Modet förändras ständigt, för mig känns det mer dynamiskt än det faktum att män genom historien och på många håll även idag bestämt över kvinnors liv och sexualitet.
Rosa skjorta på killar som någon sa, det är självklart idag och var kanske lite riot för åtta år sen, men går vi längre tillbaka i tiden så är rött en killfärg. Smink på killar är riot idag, för tvåhundra år sen hade inga bättre fruntimmer smink och för femhundra år sen hade alla smink. Som sagt, modet ändras, men både nu och för femhundra år sen hade kvinnor mindre att säga till om än män när det gällde äktenskapet.
Sen känner jag som anne på grönkulla. Även om brudöverlämning aldrig hade funnits kan jag inte se varför jag skulle vilja dela ett så stort ögonblick med PAPPA hellre än SAMBON. Även på det personliga plan skulle det kännas som en tillbakagång, inte en utveckling. Första skoldagen kanske jag höll pappa i handen, bröllopsdagen är något annat, helt fel tillfälle att regrediera
. Det går inte riktigt att jämföra med färg på klänningen. I vilket fall som helst tror jag inte att vit som bröllopsfärg kommer hålla i sig så länge till (det kommer nog förbli vanligt men vara långt ifrån det självklara valet om 30 år).