idag.. Ska iväg o se på hockey så måste hinna få i mig något att äta också... så det blir en tidig lunch här..
Hoppas det går bra för er..
kram kram
www.sockerberoende.se/Fakta/sjalvdiagnos.htm här finns ett test man kan göra om man är sockerkänslig
Än en gång slår jag ett slag för GI-metoden som har hjälpt mig ur mitt socker(kolhydrat)beroende!!! :)
Fattar inte varför jag inte provat det tidigare!!! :)
Prova i två veckor o kolla hur du mår!! Mitt sötsug släppte efter 4 dagar så jag är helt övertygad om att det fungerar men kanske inte för alla! :)
Lycka till!!