• Lilla My

Bröllop och feminism?

Bröllop, bröllopsplanering och feminsim? Går det ihop egentligen?
    Som feminist ser jag med fasa på hur jag och min blivande beter som rena karikatyrerna med det mesta som har med bröllopsplanering att göra. (Kolla bara på vem som häner mycket här!)

Kan man ha ett feministiskt bröllop? Kan man överleva planeringen utan att falla in i könsstereotypa mönster? Era tankar och funderingar, tack!

• Svar på tråden Bröllop och feminism?
  • Lilla My

anne på grönkulla skrev 2008-01-05 09:36:40 följande:

Men att andra ifrågasätter funkar när vi är överens. Om han misstyckte det minsta skulle jag nog inte orka driva det otraditionella valet. Han brukar mest vara chockad när jag beskriver hur ifrågasatt jag känner mig - det drabbar inte honom på samma sätt tror jag.[/citat]

Ja, jag tror att många inte ser det som HAN faktiskt har gjort ett val i att inte flytta med DIG.

anne på grönkulla skrev 2008-01-05 09:36:40 följande:
    [citat]
    Sen tror jag ju på att man måste uppfostra söner väl och kvinnors val av vilken man de lever med är central för vilka val man kan göra.
    Det hör väl hemma i en annan tråd, men jag tycker det känns mycket svårare att uppfostra söner än döttrar ur ett feministiskt perspeltiv. Nästan skrämmande stort ansvar.
  • anne på grönkulla

Jag håller helt med! Men får lita till makens möjligheter till gott inflytande om det skulle bli så - honom blev det ju folk av trots att inte hans föräldrar är genusmedvetna för fem öre.

• Callelin

Jag fattar inte varför feminism och bröllopsplanering inte skulle gå ihop?? Nu är jag verkligen inte feminist, men om jag hade varit det, skulle det då vara konstigt att jag tyckte det var roligare än min man att planera vårat bröllop? Skulle det vara konstigt att jag som tjej utfomrade inbjudningskorten och pysslade med det bara för att jag har bättre känsla för form och färg?? Min blivande man tycker det är jätte tråkigt att planera och jag tycker det är skit kul! skulle det vara fel att jag tyckte det om jag var feminist? Jag förstår inte varför det är fel att var och en gör det som passar en bäst, oavsett vilket kön man har, tycker bara sånt struntprat bildar en ännu större klyfta mellan könen.

• Zozo

Hmmm Jag blir alltid förundrad över hur man som tjej kan säga "Nu är jag verkligen inte feminist"...? Menar du att du INTE tycker att mân och kvinnor ska ha samma möjligheter i livet??

• anne på grönkulla

Frågan är väl snarare - varför förväntas man som tjej tycka att det är roligare att planera? Och om man inte tycker det, ska ansvaret landa på tjejen ändå? Och om tjejer nu är så mycket bättre på att planera och organisera saker, varför får de inte erkännande för det i form av mer ansvar och bättre betalt på jobbet?

• Lilla My

Callelin: Jag startade inte den här tråden för att tala om för någon hur hon/han/de ska plannera sitt bröllop utan för de som vill diskutera bröllopsplanering ut ett feministiskt perspektiv. Välkommen att delta om du vill!

• Callelin
    Zozo skrev 2008-01-10 11:57:23 följande:
    Hmmm Jag blir alltid förundrad över hur man som tjej kan säga "Nu är jag verkligen inte feminist"...? Menar du att du INTE tycker att mân och kvinnor ska ha samma möjligheter i livet??
    Haha, ja det var precis det jag skrev...

Jag tycker att ALLA ska ha samma möjligheter och behandlas lika, oavsett kön, ålder, religion, hudfärg mm, för mig är det en fråga om diskriminering INTE feminism. Jag vet många kvinnor som tjänar betydligt mer än sina män och har blivit erbjudna jobb bara för att företaget ville ha in fler tjejer (alltså diksrinimerat killarna) så det där med feminism ger jag inte mycket för, det finns så många exempel på där tjejer särbehandlas positivt så det måste ju vara MINST lika synd om killarna.
  • Callelin

anne på grönkulla skrev 2008-01-10 13:52:55 följande:

Frågan är väl snarare - varför förväntas man som tjej tycka att det är roligare att planera? Och om man inte tycker det, ska ansvaret landa på tjejen ändå? Och om tjejer nu är så mycket bättre på att planera och organisera saker, varför får de inte erkännande för det i form av mer ansvar och bättre betalt på jobbet?
    Det är väl ingen som förväntar det?? Tycker killen det är roligare så låt honom göra det! Tycker ingen av er det är roligt så överlåt det på någon annan! Jag har fått flera jobb samt bättre betalt bara för att jag visat att jag är en hejjare på att organisera och planera så visst får man det, men man kan inte förvänta sig att få bättre betalt bara för att man är tjej, man måste faktiskt visa vad man går för, precis som killarna.
  • Callelin

Lilla My skrev 2008-01-10 17:20:54 följande:

Callelin: Jag startade inte den här tråden för att tala om för någon hur hon/han/de ska plannera sitt bröllop utan för de som vill diskutera bröllopsplanering ut ett feministiskt perspektiv. Välkommen att delta om du vill!
    Din fråga var om bröllopsplanering och feminism går ihop och det var det jag utgick ifrån med mitt svar. Jag undrade varför det INTE skulle göra det och hur man planerar ett bröllop på ett "feministiskt vis", passar inte mitt inlägg? Om du svarar på mitt inlägg så är det ju lättare för mig att delta...
  • anne på grönkulla

Tur för dig att du har så positiva erfarenheter av livet! Min erfarenhet är dock att folks förväntningar på att man ska uppföra sig stereotyp inte slutar där utan som jag har skrivit om så uppfattar jag ofta att jag behandlas annorlunda när jag gör val som uppfattas som "okvinnliga". När de är det bästa för mig och i min familj så förstår jag inte varför andra ska pracka på mig en stereotyp av hur jag borde agera som kvinna - det måste väl jag få diskutera med folk utan att det ska avfärdas?

Tyvärr är det dessutom så på tom min högutbildade arbetsplats att kvinnorna i snitt tjänar flera tusen kr mindre än männen, för likvärdiga jobb. Så den verkligheten finns också i hög grad kvar.

Svar på tråden Bröllop och feminism?