Jag vill inleda med att kommentera det Gotland 08 skrev. Du undrar vad skillnaden är mellan olika symboler. Jag kan naturligtvis endast svara för mig själv, men jag tycker att det kan vara en avsevärd skillnad. Jag tittar inte nödvändigtvis på vad symboler har betytt historiskt, utan vad de säger och gör idag. Många som talar sig varma för brudöverlämning invänder till exempel att ?de är ju självständiga och alla vet det?, men för mig i egenskap av att vara religionsvetare och troende säger den handlingen någonting, fortfarande, om män respektive kvinnors relation till Gud och varandra. Oavsett hur självständig bruden är. Jag tror inte att det är en symbol som har tömts på värde.
När jag var liten tänkte jag att jag måste vara oskuld när jag gifter mig, för annars skulle jag inte få gifta mig i vitt eller låna kyrkans krona (vad jag nu hade fått det ifrån ? någon bok, säkerligen). Sådana symboler, som betecknar den kvinnliga ?obesudlade? sexualiteten, är någonting jag tycker har tömts på värde, kvarlevande i endast fåniga regler om att ?respektera kyrkorummet? med täckta axlar och dekolletage. Det är få som höjer på ögonbrynen på tvåbarnsmamman gifter sig i vitt och slöja. Sen kan jag nog från min sida tycka att det är lite av en protest mot det. Jag har varit gift tidigare, jag är helt uppenbarligen inte okysst oskuld, men det skiter jag fullständigt i ? jag har vit klänning och slöja om jag vill.