17jan2009 skrev 2007-11-22 22:17:39 följande:
Problemet är väl på något sätt att man blir feminist (eller har de värderingarna) när man är lite äldre. Bröllopet och bilden av hur det ska vara har vi ju burit med oss sedan vi var små små flickor. Det tror jag är anledningen till att killarna inte hänger här och att vi tjejer tycker att det är "kul att planera". Vi har ju ungefär 20-30 års försprång i planeringen eftersom förarbetet började någonstans med den fina barbien med princessklänning. Att jag tycker att det känns kul att planera mitt bröllop och att min m2b inte tycker att det är lika engagerande är givetvis ingen slump. Om jag säger att jag har tänkt på klänningen så menar ju jag indirekt "sedan jag var nio och ville ha den med störst volanger" medans han tycker "jaha, sen igår eller?" Det gör ju naturligtvis en skillnad och det känns inte så himla feniministiskt och frigjort att det är så, men som sagt jag var ju inte feminist som barn så det är ju ett enda misch-masch nu när det kommer till den här "princessdagen i kärlekens och respektens tecken". Inte konstigt att det blir lite förvirrande... Eller vad säger ni??
Givetvis, de flesta flickor har nog blivit uppfostrade som just flickor. Och drömmt om den stora dagen med marängpuff-klänning sen man kom på att de fanns... Så det ligger en hel del i det. Sen är de ju som det är, i vårt förhållande är jag den som planerar mer oavsett om de handlar om bröllop/semester/barnomsorg eller huruvida vi ska möblera om vardagsrummet...
Men oavsett då om det är för att vi är uppfostrade till att bli flickor som drömmer om klänningar eller ej så tycker iaf jag att det är riktigt kul. Så, för mig är det feministiskt. Jag får hålla på med det jag tycker är roligt, min sambo slipper. Jämställt!