Callelin skrev 2008-01-11 11:41:29 följande:
Jag förstår verkligen inte vad du menar, men åter igen tror jag att det beror på vad man VÄLJER att se. Jag tycker alla är väldigt förstående om man vill ha saker lite annorlunda eller inte göra på det traditionella viset. Tycker snarare det är ett tryck utifrån att göra saker så orginellt som möjligt.
Det är lite roligt med just den här biten och jag skulle vilja försöka förklara det närmare =). Som tjej förväntas du uppföra dig på ett speciellt sätt, ha speciella intressen och se ut på ett speciellt sätt. Men exakt hur det speciella sättet är kan variera inom vissa ramar. Det är inte nödvändigt att en tjej gör precis ALLT som är "tjejigt", men det är nödvändigt att hon kommer upp i en viss kvot.
Nu några exempel för att visa hur jag menar:
* En tjej som inte använder smink alls, eller bara i nödfall (typ gigantisk finne). Ingen har åsikter om det, kanske får hon tom komplimanger för att hon har en naturlig och fräsch look och för att hon vågar vara utan.
* En tjej med uteslutande manligt kodade intressen, typ motorsport och fysik. Alla tycker att det är coolt med en tjej som är intresserad av de här sakerna, alla är imponerade över att hon gått en annorlunda väg och hon får tom vissa fördelar av att sticka ut ur mängden, typ vara med på intervjuer och så. Alla ense om att läppstift i garaget ger en annorlunda touche.
* En tjej som aldrig trendiga kläder och kjol utan klär sig lite bohemiskt och på sniskan. Alla antar att hon är konstnär och tycker hon har intressant personlighet.
* En tjej som dominerar rummet och får andra att lyssna på henne. Alla uppskattar henne för hennes naturliga ledarstil och tycker det är bra att ha nån som håller i trådarna. En Hillary Clinton.
* Och sen föreställer du dig en tjej som har alla de här egenskaperna samtidigt. Plötsligt blir det en rabiat tjej som skiter i sitt utseende och håller på med konstiga saker som är tråkiga eller rentav störiga, vad tror hon?
Det funkar att ha en eller två ickekvinnliga egenskaper. Men blir det för många så är det inte ok längre.
Jag hade en föreläsare som i vissa kretsar ansågs som för butchig, de studenterna (tjejer) tyckte inte om henne. Hur var hon?
* undervisade i ett tekniskt ämne
* fixade inte så mycket med utseendet
* en ganska "ruff" personlighet, barsk men rättvis och sympatisk
* slappt bekväma jobbkläder
Tjejerna ansåg alltså att denna kvinna var "butch" och att det var fel. Jag är övertygad om att om bara en av ovanstående punkter varit annorlunda hade deras bedömning varit annorlunda. Högklackat, kjol eller en välarbetad frisyr hade gjort att "butch" inte alls varit ett lämpligt epitet, men hon hade nog uppfattats helt annorlunda som föreläsare på sjuksköterskeprogrammet (då hade tjejerna tolkat in en ömsint och omhändertagande sida) eller om hon haft en annan stil där hon pratat mjukt och omtänksamt och lett sött mot studenterna.
Hoppas du fattar ungefär hur jag tänker.