• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Lapinette

Oj, vad ni har skrivit här inne idag! Själv är jag åter igen (efter två lugna veckor) överöst med jobb. Skoj men samtidigt lite dålig timing då jag förhoppningsvis kommer att behöva vara ledig (IVF) i nästa vecka. Nåja, det får fixa sig på något sätt.

Gällande distansförhållande så är jag en fena på dem. Har haft 3 stycken som alla funkat mer eller mindre bra men det mest intensiva var det med maken. Med intensivt menar jag att vi sågs varannan helg då vi insåg att längre än så klarade vi oss inte utan varandra. Jag har inga problem att vara själv kan t o m sakna det emellanåt nu när vi bor tillsammans.

Tack Gemma att du skrev ned receptet! Jag glömde helt bort det i helgen. Jag har serverat det någon minut efter jag tagit ut den i ugnen. Den har då varit varm. Sen med kall glass till blir det en superbra kombination.

förhoppning - vi hade ett japansktinspirerat rum. Saknade dock det stora träbadkaret som jag hade när jag bodde där sist.

Stålis - vad skönt det måste vara att få komma hem!!

• Gemma

Lapinette, du är min idol just nu som tar sprutor på dig själv. Förstår att du kanske inte direkt har nåt val, men ändå.

• Lapinette

Gemma - det känns absolut ingenting och är löjligt lätt!

• Gemma

Lapinette igen: Hade du möjligtvis lite statistik på IVF? Min kinesiska väninna är förtvivlad över att det inte blir nån bebis, men istället för att överväga IVF så envisas hon med att försöka, år efter år, "naturligt". Dock med hjälp av en massa skumma, kinesiska mediciner, speciella förkläden som "skyddar mot skadlig strålning från datorn" et cetera et cetera. I mars nästa år flyttar de till stockholm... finns det något tips jag kan ge henne om en klinik? Vill så gärna att hon ska ta sitt förnuft till fånga, hon är 35 eller 36 nu och de har liksom inte all tid i världen att testa konstiga naturmetoder på...

• Stålhandske

Gemma, din chokladcreme låter helt gudomlig!
    Jag är exakt som Förhoppningsis när det kommer till choklad och efterrätter, har aldrig riktigt hängt med när folk tyckt att någonting varit för maffigt eller för sött, jag hade kunnat äta allas portioner- en efter en- och sedan slickat skålen!
    Jag skär gärna ned på varmrätten om jag vet att det kommer efterrätt, och för att inte tala om förrätt, den skippar jag gärna helt om det vankas efterrätt. Är det något sjukligt? Kanske det, kanske.

Gemma, de fuskminkfiltarna såg ju supermysiga ut! När man tittar på bilderna så känns det som om man förvägrar ens älskade lilla bebis någonting som de inte klarar att leva utan, i klass med välling och blöja, typ. Så mysiga!

• Gemma

Gillade också det där "3 för 2"-paketet... är det tidsbegränsat?

• Stålhandske

Lapinette, när får du veta om du är redo att påbörja IVF:n?

• Gemma

Stålis, jag älskar när folk tänker som du kring desserter, mannen gör det, de flesta av mina väninnor gör det, de flesta av mina favoritpersoner kan helt enkelt vinnas med en vällagad crème brulee... dock inte jag själv. Trist, kanske. Men jag tror att mina vänner blir desto gladare över att det blir mer över till dem ;)

• Gemma

Apropå det, nu är mannen i Lissabon. Jag slår vad om att han kommer att käka crema catalana, som var föregångaren till Crème Bruleen, redan första kvällen. Visste ni förresten att creme brulee är en rätt ny dessert, framtagen av en amerikan (invandrad från italien om jag inte minns fel) som driver en restaurang som heter Le Cirque. Åter igen om jag inte minns fel... så hittade han på den tillsammans med en spanjor, eller om det var en portugis, för cirka 35 år sedan. Skrev en artikel om det där för en massa år sedan med korrekta fakta. Hur som helst så var det inte en enda fransman inblandad i tillkomsten. Vet också att portugiser och engelsmän tjafsat i evigheter om vem som kom på originalet, engelsmännen har gjort burned cream sedan medeltiden men i portugisiska hem har det funnits brännjärn för crema catalana ungefär lika länge... och i sverige har vi den skumma kalvdansen som görs på råmjölk (som koagulerar av sig själv). Någon som testat det?

Ja, sen finns ju alla äggiga flans och brylépuddingar och creme carameller... men de är ju inte knastriga på ytan så de kanske inte räknas.

• Stålhandske

Gemma, nu gör du mig sugen på gottiga efterrätter, trevligt med lite kuriosa angående Crema catalana, skulle gärna testa den svenska varianten.

Hur länge är han i Lissabon? Bodde där en sommar när jag var arton och dejtade en fransman, det var mycket trevligt!

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!