indiebrud skrev 2007-11-26 16:41:19 följande:
Jag hoppar in där jag var senast, hoppas det är lungt.Jag tycker i princip att man kan omvärdera handlingar (jag ska ju för sjutton gifta mig!) och i viss mån symboler... men då måste man fylla symbolerna med något nytt och bättre först. Jag tycker t ex att traditionen med vit klänning är okej, för den har övergått från att vara "vit klänning = oskuld" till att bli "vit klänning = bröllop" (eller möjligen studenten då, det var då jag hade vit klänning sist). Andra saker är svårare att fylla med något annat.
Om det gör det enklare

så har jag läst att vit klänning inte symboliserar oskuld, utan snarare att man är rik nog att köpa en onödig klänning. Vanligaste färgen var svart tills drottning Victoria av England gifte sig i vitt på 1800-talet och skapade nytt mode.
Krona är en annan sak. Där har jag hört att myrtenkronan var alternativet för icke-oskulder som inte fick låna kyrkans... hum, Kulla-Gulla hade visst en myrtenkrona
En fundering: Kan det vara så att "icke oskulder" förr var synonymt med i första hand änkor som gifte om sig och inte med sexuellt lössläppta? Det syns ju inte på en om man har haft sex, men det syns om man är 40-årig änkefru som börjar om med en lika gammal änkeman. Det känns mer naturligt om man tonar ner firandet om båda är lite äldre och värdigare

än om det är för att hon har haft sex. Men som sagt, jag vet inte, spånar bara.