Hej på er! Så himla spännande med era lägenhetsbud, låter som om det är rena gamblandet nuförtiden, att man kan pruta och lägga skambud känns som en utopi för mig som inte budat sedan den värsta hetsen rådde, dvs för ett och ett halvt år sedan.
Amelle, hur mår fossingen?
I morse åkte jag med min nya kanadensiska mammaväninna till en marknad ute i förorten, dvs där de mest inpiskade expattarna bor (det är också där som vårt sjukhus ligger). Ja ni fattar, idel gated communities och chaufförer. Temat på marknaden var babyprylar, en del nytt, en del second hand. Jag har ju redan köpt det mesta i Sverige och behövde väl inte direkt någonting men jag lyckades ändå fynda en hel massa body's, nya från Petit Bateau och second hand, neutrala vita (fem för tjugo spänn). Träffade också ett par av de rekorderliga amerikanska unga proffsmammorna från min mammagrupp. De är alltså verkligen fullfjädrade på alla sätt, köper bara sjukhusvarianter av alla manicker (bröstpumpar med mera), organiserar charity-races och första hjälpen.-kurser, alltid beväpade med ett bländande leende och en skur av artiga fraser. Hur deras bordskick är kan jag ännu inte vittna om; kan bara säga att min kanadensiska väninna käkade prydligt med kniv och gaffel medan jag i vanlig ordning slevade i mig salladen med gaffeln i höger hand. Jo, för efter marknaden gick vi och åt lunch och pratade, pratade, pratade. Hon är verkligen supertrevlig, halv indianska, halv europamix och gift med en tysk. De senaste tio åren har de konstant flyttat runt, och igår fick mannen ytterligare ett erbjudande- om att flytta till Guangzhou, aka stålis hemstad. Tjejen börjar dock bli hjärtligt trött på kringflackandet, vilket man verkligen kan förstå. Nu har hon alltså rotat sig för fjärde gången, jobbat på att få vänner och lyckats, och nu ska de flytta ytterligare en gång. Har man tillråga på allt en nyfödd bebis är risken rätt överhängande att man blir en smula isolerad. Men jag har träffat sååå många som är som de. Ena året Brasilien, nästa Indien, nästa Korea, sen Hongkong, och så vidare. Eller rättare sagt, ofta går det i 2-3årsperioder. Verkar hur som helst skitjobbigt. Så i februari flyttar de antagligen, supertråkigt eftersom det är den i särklass trevligaste blivande mamma jag träffat.
När vi lunchade berättade hon också om deras gravidhistoria... hon är alltså 35 år och har både endimetrios och nåt kajko med formen på livmodern så oddsen för graviditet var pyttesmå. MEN hon är så jäkla envis så hon utsatte sig sammanbitet för sju stycken IVF:er, under flera år av pendlande mellan Europa, Asien och Canada, plus en operation för att ändra formen på livmodern. Under en dyksemester i Indonesien, full med vin och, alltså, dykning, blev hon gravid helt naturligt! Så himla coolt. Då hade de verkligen testat allt, i fyra års tid.
När jag kom hem gick jag och simmade. Det var rätt helvetiskt faktiskt, jag var omgärdad av frustande, spottande kineser som envisades med att simma fjärilssim - FATTA vad det splashar! Till slut tröttnade jag på att de höll på och spottade och harklade i vattnet, skitäckligt, och sa till personalen. Jo, för det finns faktiskt regler mot sånt. När tjejen till slut motvilligt sa åt det värsta äcklot så bröl-skrattade han högt och utbrast: "Det är UTLÄNNINGEN som har klagat va?" Men efter det så lugnade han i alla fall ner sig en smula.... och jag påminde mig själv om att bara simma på förmiddagarna. Visserligen löper man alltid risk att få en spottande, skränande kinesisk gubbe bredvid sig i poolen, men det brukar vara lite lugnare då. Och det här är alltså en LUGN pool.
I morgon ska jag till tygmarknaden och plocka upp mina kläder samt låta göra en varm pyamas till mannen. Sen ska jag eventuellt gymma om jag orkar, och förbereda tjejmiddagen i sakta mak. Vi blir sex stycken, alla svarade "ja" till slut - kul!
På söndag ska jag valla mannens föredetta VD som kommit över från Sverige. Vi har bara träffats en gång så det blir spännande. Och hon har aldrig varit i Shanghai så jag tänkte visa henne några coola ställen som hon garanterat aldrig fått se om hon använt de vanliga kanalerna. Varför jag gör det? Tja, har inte så mycket annat för mig, det ska bli kul och det är - handen på hjärtat - en viktig svensk kontakt för mannen. Sen har jag inte planerat så mycket mer... tack och lov. Måste ju ha en massa mariginaler för soffliggande också.
Ha en jättemysig helg på hasseludden Lapinette, du har kämpat hårt på sistone och är sååå värd all avkoppling du kan få. Och du ser visst söt ut (fortfarande) och jag tycker absolut att du har asiatiska drag, trots att du är lång.
Kram på er, G.