Hej på er, sov bättre i natt och känner att det nog blir en bättre dag idag. Irriterande nog hinner jag inte simma eftersom jag bokat in så mycket saker (jobb framför allt), inser hur viktig min simning är för att jag ska må bra. Kommer nog typ föda i poolen... om inte annat för att bräcka de osmakliga spottande kineserna.
Margaux: Mina gravidkänslor hänger nog mycket ihop med att jag sover oroligare nu, och det har egentligen bara en orsak tror jag - att det undermedvetet finns lite stress pga den stora omvälvningen. Man vill ju hinna färdigt allt, plus vara mentalt förberedd och tränad så att man kan slappna av på själva D-dagen. Ja, ganska exakt som när vi gifte oss. Skillnaden är väl att det funkade att träna vals på fyllan klockan 23.30 kvällen innan medan jag föredrar att sätta igång med profylaxen en smula tidigare... vi snackar ju kanske tolv timmars fokus istället för fem minuter... och helst vill man ju vara nykter också ;) En annan skillnad är att jordnöten plötsligt kan få för sig att forsa ut två veckor för tidigt, samt att man måste ha ett hum om vad som kommer sen, det är ju inte lika komplicerat att hålla ett nytt äktenskap vid liv, som att göra det med en bebis. Men i övrigt är det nog ganska likt; i och med att man är ett team med sin man och sådär. Och med tanke på hur bra vårt bröllop gick så tror jag att vi har goda förutsättningar att få en cool upplevelse även i detta fall.
Lapinette: Det är nog jättespeciellt när ens dotter får barn. Apropå att hon är inställd på det. Mamma delade ju inte alls med sig av historier och erfarenhet åt brödernas fruar, de gick till sina egna mammor. Och sorry att jag tjatar... men jag kan verkligen tipsa om krönikorna om IVF och adoption i pocketen uppdrag mamma, om du vill läsa fina, personliga beskrivningar (åtminstone gillade jag dem jättemycket).
förhoppningsis: Jag instämmer med allt som Amelle sagt om the Ritz. Boka nu, om ni alls vill få plats, eller undvika afternoon tea klockan tio på morgonen. Ett tips till är att för bövelen inte missa Liberty. Bästa bästa modeupplevelsen, inte minst på killsidan! Coola mackintosh-rockar till mannen, och brevpappers- och chokladavdelningarna på bottenvåningen är helt underbara. Personligen har jag svårt för Harrod's, Selfridges är bara så himla mycket bättre. Om du älskar smink så är Harvey Nichols svårslaget. Och för pisvärda, roliga skor rekommenderar jag New Bond Street, missa inte Kurt Geiger t ex.
Om du har tid och behöver samla kraft, åk till Hampstead, en av de finaste platserna på jorden. Spatsera omkring i byn, fika på Hampstead High Street och promenera på heden. Det tar en förmiddag.
Jag grät ofta när jag var liten och någon retade mig i skolan. Det gjorde mig oerhört arg på mig själv. Sen lyckades jag träna bort gråtandet nästan helt. Med mannen har det kommit tillbaka naturligt, dock inte så ofta. Men det känns ändå bra. Och jag kan ibland gråta när jag är själv, typ när jag fick min jordnöten-chock (vecka 20). Nu blir vi båda tårögda för minsta lilla, som igår när vi såg en film om hur man får bebisar att sova genom att linda dem till små kokonger och lägga dem på sidan i HANDEN liksom, så små är är de. Då slutar de gråta som om någon tryckt på en knapp för de känner sig trygga som i livmodern ("...as opposed to horses, who can run on the first day, humans are technically phoetuses for the first 3 months", menade doktorn i filmen). De ser så himla absurda och gulliga ut med sina stirrande ögon och nollställda små gubbansikten. Man bara dör. Tänk att vi...
Ikväll är det som sagt julmarknad. Och i morgon är det - gala! Stor gala dessutom; halva sveriges modeelit har flugits hit till Shanghai inför lanseringen av svenska nätverket Shenet. Det blir modevisning av Bea Szenfeldt, tal av moderådets ordförande och Plazas chefredaktör, och massa mingel. Det kommer också ett halvt flygplan fyllt med svenskar, bland annat en del kompisar till mig. Så det är därför jag är lite busy, förutom jobbet alltså. Organisatören av eventet är en av mina bästa kompisar här, en kinesiska. Jag har hjälpt henne en hel del, bl a korrekturläst hemsidan, formulerat inbjudan och döpt eventet (det där sista gör mig extra stolt). Under min senaste tjejmiddag passade organisatören också på att bjuda alla mina andra middagsgäster så det blir fullt av mina chicks. Mannen var också bjuden, trots att han är man, men jag har hårdnackat bestämt att han ska vara hemma och snickra skötbänk istället. Han hade -faktiskt - inga invändingar alls.
I morgon kväll ska vi troligtvis ut och äta med ett annat par som ska ha barn dagen innan vi (visst låter det konstigt med "vi", ville skriva oss, men jag tror att "vi" är rätt... eller?). Och på söndag fm ska jag valla min svenska hitresta kompis i designdistriktet, sedan anländer det svenska paret som ska bo hos oss. Jag ser fram emot det jättejättemycket, men är ändå lite lättad över att de bara stannar 3 dagar istället för en vecka. Så har jag gott om tid att göra klart artikeln. Söndag kväll förfärdigar vi nog lite glögg, trots allt. Vad säger ni, det är väl bara att hiva in lite kanelstång, nejlikor, apelsinskal och kardemumma i rödvin, med socker? Lär ju knappast smaka illa i alla fall. Annas mandelpepparkakor OCH tyska lebkuchen väntar redan ivrigt i sina askar. I morgon ska mannen för övrigt få sin julkalender.
Hur många julpoäng tänker ni andra samla i helgen? Jag känner att jag nog blir ganska svår att bräcka i år, jag går ju ut hårt redan i starten. Möjligtvis att vi sackar lite där i slutet, eftersom vi kanske följer förhoppningsis råd och gör storkok istället för köttbullar och rödkål. Då tänker jag i gengäld njuta av era beskrivningar av brasor och familjefejder.
Kram, G