• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • förhoppningsis

spraygrädde är en styggelse! Smakar kemiskt och hemskt.
    gräddvaniljglass däremot med äkta vanilj passar perfekt til jordgubbar och kladdkaka

• Lapinette

ÄLSKAR VANILJ!

Och Gemma hoppas din make har sluppit strejkdagarna i Frankrike. Min har bokat om affärsresor etc pga dem.

• förhoppningsis

länge tyckte jag att vaniljglass mest var slöseri med glass som hade kunnat smaka choklad istället... köper jag kulglass väljer jag aldrig vanilj men till saker är det mums, eller med chokladsås och maränger!

• Gemma

här är jag, kan inte hålla mig borta... gillar bara bästa bästa vaniljen, helst tahiti... eftersom jag egentligen inte är så förtjust i vanilj över huvud taget. Är heller inte nåt chokladmonster; alltså funkar bara bästa bästa chokladen. Does this make sense to you? Men vanilj i vanlig mat är jätteskojigt, som min tomat-lime-vaniljsoppa.

Vaniljglass är nog mitt sista val... utom som tillbehör till nåt annat. Och då ska den baske mig vara bra prickig och inte för söt.

• Gemma

Lapinette: Tack för klinikinfo, ska vidarebefordra till väninnan vid något väl valt tillfälle, och på ett lämpligt sätt. Strejkdagar har jag inte hört nåt om, däremot allahelgonahelgen...

amelle: Din sammanfattning stämde på pricken tycker jag.

förhoppningsis: håller med dig, dessa gräddklickar är en styggelse. Det händer nåt läskigt kemiskt i munnen, blir som nån sorts fettig hinna i gommen som inte går bort. Däremot kan ju vispgrädde funka som tillbehör till varma desserter, då smälter den lite och blir inte lika... hinnig. Men god vaniljglass som tillbehör slår alltid vispgrädde. Och till choklad är jag superortodox, då funkar bara bär, gärna i coulisform. Hmm... vi lär nog aldrig enas helt här, det handlar ju om smak, helt enkelt...

amelle: Absolut, den heter "jordnöten". Eller mer internationellt gångbara: "Peanut". "Cacauette" kan också funka, däremot är jag mer skeptisk till "Erdnuss".

• Stålhandske

Lapinette, det var äggplockningen jag syftade på. När äggen plockas, fixas lite med (Lyser min okunnighet igenom? ), och sen återförs in igen, är det det som sedan kallas ruvning? Eller vad innebär det?

Grädde är inte en favorit här heller, petar alltid bort det förutom när det är tunna lager i t.ex klassisk jordgubbstårta med sockerkaksbotten, det är mums!

Gemma, Lissabon är fantastiskt. Jag hade lyckligtvis vett att uppskatta detta underbara land även om jag som sommarjobbande artonåring ute i krogsvängen hade kunnat missa det underbara med denna stad!

Jag är så dålig på namn, även att komma ihåg namn där jag faktiskt HAR varit.
    Det finns ett superfint gammalt slott där tågstationen till bla Cascais ligger och på vägen ner kan man skippa att ta den superfina gamla spårvagnen och käka på något av de underbara matställena som ligger längs med vägen, supermysigt. Var ni där?
    Sola och bada ska man göra i Estoril på väg till Cascais, som också är en väldigt bra stad för kvällsflanering och en drink (Eller två ) på stan.
    Sedan är ju staden så himla fin med sin arkitektur, väldigt trevligt folk och en atmosfär som är väldigt.. lagom. Inte FÖR upphaussat, utan verkligen en pärla. Rekommenderar Lissabon till alla som vill åka på weekendresa inom Europa!

• Amelle

Hehe Gemma, ni planerar alltså att döpa ert barn till Peanut :)Originellt i alla fall, nästan lite gulligt.
    Nä, jag menar vad den ska heta när den är utploppad!

• förhoppningsis

Gemma
    till choklad är bär oslagbart! samma om man vänder på det. till bär är choklad oslagbart, säger bara Gino eller chokladdoppade jordgubbar, eller chokladtårtan med hallonen som jag fick receptet på osv...

måste säga att "Erdnuss" inte låter så gulligt! Inget jag skulle vilja brodera på en haklapp direkt =)de andra låter mycket sötare! Tyska är så hårt

• förhoppningsis

vi får göra en avsmakningsbuffe´med bara olika desserter, passar ju perfekt att alla har olika smakpreferenser, då blir det mer åt de som gillar det bäst.

• Stålhandske

Och ja, jag märkte det också, detta med tomma centrum i förmån för alla shoppingmalls! Jag jobbade i närheten av turiststråket, och handlade ofta på ett shoppingcentrum som hette Vasco Da Gama. Fanns mycket fint där, som Mango och Zara, men de bästa butikerna hittar man ju i de fina små butikerna inne i centrum.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!