• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Stålhandske

Hej hopp i tråden som vanligtvis inte har så mycket aktivitet under helgerna! Tänkte göra ett snabbt inlägg innan jag ska ut.

Lapinette, jag har också en nisse här hemma som tycker om att skjuta upp saker, vilket brukar driva mig till vansinne eftersom jag är helt tvärtom.

Har letat hela dagen efter mannens VISA-kort som jag använde i måndags, men jag tror att jag har slarvat bort det- hittar det inte någonstans! Vilken skam!

• Stålhandske

Förresten, jag behöver råd;

Vågar man använda päls i Sverige nuförtiden egentligen? Har aldrig ägt någon, men tycker dem är så snygga! Men sedan tar det emot..

• förhoppningsis

modet säger päls i sverige nu, varenda tidning har reportage och pälsbiler. Dessutom är det ingen på gatan som ser skillnad på äkta och fusk. Jag har en äkta pälsjacka som jag har fått och den kommer jag använda i vinter.

• Gemma

Hmm vad skumt, jag skrev ett lååångt inlägg i morse och det tycks inte ha fastnat.

Lapinette: Din dessert gjorde braksuccé på gårdagens tjejmiddag. Den var ofantligt god, syndig och konsistensen blev enastående. Tack! Den blev också sista spiken i kistan efter en omfattande middag med snittar, förrätt (serverade den lilla pilgrimsmusselsalladen direkt i musselskalen), maffig huvudrätt (grillade kycklingklubbor, vildris, calvadossås samt psykedeliska höstmixen på äpple, fänkål, lök och champinjoner som fräses ihop i smör, med kanel, kardemumma, salt, peppar och en skvätt äppelcidervinäger) och sallad. Efter chokladbomben (och då gjorde jag alltså en HALV portion per person) som serverades med blandade bär, försjönk hela gänget i nån sorts lycklig chokladkoma. Till och med den kinesiska tjejen, som i vanliga fall är väldigt liten i maten, skrapade rent sin form. Hon hade för övrigt ansträngt sig jättemycket för att hitta sin favoritblomma till mig: Gingerflower. Ser ut som kaktusbollar på tjocka stammar... tills de slår ut. När jag vaknade i morse var de fulla av vitgula blomklasar och vardagsrummet doftade vidunderligt gott.
    Fick också ett gulligt, tyskt pepparkakshus i papp, fyllt med lebkuchen av en av tjejerna som känner till min fäbless för tyska bakverk. Plus ett hav av blommor av alla de andra. Vin fick jag också, men mannen lär göra slut på det mesta. Drack bara ett halvt glas kir royal igår och kände mig bakis idag, fast det berodde antagligen på frenetisk matlagning, grym träningsverk efter benpressen på gymmet igår, lååångt samtal och min nattliga disksejour. Hade huvudvärk och kände av mina fogar; har slarvat på sistone och gått för fort på löparbandet samt burit tunga kassar i trappan. Måste vara jätteförsiktig och duktig nu så att jag klarar mig fram till D-dagen om nio veckor. Fatta nio veckor, då får jag se hur jordnöten ser ut, sjukt spännande och otroligt konstigt.

Vi hade i alla fal hur trevligt som helst på tjejmiddagen, även om de flesta var lite slitna efter den gångna arbetsveckan. Jag lyckades också övertala två av tjejerna att bli kvar på lite té och snack, fram till halvett. Disken efteråt hade jag ju kunnat slippa; i vanliga fall diskar mannen jätteeffektivt men nu fick jag ju göra rubbet själv. Kom inte i säng förrän halv två i natt, sen låg jag vaken länge med bultande hjärta; fick för mig att jordnöten inte rörde på sig. Usch, jag har blivit så fäst vid den redan, tidigare kunde jag har rätt svårt att förstå hur folk kunde sörja och ha sig om de fick missfall, tänkte att det är väl bara att göra en ny, de är ju likadana allihop, men faktum är att jag gillar just den HÄR jordnöten och har redan läst in en massa olika personlighetsdrag och framtidsscenarior i varenda liten buffning och spark.

Idag krälade den omkring desto mer. Den lyckades också göra en mödosam volt i min mage; jag var helt öm och bucklig efteråt. Tror helt enkelt inte alls att den vänt sig slutgiltigt, men förhoppningsvis hamnar den på rätt köl till slut.

Det var sol när jag promenerade bort till hotellet där mannens före detta VD bor. En tuff kvinna som jag bara träffat en gång tidigare, men vi hade hur trevligt som helst. Hon hade med sig läkerol till mig och Marabou helnöt till mannen. Jag visade henne mitt favvoområde, dvs det där vi bor, speciellt området med gallerier och gamla villor. Sen åt vi naturligtvis dimsun buffé, jag passar på när jag kan.

Ikväll skulle jag bulla upp med Weeds, men de jäklarna hade stoppat nån annan skitserie i boxen så jag får nöja mig med amerikanska The Office, som jag föredrar framför den engelska, alla gånger. Mindre hardcore, mindre klaustrofobi, mindre kult men helt enkelt... bättre. Och roligare. Sen avgudar jag Steve Carell. Är det nån annan än jag som tycker att 40 year old Virgin är sjukt rolig? För att inte tala om hur sagolik han är i Little Miss Sunshine. Apropå 40-year old virgin så passar jag alltid på att ha Paul Rudd-fest när mannen är borta. Sen rätt många år har jag helt enkelt en ansenlig crush på honom. Ni då, någon filmstjärne-crush ni har lust att avslöja?

