anne på grönkulla skrev 2008-01-11 09:37:01 följande:
Tur för dig att du har så positiva erfarenheter av livet! Min erfarenhet är dock att folks förväntningar på att man ska uppföra sig stereotyp inte slutar där utan som jag har skrivit om så uppfattar jag ofta att jag behandlas annorlunda när jag gör val som uppfattas som "okvinnliga". När de är det bästa för mig och i min familj så förstår jag inte varför andra ska pracka på mig en stereotyp av hur jag borde agera som kvinna - det måste väl jag få diskutera med folk utan att det ska avfärdas? Tyvärr är det dessutom så på tom min högutbildade arbetsplats att kvinnorna i snitt tjänar flera tusen kr mindre än männen, för likvärdiga jobb. Så den verkligheten finns också i hög grad kvar.
Jag tror det har med att göra vilken syn man har på livet, väljer man att se alla folks förväntningar eller ens aggreande som "okvinnliga" så förstår jag att det blir ett problem. Jag tror man ser det man vill se, på gott och ont. Vad säger din arbetsgivare när du frågar varför männen på din arbetsplats tjänar flera tusen mer än kvinnorna för samma jobb? Jag tycker det verkar finnas väldigt många som har åsikter om hur saker och ting är eller bör vara, men när det kommer till kritan så är det enda dom gör att sitta och gnälla om det (säger inte att du gör det). Hade någon behandlats orättvist (oavsett om det var en kille, tjej eller invandrare) på mitt jobb så hade jag ju frågat varför och om det skulle vara så, inte bara accepterat och surat i det tysta, det är olagligt att diskrininera folk pga kön eller hudfärg så gör inte arbetsgivaren något åt det så är det bara att anmäla honom. Detta med löner har vart ett hett ämne i flera år och 90% av alla arbetsgivare är väldigt medvetna om det och om påföljderna så det skulle inte behöva vara ett stort problem om folk bara tog tag i det och frågade rakt ut istället för att bara vara tysta och skylla på att man är tjej.