Fixa vikten till bröllopet!
En tråd för alla som vill komma i form till bröllopet
Vår gamla tråd är avstängd.
En tråd för alla som vill komma i form till bröllopet
Vår gamla tråd är avstängd.
uffe larsson hahaha jag kan hålla med henne!Raka av allt hår så kanske det blir bättre...nä vad taskigt.Han är jättegullig!
Ja kanske du skulle prata med någon då du inte har bra självförtroende?Det skulle alla må bättre av tror jag.
HJÄLP!!!!!!
jag är en riktig godis och läsk älskare. har försökt sluta men de går inte.. några tips???
behöver verkligen hjälp.. känner mig så ful och så får man komplimanger som" är du gravid igen" när jag precis fött för ca 3mån sen.... jätte kul å höra=(
*lessen*
htessan jag vet hur det känns och jag har sen jag började gå ner i våras gått ner 8 kg men jag har typ 10 kvar! :) gå tillbaka i den här tråden så tror jag du kommer hitta mycket inspiration. själv är jag sockerberoende och om du söker på det så får du upp en massa info, jag har tagit bort allt socker i kosten och försöker gå mycket. hinna till gym och så nar det finns möjlighet.
misstrixie
jag har också haft ätstörningar, en mening jag ofta tänkte på när jag kämpade mig upp ur det var det en vän som sa "tror du verkligen du är allt annat än smal när du har str S? " det kändes som något jag kunde relatera till och ta til mig. sen pratade jag MASSOR om det med min bästa vaän som också sa så nu hade jag ju då typ xxs, men har man str s så är man faktiskt smal, M då är du medel i hull. så vet inte om det hjälper dig, men det hjälpte mig :)
själv så åker jag till finland idag, men har med mig datorn så jag hoppas kunna skriva lite, jag åker i arbete och har laddat och tagit med mig massor av mina protein kakor och det.
en sak jag tänkt på, själv är jag tvär noga med att äta kost tillskott nu, för när man går ner i vikt så är ju risken stor att du inte får i dig allt du behöver. bara ett litet tips sådär, jag äter omega 3 daily och multifiber, av bra kvalitet. bara ett tips! :)
må så gott för nu!
Tack godisråttan
Misstrixie
Prova att ta kort på dig själv och titta på dem för det är som sagt svårt att själv uppfatta hur man egentligen ser ut. För mig var det så fast tvärtom, jag fick se bilder på mig själv från jul och insåg att nu är det dags att ta tag i de där extra kilona som inte brukar finnas på mig. Det kanske kan funka för dig men om du tror att risken är att du tycker att du är tjock så ska du inte göra det. Mitt egentliga mål (inte viktmål) är att kunna ha stl 38 igen så jag skulle vara jättenöjd om jag var som du är nu. Bra jobbat!!!
Tack hörni för era svar, känner mig lite dum som gnäller, jag menar förra året så skulle jag ha svimmat av glädje tror jag om jag visste att jag skulle ha strl 38 i min brudklänning. Då låg 48 eller mer bra mycket närmare till hands... Men jag hamnar i såna här perioder där jag liksom tvivlar på att jag ser okej ut, även fast jag logiskt vet att jag inte KAN se ut som jag gjorde förut. Fast det brukar gå över. Att ta foton är nog en bra idé för jag har sett mig själv på några nytagna bilder och nästan hajat till över hur mycket av mig som har försvunnit.
(2e advent, det var egentligen så det började för mig också, fick se några bilder på mig från semestern i somras och USCH vad jag mådde dåligt av att se dem, då kunde jag inte förneka längre att jag var tjock på riktigt och inte bara "mullig" eller "knubbig"... hemskt var det! Men ändå positivt i slutändan.)
Jag har bestämt mig för att gå på Allévo en vecka bara för att bryta gamla mönster och fula ovanor.
