• Lilla My

Bröllop och feminism?

Bröllop, bröllopsplanering och feminsim? Går det ihop egentligen?
    Som feminist ser jag med fasa på hur jag och min blivande beter som rena karikatyrerna med det mesta som har med bröllopsplanering att göra. (Kolla bara på vem som häner mycket här!)

Kan man ha ett feministiskt bröllop? Kan man överleva planeringen utan att falla in i könsstereotypa mönster? Era tankar och funderingar, tack!

• Svar på tråden Bröllop och feminism?
  • Ilbäcksan
    Zozo skrev 2007-11-28 13:13:35 följande:
    Hmmm.. Ilbäcksan.. du fick mig att fundera pa lagot annat...Förhör ni era präster/vigselförrättare om alla deras asikter? För min del har jag INGEN aning om huruvida min vigselförrättare var kommunist, vapenvägrare, facist eller sängvätare.. och jag kunde allvarligt talat inte bry mig mindre. Han var en av staten tillförordnad ämbetsman som uträttade en ceremoni. Mer hade han inte med saken att göra.. Jag blir alltid lite förundrad över folk som förhör sig om förrättarens allehanda asikter..
    Nej, och jag kommer väl inte mer än att framföra lite kort hur vi lever i vårt förhållande för våran präst och hoppas att han inte kommer med något svar som jag inte vill höra. Att jag ifrågasatte Duchess var för att de haft diskussioner om just detta och då hade nog iaf "jag" kännt att det inte var rätt att vigas av en person med de åsikterna. Hade de inte haft disussionerna så hade hon ju heller inte vetat något och det man inte vet, lider man inte av. Det var inget illa ment, hon valde att ha honom som präst och det är ju hennes val, jag la bara fram min åsikt och hur jag hade kännt det i samma situation.
  • Zozo

Ilbäcksan, nej men jag menade inte just dig, det var bara det att din kommentar fick mig att tänka pa manga andra tradar här..

• konichiwa girl

rocketqueen: Jag kan hålla med om att den kristna kyrkans värderingar, språk och ritualer i mångt och mycket är patriarkala, men däremot håller jag inte med om att de är ofeministiska bara därför. Det finns ju utrymme, precis som inom alla andra områden, att sträva efter förändring och för feministiska åsikter. För mig som troende handlar det självklart om att man måste förändra, istället för att avfärda som "ofeministiskt", lika lite som att man vänder samhället ryggen bara för att det är patriarkalt. Jag ser därför inga som helst konflikter mellan min feministiska övertygelse och min gudstro.

För mig uppstår alltså problemet i det som är uppenbart bakåtsträvande, som till exempel brudöverlämning. Vigselakten i sig är relativt jämställd - då skriver jag relativt eftersom beskrivningarna av Gud är androcentriska, dvs Herre/Fader. Därför kan det ju vara bra att tala om sina åsikter med vigselprästen; åtminstone jag vill inte höra ett vigseltal som handlar om att "kvinnans uppgift är att få barn och vara hemma" till exempel.

• Duchess

Ingen fara. För mig var valet av vigselpräst en fråga där jag kompromissade. Vi hade flera gäster som är prästvigda, så vi hade kunnat välja någon annan av vännnerna. Men eftersom det betydde mycket för min make att vigas av sin far så tyckte jag att det var okej för mig.

Jag uppskattar dessutom min svärfars åsikter om hur den kyrkliga vigselceremonin ska utformas, så på den punkten är han och jag helt överens. Hade han tillhört prästerna som förespråkade t ex brudöverlämning så hade jag sagt stopp och valt en annan vigselförrättare.

