Jag tycker inte om klassisk romantik. För mig är romantik ett sätt att glorifiera något som egentligen är ganska unket.
Frieri med mannen på knä - vision av Kvinnan som den Hyllade och mannen som trogen tjänare. Inte direkt den relation jag och sambon har
och dessutom i sig ett sätt att mörka det faktum att kvinnor inte hade medbestämmanderätt om nånting. Är man så ljuv och spröd ska man inte behöva gå i skola/arbeta/oroa sig för pengar/oroa sig för samhället... ja, ni vet.
Uppvaktning a la amerikanska dejter - bygger på ovanstående princip.
Nu ska jag göra mig vacker så han tappar andan när han ser mig i kyrkan - same same.
Äventyrsfilmer och -böcker där män räddar kvinnor eller slåss för kvinnors skull - same old same old.
Gifta sig innan barn så allt ska komma i rätt ordning - flirtande med gammaldags ideal.
Mannen betalar bådas förlovningsringar - bygger också på hjälplös kvinna som ska skämmas bort och gör dessutom ringarna meningslösa, anser jag.
Äktenskapet som institution har med all sannolikhet sina rötter i en vilja att kontrollera kvinnans sexualitet, för att säkerställa släktskap och i slutänden arvsrätt. Jag förstår vad Gotland08 menar, varför vara emot brudöverlämning men för äktenskap i sig när båda har samma rötter - dvs två släkters handel med kvinnor, syftande till att skaffa män fördelar. Det enda jag kan säga är att jag inte är för äktenskap. Jag ser inget skäl till att registrera hos staten vem jag ligger med. Det enda skäl jag ser till att eventuellt gifta mig är de juridiska fördelar som äktenskapet skulle medföra om han och jag skaffade barn och hus.
Men det går att komma runt det, jag tror det. Mycket handlar om vilken inställning man har till det man gör. Min sambo måste inte rädda mig från saker, men ibland orkar jag inte själv eller behöver uppbackning av nån annan anledning och då är det viktigt att han finns där - och såklart gäller det omvända lika mycket. På samma sätt så uppvaktar han mig ibland och bjuder när vi är ute - för nästa gång är det jag som gör det. Den som kommer först öppnar dörren - klart vi båda vill hjälpa och skämma bort den andra. Man hör så ofta kritik från folk som tror att feminism är motsatsen till all gentlemannamässighet och så är det förstås inte. Det är bara det att gentlemannamässigheten inte måste vara enkelriktad.
Beträffande romantik så visst ser jag det också. Alla gånger han skämmer bort mig utan anledning eller står på min sida i en diskussion så alla hör. Eller när han vill ha med mig på spännande äventyr, med eller utan hans barndomskompisar.
Jag är stolt över Sverige där samboskap nästan alltid väger lika tungt som äktenskap och där alla barn är äkta. Av det skälet skulle jag hellre gifta mig efter att första barnet redan har kommit. Då har man redan förstört symboliken med att kontrollera min sexualitet, för både han och samhället nöjer sig med mitt ord på vem som är pappan. Som sagt så tror jag det går att komma runt de flesta såna där grejor om man vill.
För det är romantiskt att han säger att han älskar mig och har valt mig så alla hör. Som på ett bröllop.
Jag ser ingen ojämställd symbolik i vit klänning, slöja, morgongåva. (Morgongåvan var efter vad jag förstår inte ett pris för oskulden utan en pensionförsäkring ifall att äktenskapet inte skulle vara så länge.)
Långt och vimsigt inser jag. Min poäng är iaf att symboler och symbolhandlingar spelar roll, och äktenskap är, så när som på juridiken, ENBART symboler. För mig är det viktigt att välja rätt symboler. Det är svårt, speciellt när det gäller bröllop, men jag tror att det går om man verkligen vill.
Själv struntar jag i det, är som sagt inte så sugen på bröllop och har aldrig varit. Men det kanske ändras, eller så blir det viktigt för sambon, och då får man ta det därifrån.