Amelle vad skojsigt, vi ska göra en tagine imorgon också, med saffran och kanel och sådär. Marockanskt tema med andra ord.
Var på gala idag, det var super faktiskt. Hon är så duktig min väninna. Man blev helt stolt över svensk design, superfina föredrag av Plazas chefredaktör, ordföranden för svensk form och någon beckmansstipendiat. Modevisningar av ett kinesiskt designkollektiv och av Bea Szenfeldt. Det myllrade av mina vänner från Shanghai och Stockholm och så var det fullt av söta och coola kinesiska designmänniskor. Ja för de blir ju liksom aldrig som de svenska designbitcharna, sådär avskräckande rakbladssnygga, utan mer just gulliga och tillgängliga. Lyckades också, ahem, välta ett champagneglas med magen, så att det flög rätt över en designsnubbes väldigt uppenbart kemtvättsberoende ylle-jackgrej. Insåg att jag har fullkomligt förvrängd uppfattning om hur mycket plats jag tar i trånga utrymmen. Bästa ögonblicket var när en resebyrå lottade ut två paketresor till Stockholm, flyg med SAS och en vecka på hotell plus entré till modeveckan, som vanns av två unga kineser som absolut inte såg ut att ha pengarna eller kontakterna som krävs för att ta sig utomlands. Det är svårt att föreställa sig vad en sådan lotterivinst innebär för dem.
Dagens höjdpunkt var ändå att mannen var på ikea i annat ärende (möbler) och upptäckte att julleveransen hade anlänt, en vecka tidigare än aviserat. Han kom alltså hem med en skåpsdörr, fem flaskor Blossa-glögg, två Aladdinaskar (kalla mig banal men jag älskar Aladdin), två påsar julskum (kalla mig rent grotekt banal - det bjuder jag på!), en jättekaka schweizernöt (vi föredrar båda helnöt men det finns aldrig), fem flaskor julöl, tre liter julmust, julknäcke och abbas vitlökssill. Klart, lite godare är det ju med egen glögg men nu har jag ju lovat förhoppningsis (och mig själv och jordnöten) att ta det lite lugnt.
Just det, glömde. Han köpte även en påse supergott julté som vi sitter och käkar nu, med tyska lebkuchen doppade i mörk choklad. De senare var en present från en väninna som känner till min fäbless för tyska godsaker. Att de dessutom var förpackade i ett litet pepparkakshus i papp med öppningsbara "adventskalender"-luckor gjorde inte saken sämre. Till det drack vi julté för mannen ville inte ha glögg. "Är du sjuk?" undrade jag, innan jag insåg att han varit på tysk julmarknad med våra tyska vänner och druckit TRE stora muggar glühwein... vi väntar tills våra svenska vänner anländer i morgon kväll, med att öppna glöggen.
I övrigt har jag simmat tusen meter (är helt beroende!) och käkat en massa massa av Cassoulén som mannen hade med sig från senaste frankrikeresan. Bönor, köttkorv och anklår - det kallar jag redig mat det! Serverat med brysselkål.
Nu väntar jag på att mannen ska snickra färdigt, sen ska vi profylaxa lite (kolla DVD:n från Annas Profylax där vi gick på kurs i somras). Hoppas att ni får en härlig lördag! Kram, G