• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • förhoppningsis

Vad ni skriver, har läst ikapp massa nu.

I söndags hade vi bakisdag men det var så fint väder så vi tog en lång lång lång promenad från oss och ut till Hammarby Sjöstad där vi kollade på en lägenhet. Bodde där ute tidigare men flyttade därifrån för 2.5 år sen. Ser helt annorlunda ut nu.
    Tänkte kika in hos en kompis som bor där nu och hälsa på deras nyföda son om de hade orkat. Men det visade sig att de ff var kvar på BB.

Stålis
    Låter som om du är riktigt trött på Kina. Men du fick garderoben rensad iaf. Alltid något.

Vinterjacka är svårt. Har en hellång yllekappa och när det är riktigt kallt en stor dunjacka från everest med stor pälskrage. Så varm och mysig. Nu när det är höst har jag en kortare yllekavaj från BrunsBazaar som jag älskar!

• Gemma

Hej, här kommer Lapinettes chokladdessert. Kram!

Chokladdessert i portionsform

4 (8) personer
    200 g smör
    200 g mörk choklad av hög kvalitet, t ex Valhrona
    4 ägg
    2 dl strösocker
    2 tsk konjak
    florsocker till garnering

Sätt ugnen på 250 grader, men endast på övervärme. Smält smör och choklad i vattenbad eller i mikrovågsugn. Vispa ägg och strösocker pösigt. Blanda ner konjak, smör och choklad. Fyll i 4 (8) portionsformar. Ställ formarna på en kyld bakplåt och grädda i i 5-8 minuter. Chokladdesserten ska få yta men fortfarande vara lös inuti. Sikta över lite florsocker och servera med bär eller glass.

• Gemma

Apropå minkar så sitter jag just nu och kämpar med mitt bättre vetande eller vad det heter... tycker att jordnöten förtjänar en fusk-minkfilt från Minimink, men jag har ju lovat mig själv att sluta lägga alla mina pengar på extravaganser till en liten plutt som ändå inte uppskattar det... vad tycker ni? Usch, jag vet redan vad ni ska säga, era hemskingar ;)

• Gemma

Eller kanske en nya zeeländsk lammskinnsfäll..? Fast jag har ju redan köpt en ullfleecepläd... hmmm. Svårt.

• förhoppningsis

Tackar för receptet, ser supersmarrigt och väldigt enkelt ut.
    Ska den serveras varm eller ska den svala något innan?

Vad det gäller pälsar från olika djur så har jag hellre päls från djur som ändå använts till annat. Har en mockapäls med fårpäls (ull) foder i som jag fick av mamma. Väger bly med riktigt varm! Då äter man ju upp resten av djuret och alla delar används. Tar hellre pälsen från djur som föds upp för det än från vilda fria rovdjur.
    Mannen har en plånbok i stingrocka som är odlad för ändamålet, där äter man dessutom resten av fisken. Känns inte alls oetiskt då på samma sätt som päls av djur som jagats i naturen.

Gemma
    även fuskmink är varmt å gosigt, perfekt i vagnen! Nackdelen är nog bara att det låter svårtvättat och efter vad jag ser på alla mina vänners barn så är det mycket tvätt. Flera gånger per dag. Även filtar mm

• Stålhandske

Gemma, Förhoppningsis har en poäng där med tvätteriet! Men nu blev jag nyfiken, har du länk till fuskminkfilten?

Förhoppningsis, hur går det med South Beach?
    Jag har följt det fint förutom några naturgodisar i början på veckan, går toppen, mår bra! Ikväll ska jag få äta min älskade blomkål, fast kall med currydressing och kikärtor, det ska bli gott. Mannen ska få mina hemmagjorda dumplings, har börjat få till dem riktigt bra de senaste gångerna!

• förhoppningsis

Stålis
    det har gått sisådär, helger är svårt! Mycket alkohol blev det och både lite choklad tårta, bakfylle macka och pyttelite ris till middagen. Men nu är det nya tag

• Gemma

Hmm... och det står handtvätt, så antagligen blir den fluffiga fina minken, loppig och billig efter typ en vecka. Har beställt en rekorderlig gallerfilt istället (ekologisk glesvävd bomull).

förhoppningsis: Jag lät desserten svalna någon minut, men den blev mest varm på ytan. Och för guds skull, gör en halv portion, dvs det som står inom parentes ;) På torsdag ska jag testa att laga den utan smör, kanske blir den torr och trist, kanske ännu mer intensivt chokladig, och framför allt - mindre komaframkallande. Fortsättning följer.

Stålis: Märket heter minimink, vet inte om de har nån hemsida, ska kolla.

• Gemma

Jorå, och himla nice är den också. De vet exakt vilka knappar de ska trycka på för att Gemma ska hala fram sin tunna penningpung. www.minimink.com.au

• förhoppningsis

Gemma
    spännande att laga utan smör, vilket brukar vara en viktig del av desserter. Rapportera gärna sen...
    Kommer hålla mig till halvportioner, har insett att alla inte är lika chokladgalna som jag. När alla andra pratar om hur maffig en riktig chokladigtårta är så kan jag utan prblem äta dubbelt så mycket.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!