Ilbäcksan skrev 2007-11-28 14:19:13 följande:
    Att jag ifrågasatte Duchess var för att de haft diskussioner om just detta och då hade nog iaf "jag" kännt att det inte var rätt att vigas av en person med de åsikterna. Hade de inte haft disussionerna så hade hon ju heller inte vetat något och det man inte vet, lider man inte av. Det var inget illa ment, hon valde att ha honom som präst och det är ju hennes val, jag la bara fram min åsikt och hur jag hade kännt det i samma situation.
  • viktualia
    Duchess skrev 2007-11-28 14:58:16 följande:
    Jag uppskattar dessutom min svärfars åsikter om hur den kyrkliga vigselceremonin ska utformas, så på den punkten är han och jag helt överens. Hade han tillhört prästerna som förespråkade t ex brudöverlämning så hade jag sagt stopp och valt en annan vigselförrättare.
    Lite så tänkte jag också. jag vet att min kompis som vigde oss inte delar alla mina åsikter i stort, men hans sätt att utforma vår vigsel var helt rätt och vigseltalet var det bästa jag nånsin hört!
  • GME76   080802

Tack för svaret! Snacka om förlegat. Tur att det finns avknoppningar inom kristendomen som inte anser att det ska vara så. Själv är jag inte troende alls men för de som är det är det ju bra . Otroligt att kvinnor gått med på detta från början.

Kjell Präst skrev 2007-11-28 13:50:01 följande:

GME76: Argumenten mot kvinnliga präster brukar vara att Jesus var man och bara valde manliga lärjungar (det senare vet vi ju för övrigt inte)Man brukar också hänvisa till ett bibelcitat (1 Kor 14:34) av aposteln Paulus, där han skriver: "Liksom överallt i de heligas församlingar skall kvinnorna tiga vid sammankomsterna: de har inte lov att tala utan skall underordna sig, som också lagen säger."Att samhället ser helt annorlunda ut nu än på Bibelns tid har man förmodligen inte lagt märke till om man hänvisar till ovanstånde saker. Men visst går det utmärkt att gifta sig i kyrkan även om man är feminist, det finns massor av feministiska präster och, som sagt, en hel feministteologi.
  • Ilbäcksan

GME76 080802 skrev 2007-11-28 15:10:59 följande:

Tack för svaret! Snacka om förlegat. Tur att det finns avknoppningar inom kristendomen som inte anser att det ska vara så. Själv är jag inte troende alls men för de som är det är det ju bra . Otroligt att kvinnor gått med på detta från början.Kjell Präst skrev 2007-11-28 13:50:01 följande:
    Det förvånar mig också, fanns det inga som jag själv på den tiden undrar man ju :) Det vet vi ju att det fanns, men de var ju allmänt hatade av både män och kvinnor.
  • viktualia

Otroligt att kvinnor gått med på detta från början.
    Det är väl inget som säger att kvinnorna gick med på det. Tidsandan, rätten att yttra sig och uttrycka sina känslor och åsikter har ju ändrats rätt rejält. Det är ju inte SÅÅÅ länge sedan det var tvång att gå i kyrkan....
  • GME76   080802

Men en gång i tiden var det säkert inte så, hur sjutton gick det till. Grymt grymt (eller hur dom nu lät innan dom pratade), du är starkast därför lägger jag mig platt och låter dig torka fötterna på mig. Mkt märkligt...

• Duchess

Just så. Det var inte alls länge sedan kvinnor betraktades som omyndiga, inte hade rösträtt, saknade social frihet och liknande saker.

Jag tillhör de som tror att Bibeln är Guds ord och innehåller eviga sanningar. Samtidigt beskriver många av Bibelns böcker sin samtid, med allt vad det innebär. Det talas t ex om slaveriet som något helt naturligt. Idag är det väl knappast någon som försvarar slaveriet.

Jag ser kvinnans position i många av Bibelns böcker på samma sätt som jag ser på slaveriet. Det beskriver dåtidens verklighet, men det betyder inte att företeelsen i sig är något som Gud önskar.

viktualia skrev 2007-11-28 15:16:55 följande:
    Det är väl inget som säger att kvinnorna gick med på det. Tidsandan, rätten att yttra sig och uttrycka sina känslor och åsikter har ju ändrats rätt rejält. Det är ju inte SÅÅÅ länge sedan det var tvång att gå i kyrkan....
Svar på tråden Bröllop och feminism?