Feminista Fantastica skrev 2008-01-11 11:15:31 följande:
Callelin - vad fint, då tänker vi likadant. Jag skulle till exempel aldrig ta emot en komplimang som jag fick bara för att jag var tjej (kanske någonting om hur duktig jag är som klarar av att borra själv eller när en säljare på Siba tycker att jag fattar jättebra det han förklarar om platt-tv). Jag skulle aldrig ta emot en present som jag fick bara för att är tjej. Som när min pojkvän fick tipset att ge mig parfym eller ansiktsbehandling i julklapp. Eller choklad - alla tjejer älskar ju choklad! Tänk att ingen har tipsat mig om att ge honom en ansiktsbehandling!Jag skulle heller aldrig, om jag fick välja i alla fall, ta emot krav på hur jag ska vara bara för att jag är tjej. Som att andra brudar pratar skit om en om man inte är tillräckligt fräsch på en fest, sminkar sig om man ska gå på bal, har stringtrosor om man har tajta jeans eller klänning när man tar studenten.Eller som när våra kompisar frågar mig vad min pojkvän sa när han friade, och ingen frågar honom vad jag sa. När hans kompisar kramar mig när vi träffas men skakar hand med honom.Att jag blir erbjuden de här presenterna, komplimangerna eller kraven tycker jag är precis lika lågt som du verkar tycka det är att bli erbjuden ett jobb bara för att du är kvinna. det är väl vem jag är och vad jag tycker om som ska räknas, ingenting annat!
Precis, det gäller ju bara vilken syn man väljer att ha på livet. Jag ÄLSKAR choklad och om jag fick välja så skulle min kille köpa en ask till mig varje dag, bara för att jag är den TJEJ jag är, jag skulle ju inte vilja att han gick och köpte choklad till en kille...
Jag skulle även bli glad för en ansiktsbehandling eftersom det är något JAG gillar, min kille däremot tycker inte att det är så mysigt så för honom skulle något annat passa bättre, VAD är det som är konstigt med det???
Att sminka sig är ju upp till var och en, nu för tiden finns det massa killar som sminkar sig också för att dom vill känna sig extra fina eller tuffa, jag tycker det är roligt att göra mig fin och medans min kille står och rakar sig så står jag och sminkar mig. Och lika självklart som det är att jag inte vill att min kille ska gå på bal i klänning, lika självklart är det att jag har klänning, med trosor som INTE syns under eftersom det i MITT tycke är väldigt fult.
Alla får vara den person dom trivs med bäst, men bara för att man vägrar kalla sig feminist så betyder inte det att man vill att killar och tjejer ska ha olika lön.