Anja:
Du uppskattar ditt kaloriintag till ca 1500 kcal per dag. Läste i ett tidigare inlägg att du äter Nutrilett alla mål utom middagen, då du äter vanlig mat och att du dricker mjölk eller tar en frukt till mellanmål ibland. Eftersom en portion Nutrilett bara ger strax över 100 kcal tror jag därför att ditt kaloriintag är mycket lägre än du tror. Och som du själv säger så går kroppen ner på sparlåga när man äter för lite.
Nutrilett kan ge en tillfällig skjuts, men det är inget du kan fortsätta med. Försök istället hitta olika alternativ som passar dig för frukost, lunch, middag och 2-3 mellanmål.
En optimal fördelning av kaloriintaget ser ut ungefär så här:
frukost 25 energiprocent
lunch 25 energiprocent
middag 20 energiprocent
3 mellanmål om vardera 10 energiprocent
Som du ser bör alltså det största energiintaget ske tidigt på dagen. Försök hitta enkla lösningar (inget kaloriräknande) utan lär dig istället tallriksmodellen. Då får du en lagom fördelning av olika livsmedel och behöver bara tänka på att anpassa portionsstorleken till dina behov. Det är också en metod man kan fortsätta leva efter för att hålla vikten sen.
En annan sak man kan tänka på när man planerar måltiden är fördelningen kolhydrater, proteiner och fett över dagen. Kolhydrater bör man äta mycket av till frukost och lunch, medan den största delen proteiner bör intas till middagen.
Och glöm inte motionen, men kör inte heller för hårt. Stavgång är som någon skrev en utmärkt motionsform (att gå med stavar sägs kunna höja energiförbrukningen med upp till 40% jämfört med att gå utan). I övrigt tycker jag också att man bör variera sin träning, och gör bara det du tycker är kul, för något annat kan aldrig bli varaktigt.
Sen ska du inte räkna med att viktkurvan går jämnt neråt. Var beredd på pauser, det gör inget. Så länge det inte vänder uppåt bör du vara stolt över dina framsteg. När du väl hittat fungerande vanor och håller vikten eller går neråt i långsam takt kan det vara dags att ta paus från vågen. Går man bara ner 0,5 kilo i veckan känns det kanske inte så kul (särskilt inte om man står still någon vecka), men om man då väntar några veckor med att väga sig (eller ännu hellre mäta sig) så kommer ju viktnedgången att vara större.
Och sist men inte minst: Belöna dig själv för allt du lyckats förändra och som du gör bra (inte för tappade kilon). Köp t.ex. ett smycke för att du har promenerat/ätit frukost (eller något annat) varje dag under en period.
Oj, blev visst långt!!!
misstrixie:
Jag tycker inte att du gnäller, jag känner igen dina tankar. Men glöm inte bort att om din klänning i slt 38 sitter löst så är du perfekt! Det är en normal och häslosam storlek som du garanterat är jättefin i och du kommer med största sannolikhet kunna hålla dem storleken då den är normal och inte äckligt smal. Du har lyckats gå ner 18,5 kg och det är ju helt fantastiskt! Jag kan lova dig att om din m2b tycker att din viktnedgång räcker som det är nu så är du perfekt som du är nu!
Du är värd en applåd för din insats=)
tonårsmorsa:
du är verkligen kunnig! Imponerad!!!
htessan:
Ta det i små etapper. Jag är/var helt besatt av choklad och tog några bitar varje dag.(choklad är det ända godiset som jag äter, men desto mer av det) Men jag bestämde mig för att bara äta det under helgen(fre-sön) Därefter bestämde jag att jag bara skulle äta det 1 dag/vecka. Och då köpte jag bara en liten kaka som skulle räcka. Sen så slutade jag helt och det har funkat sen november nu=) Men svårt som tusan är det.
Mitt svåra var suget som kom efter jag hade ätit mat framför allt på helgerna när vi brukar äta lite senare kvällen. Och när man sitter i soffan och kollar på film osv men jag har ersatt chokladen med morötter/gurka och dipp eller typ vindruvor.
Ett litet tips som kanske kan funka?
Det senaste har morgonpromenaderna gått uselt men i morse fick jag i alla fall på mig mina gamla jeans! :)