• Lilla My

Bröllop och feminism?

Bröllop, bröllopsplanering och feminsim? Går det ihop egentligen?
    Som feminist ser jag med fasa på hur jag och min blivande beter som rena karikatyrerna med det mesta som har med bröllopsplanering att göra. (Kolla bara på vem som häner mycket här!)

Kan man ha ett feministiskt bröllop? Kan man överleva planeringen utan att falla in i könsstereotypa mönster? Era tankar och funderingar, tack!

• Svar på tråden Bröllop och feminism?
  • Lilla My
    Gotland08 skrev 2007-11-26 18:26:28 följande:
    Ta secret box...kan man vara feminist och samtidigt ta sensuella bilder? Eller stöttar man då porrindustrin och deras kvinnoideal?
    Nu har jag lärt mig vad en sån där secret box är, som så många pratar om. Jag tycker att det är en fin tanke att alla är vackra och sexiga i ögonen på den som älskar en. Problemet är väl snarare att det görs för att behaga mannen. Och möjligen (nu har jag ju aldrig sett en secret box) att de kanske görs med en lite snäv syn på vad som är sexigt.
  • Duchess

Och varför är det så få (eller inga?) män som gör en secret box till sin fru?

• Lilla My

Först tänkte jag skriva, lite med glimten i ögat, att män är ju inte sexiga. Men egentligen är det ju för att män/manskroppen inte är sexualiserad. (Om han inte råkar vara brandman, möjligen. Men då har han i alla fall ett val.)

• 17jan2009

Jag tycker att det vore fantastiskt fint att få en secret box av min blivande man, men med foton som speglar liiiite mer än vårt fysiska förhållande! Tänk att få fina porträttfoton och andra foton på sin älskling att kunna plocka fram någon gång när det känns ensamt (distansförhållande... )

Skulle gärna ha ett litet album med foton som han hade valt ut för att de speglar det som är "vårt" och det vackra med oss. Är inte så himla intresserad av att hylla vare sig hans eller min kropp genom att fota/bli fotad i "heta underkläder", känns rätt så unket... Ganska förnedrande till och med faktiskt...

Men tänk en secret box med fina minnen och längtan efter den gemensmma framtiden, det är fint tycker jag.

• Duchess

*är faktiskt gift ned en brandman*

indiebrud skrev 2007-11-26 23:07:35 följande:
    Först tänkte jag skriva, lite med glimten i ögat, att män är ju inte
    sexiga. Men egentligen är det ju för att män/manskroppen inte är
    sexualiserad. (Om han inte råkar vara brandman, möjligen. Men då har
    han i alla fall ett val.)
  • GME76   080802

Kvinnokroppen är ju såå mkt vackrare än mannens . Skulle kunna tänka mig att göra en Secret Box till min sambo. Fast mest för min egen skull hehe. Dock inte med porriga underkläder utan vackra bilder. I svartvitt.

• tattar-Emma

GME76 080802 skrev 2007-11-27 00:13:23 följande:

Kvinnokroppen är ju såå mkt vackrare än mannens . Skulle kunna tänka mig att göra en Secret Box till min sambo. Fast mest för min egen skull hehe. Dock inte med porriga underkläder utan vackra bilder. I svartvitt.
    Tycker helt tvärtom. Stora händer, smala höfter, tydliga senor och muskler, breda axlar... Men som heterosexuell kvinna ligger det väl nära till hands att beundra sambon och vara mindre intresserad av att titta på damer

Jag har inte tänkt så mkt på vad jag tycker om Secret Box. Om jag fick en skulle jag antagligen bli glad, men hellre helt rumsrena bilder som jag kan ha framme, inramade.

Ursäkta att mina inlägg idag eg inte tillför så mycket :-/
  • Ilbäcksan

anne på grönkulla skrev 2007-11-26 14:17:18 följande:

Men säg mig - när vi undersökte det där så kunde vi inte öppna gemensamma konton, det var tvungna att stå i den ena personens namn (men kan disponeras av båda). Hur har ni gjort? Det beror kanske på bank - men vi försökte med flera...Kanske OT...
    Vi har handelsbanken och kontot(allkort) står i mitt namn, men vi har varsitt kort som är registrerade var för sig, han har ett i sitt namn och jag ett i mitt namn.
  • Ilbäcksan
    Ernhake skrev 2007-11-26 18:39:53 följande:
    En liten fråga för att avbryta er pågående debatt. Är det någon mer än jag som inte gillar ordet femenist?Jag tror på humanism, att alla är lika värda och anser därför att ordet femenist inte representerar den åsikten.
    Anledningen till att ordet feminism lever kvar är för att det inte är jämställt än, när vi kan kalla oss alla jämställda på alla plan, då kommer ordet feminist att förlora sin mening och då blir nog ordet humanist mer vanligt.
  • Ilbäcksan
    Duchess skrev 2007-11-26 23:04:16 följande:
    Och varför är det så få (eller inga?) män som gör en secret box till sin fru?
    Vad är secret box?? *fattar ingenting*
Svar på tråden Bröllop och feminism?