Hmm vad skumt, jag skrev ett lååångt inlägg i morse och det tycks inte ha fastnat.
Lapinette: Din dessert gjorde braksuccé på gårdagens tjejmiddag. Den var ofantligt god, syndig och konsistensen blev enastående. Tack! Den blev också sista spiken i kistan efter en omfattande middag med snittar, förrätt (serverade den lilla pilgrimsmusselsalladen direkt i musselskalen), maffig huvudrätt (grillade kycklingklubbor, vildris, calvadossås samt psykedeliska höstmixen på äpple, fänkål, lök och champinjoner som fräses ihop i smör, med kanel, kardemumma, salt, peppar och en skvätt äppelcidervinäger) och sallad. Efter chokladbomben (och då gjorde jag alltså en HALV portion per person) som serverades med blandade bär, försjönk hela gänget i nån sorts lycklig chokladkoma. Till och med den kinesiska tjejen, som i vanliga fall är väldigt liten i maten, skrapade rent sin form. Hon hade för övrigt ansträngt sig jättemycket för att hitta sin favoritblomma till mig: Gingerflower. Ser ut som kaktusbollar på tjocka stammar... tills de slår ut. När jag vaknade i morse var de fulla av vitgula blomklasar och vardagsrummet doftade vidunderligt gott.
Fick också ett gulligt, tyskt pepparkakshus i papp, fyllt med lebkuchen av en av tjejerna som känner till min fäbless för tyska bakverk. Plus ett hav av blommor av alla de andra. Vin fick jag också, men mannen lär göra slut på det mesta. Drack bara ett halvt glas kir royal igår och kände mig bakis idag, fast det berodde antagligen på frenetisk matlagning, grym träningsverk efter benpressen på gymmet igår, lååångt samtal och min nattliga disksejour. Hade huvudvärk och kände av mina fogar; har slarvat på sistone och gått för fort på löparbandet samt burit tunga kassar i trappan. Måste vara jätteförsiktig och duktig nu så att jag klarar mig fram till D-dagen om nio veckor. Fatta nio veckor, då får jag se hur jordnöten ser ut, sjukt spännande och otroligt konstigt.
Vi hade i alla fal hur trevligt som helst på tjejmiddagen, även om de flesta var lite slitna efter den gångna arbetsveckan. Jag lyckades också övertala två av tjejerna att bli kvar på lite té och snack, fram till halvett. Disken efteråt hade jag ju kunnat slippa; i vanliga fall diskar mannen jätteeffektivt men nu fick jag ju göra rubbet själv. Kom inte i säng förrän halv två i natt, sen låg jag vaken länge med bultande hjärta; fick för mig att jordnöten inte rörde på sig. Usch, jag har blivit så fäst vid den redan, tidigare kunde jag har rätt svårt att förstå hur folk kunde sörja och ha sig om de fick missfall, tänkte att det är väl bara att göra en ny, de är ju likadana allihop, men faktum är att jag gillar just den HÄR jordnöten och har redan läst in en massa olika personlighetsdrag och framtidsscenarior i varenda liten buffning och spark.
Idag krälade den omkring desto mer. Den lyckades också göra en mödosam volt i min mage; jag var helt öm och bucklig efteråt. Tror helt enkelt inte alls att den vänt sig slutgiltigt, men förhoppningsvis hamnar den på rätt köl till slut.
Det var sol när jag promenerade bort till hotellet där mannens före detta VD bor. En tuff kvinna som jag bara träffat en gång tidigare, men vi hade hur trevligt som helst. Hon hade med sig läkerol till mig och Marabou helnöt till mannen. Jag visade henne mitt favvoområde, dvs det där vi bor, speciellt området med gallerier och gamla villor. Sen åt vi naturligtvis dimsun buffé, jag passar på när jag kan.
Ikväll skulle jag bulla upp med Weeds, men de jäklarna hade stoppat nån annan skitserie i boxen så jag får nöja mig med amerikanska The Office, som jag föredrar framför den engelska, alla gånger. Mindre hardcore, mindre klaustrofobi, mindre kult men helt enkelt... bättre. Och roligare. Sen avgudar jag Steve Carell. Är det nån annan än jag som tycker att 40 year old Virgin är sjukt rolig? För att inte tala om hur sagolik han är i Little Miss Sunshine. Apropå 40-year old virgin så passar jag alltid på att ha Paul Rudd-fest när mannen är borta. Sen rätt många år har jag helt enkelt en ansenlig crush på honom. Ni då, någon filmstjärne-crush ni har lust att avslöja?
Lapinette, hur var det på yasuragi? Jag har fortfarande inte gjort nåt åt mitt hälfnas, ser fram emot pedikyren mer och mer för varje dag som går.
Hur var era andra söndagar?
Kram, G