Lapinette, hur var det på yasuragi? Jag har fortfarande inte gjort nåt åt mitt hälfnas, ser fram emot pedikyren mer och mer för varje dag som går.

Hur var era andra söndagar?

Kram, G

• Gemma

Stålis: Vad ska jag säga... har en väldigt naturalistisk fuskpälsjacka från Joseph och redan där tycker jag synd om alla gosedjur som fått sätta livet till. när jag var liten gjorde jag nästan slut med min kompis för att hon föreslog att vi skulle sommarjobba i hennes pappas minkfarm. Men jag måste tillstå att jag lånade en av min mammas minkpälsar under en nattlig promenad i minus tjugofyra grader en gång och jag var varm innifrån och ut. Fast det kanske inte var prestanda-aspekten som var din huvudpoäng..?

• Lapinette

Är nu åter från Hasseludden. Sitter här och känner mig totalt avslappnad och trött!

Igår när vi kom så gick vi iväg på Qi gong. Tyvärr var vi inte ensamma och det är nog det enda jag kan klaga på. Det var för mycket folk! Nåja, vi gjorde våra övningar och jag koncentrerade mig på andningen. Kände mig faktiskt mycket mer avslappnad efteråt och redo för att ligga och slöa i en stol med färsk frukt och juice.

När vi hade slöat färdigt och folk började gå mot middag gjorde vi oss redo för baden. Tvättade oss traditionsenligt japansk med tvättpall sittandes på en liten träpall. Sen hoppade vi i varmakällor innan vi gick ut och las oss i badet utanför. Det var otroligt härligt i utebaden. Hade en liten pool för oss själva och låg där och tittade på ångorna som steg upp ur baden samt de stora Finlandsfärjorna som passerade. Sen så gick vi in och la oss i varsin stol och bara pratade.

Vid 21:00 var det dags för teppanyaki. De var något försenade så de bjöd på en valfri fördrink, champagne tog vi förstås. Sen delade vi kock och bord med 8 andra gäster. Han var väldigt kunnig om Japan och kunde svara på alla frågor som gästerna ställde. Maten var god men inte perfekt men så är jag ganska så kräsen och har ätit bättre teppanyaki i London.

Imorse var det dags för massage. Hade bokat klassisk till maken och själv tog jag en japansk, shihatsu. Var ensam i shihatsusalen som annars bestod av 4 "bäddar". Min massör tände ljus och sen värmde han upp sina händer innan han började röra vid mig och trycka på ömma punkter. Emellanåt gjorde det så otroligt ont när han tryckte men efter ett tag så släppte den känslan. Skönast var dock öronen och huvudet och ondast (som alltid) nacken och höfter.

Nu ska jag och maken ta oss ut på stan och leta efter svartvita foton. Kanske någon av er har några tips. Det enda stället jag/vi känner till är Stockholms Motiv och vi har redan en stor tavla från dem. Köpte 2 svartvita i Bryssel och vill ha några till ovanför vår soffa.

• Lapinette

Vad skoj att chokladefterrätten vart lyckad! Glömde tillägga att min favorit på teppanyakin var deras efterrätt som var en creme brule med smak av citrus. Helt suveränt go och både jag och min bordsgranne ville slicka ur skålen.

• Gemma

Lapinette: If all else fails så kan du ju beställa en bild från en bildbyrå, jag har gjort det några gånger. Bildhuset är suveränt och har knutit en hel del konstnärliga fotografer som Annika von Hauswolff till sig. Även Pressens bild har en del fina grejer som inte är rent pressfoto. Om man förklarar att man är privatperson kan man ibland få köpa bilderna billigare.

Fråga: Vad är egentligen teppanyaki? Shanghai kryllar av teppanyakis som säkert är utmärkta för här finns otroligt många japaner.

• Lapinette

Teppanyaki är när kocken tillagar maten vid bordet. Man sitter liksom runt has stora stekbord och han tillagar ditt kött/fisk och grönsaker, hackar, kryddar och pratar (i alla fall den svenska kocken). Trevligt och lite annorlunda. Hasseludden har den enda teppanyakin i Stockholm så jag och mannen har provat detta utomlands tidigare, jag i London och han i US.

Tack för tipset med bildbyrå. Ska kolla runt lite och se vad jag hittar.

• Lapinette

Margaux - kom på att jag skulle berätta vilka viner vi drack till middagen. Vi började med Pol Roger som välkomstcoctail. Till getosten hade vi en Sancerre les Belles Dames. Väldigt lättdruken! Till Bourgognen blev det självfallet Bourgogne, Cotes de Beaune villages 2002. Till mögelosten och desserten blev det Barsac Chateau Masserau 2003. Sen fortsatte vi med St Julien la croix de Beaucaillou 2004 och Chateauneuf du Pape la viellie Julienne (här kommer vi inte på vilket år det var).

Den här helgen drack jag grönt te genom hela middagen.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!