• Lilla My

Bröllop och feminism?

Bröllop, bröllopsplanering och feminsim? Går det ihop egentligen?
    Som feminist ser jag med fasa på hur jag och min blivande beter som rena karikatyrerna med det mesta som har med bröllopsplanering att göra. (Kolla bara på vem som häner mycket här!)

Kan man ha ett feministiskt bröllop? Kan man överleva planeringen utan att falla in i könsstereotypa mönster? Era tankar och funderingar, tack!

• Svar på tråden Bröllop och feminism?
  • Zozo

Ehm, ja?! Men det har vâl inte riktigt med saken att göra? (Annars haller jag fullständigt med dig!)

• Gotland08

Sorry, tände till där lite Helt OT!

• lilltass

Absolut kanske det är en annan tråd men jag tycker ändå att feminsim och heteronormativiteten (och den exkluderingen som den bidrar till) hänger ihop i väldigt hög grad.

• viktualia

Lilltass - alla typer av exkludering av andra grupper än de som uppfyller någon slags samhällsform har bäring på de här frågorna. Och jag svarade ju på frågan dessutom.

• rocketqueen

Varför skulle man inte kunna göra könsstereotypa saker som feminist?

• viktualia
    rocketqueen skrev 2007-11-27 17:19:40 följande:
    Varför skulle man inte kunna göra könsstereotypa saker som feminist?
    Det är klart att man kan, det handlar väl om hur man förhåller sig till det man gör. Jag tycker inte att maken och jag är speciellt ojämnställda bara för att han byter däck på bilen och jag ansvarar för inköp av mat - eller hur tänkte du?
  • Ilbäcksan

Man måste ju faktiskt inte göra precis tvärtom vad rollerna säger hela tiden, det är klart man som feminist kan göra kvinnliga könsstereotypa saker, men man kan även göra manliga könsstereotypa saker. Man kan väl skapa sina egna roller, utan att gå efter samhällets förslag på normer? Att vara feminist innebär inte att "bara" göra typiska manliga saker och undvika typiska kvinnliga saker, man hjälps väl åt i ett förhållande med det som behövs göra, men jag som feminist är medveten om det jag gör och vi försöker dela uppgifterna mellan varann. Sen tycker jag det är ganska skönt att kunna lite av allt, jag vill inte bli stående på en väg och tvingas stanna någon för att få hjälp med däcket(tror jag skrivit det här någon mer gång härinne) bara för att jag aldrig lärt mig det för att jag är kvinna. Det är ju väldigt begränsande att leva i en viss roll, som att ha för trånga skor(bra citat)

• Zozo

Man MASTE faktiskt heller inte dela allt till 50%. Poängen med feminism och jämnställdhet är ju att alla ska ha MÖJLIGHET att göra samma saker. Om sedan tex en kvinna sedan VILL vara hemma och passa barnen, laga mat och inte arbeta, sa ska hon kunna göra det med.

• rocketqueen

Undrade bara över den ursprungliga frågeställningen, tycker det är väldigt konstiga frågor. Även många svar i tråden verkar anse att att vara feminist och att göra könsstereotypa saker är två motsatser... Varför skulle man inte kunna ha ett "feministiskt" bröllop, liksom...

Svar på tråden Bröllop och feminism?