Gotland08: Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Jag är inte intresserad av att säga att vissa saker med bröllop är rätt eller fel (skulle vara brudöverlämning då...), mer av att fundera över varför vissa beteende uppstår och hur man kan hantera dem på ett vettigt sätt. Som Mirri uttrycker det: färgteman och klänningar i all ära, men man kan prata om annat också.
Att jag sedan har ett intresse för 20-50-talets mode och design har inte med mina problem med patriarkatet att göra. Jag har inte mycket till övers för den tidens kvinnoroll och - ideal, men jag tycker om eststiken. Visst är det tveksamt om den kan separerars från den tid en kom från, men om jag inte kan okeja 50-talsklänningar kan jag nog inte ställa upp på äktenskapet heller. Jag råkar bara bära mycket second hand-kläder till vardags och det skulle nästan kännas konstigt att inte göra det när jag gifter mig. Att sen jag som tjej är intresserad av mode (mer än många män, dock inte mer än min blivande) är kanske märkligt och helt klart värt att fundera på men jag ser det inte som en direkt motsättning mot feministiska ideal.
Intressant fråga om floret. Jag har faktiskt inte tänkt på att det är samma sak som en slöja, eller i alla fall har samma ursprung. Jag antar att jag tycker det är fint för att jag mest har sett det i burlesk-sammanhang typ. Lite som att reclaima symbolen möjligen. Kanske kommer min dotter ha slöja på sitt bröllop för att det har hunnit bli en kitchig modedetalj tills dess?
Slutligen: Ja, vem definierar feminismen? Jo, det gör alla vi feminister. Det är också jätteintressant men jag tar gärna det i en annan tråd. Det blir lätt långt, krånligt och akademiskt annars.