Icra: Men det är ju inte självklart för tjejer att kalla sig feminister, tyvärr. Inte ens Nyamko Sabuni gör det, så hon bidrar ju till uppfattningen om att feminister är lite skruvade.
Att det inte hänger fler blivande brudgummar här tycker jag är skittrist, men jag tror att det beror på många saker. När jag registrerade mig här så störde jag mig på att allting är inriktat på att vara så traditionellt och gullisnuttigt som möjligt. Om man till exempel läser om "Frieri & Förlovning" så står det "Många kvinnor drömmer om vackra ord i någon romantisk miljö. Tänk vad romantiskt det skulle vara om mannen knäböjer, öppnar sin hand där en fjäril sitter på en ring, och i samma ögonblick som fjärilen flyger iväg så frågar han -Vill du gifta dig med mig?" Jag tycker att det är ett ganska tydligt bevarande av könsrollerna, som jag som feminist har svårt för att inte ifrågasätta. Varför skulle itne en kille kunna drömma om att bli friad till?
När man läser texten under "Borgerlig vigsel" så är texten ganska tydligt riktad till en kvinna, det står vad man kan ha på sig, och vad mannen kan ha på sig. Den som skrev den texten trodde nog inte att en man skulle läsa den, och då blir det ju så. Könsrollerna bevaras ju bara för att vi tillåter dem att bevaras.
Jag tycker absolut att man kan hävda att alla ska få vara precis som de vill och att man ska få göra det som man tycker är roligt. Men jag tycker också att man måste fråga sig varför vi vill göra olika saker. De flesta här verkar ha lekt bröllop med Barbie, och det är ju inte så konstigt eftersom hon har en brudklänning. Men jag har svårt att tro att GI Joe eller Action Man finns som brudgum.
Och för att återgå till ursprungsfrågan, om bröllop och feminism går ihop, så tycke jag absolut att det måste diskuteras. De flesta bröllop verkar vara något av en orgie i könsrollskonserverande, med brudöverlämning, bukettkastning, bara tjejer på möhippan och killar på svensexan, att det inte får vara övervikt av tjejer eller killar vid bordsplaceringen, att man oftast tar brudgummens efternamn. Det är ju inte konstigt att det blir så, eftersom vi är uppväxta i en rosa dröm om att det ska vara så. Men jag tycker att det är synd.